PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Heb duracells geprobeerd en die waren ook zo leeg, dus kan idd ook aan de camera liggen maar ja hoe dan?Frigolamptje schreef op zondag 18 december 2005 @ 15:49:
Eens andere batterijen proberen, kan ook de camera zelf liggen. Op die manier sluit je iig 1 van de 2 uit.
PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Ik neem aan dat je met 'gewone batterijen' niet-oplaadbare (alkaline) batterijen bedoelt? Het is geen enkel probleem om die te gebruiken in een digitale camera qua levensduur, het zal alleen wel een prijzige business worden aangezien je er toch redelijk wat nodig zal hebben.Verwijderd schreef op zondag 18 december 2005 @ 19:59:
Je moet ook geen gewone batterijen gebruiken, die zijn altijd zo leeg...
Overigens heeft de TS in eerste instantie oplaadbare batterijen gebruikt (2100 mAh, prima bruikbaar voor dit doel). Lezen dus...
[ Voor 14% gewijzigd door Tees op 18-12-2005 20:11 ]
"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"
Als je batterijen inderdaad vol waren dan zou je naar het toestel kunnen laten kijken.Minolta DiMAGE 7i met 4 x AA NiMH 1600 mAh (GP), 7.7 Wh, 2 hr 46 mins, 270 foto's.
Bij gewone batterijen zijn digicams vaak zo leeg. Vooral het opstarten kost veel energie. Als je hem dus steeds uitzet kan dat onvoordelig werken. In jouw geval lijkt het wel heel extreem. Kan je niet met een multimeter nagaan of de batterijen inderdaad vol zijn? En heb je de origineel megeleverde batterijen niet meer (volgens dpreview ook oplaadbaar)? Wat doet hij daarmee?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik heb ook nog ergens zo'n "oude" lader liggen, en die deden als ik het goed herinner al bijna een dag over 1200 mAh. 2100 mAh zal nog langer duren.Ik weet ook niet of het goed is voor de batterijen zelf om ze daar in te stoppen. Vrij waardeloos spul over het algemeen
Je kan natuurlijk eerst proberen die batterijen er een aantal dageen (zeg 2) in te leggen en dan te kijken of ze het wel goed doen, of gewoon even een goede lader lenen...
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Een gewone lader is helemaal niet geschikt voor die batterijenHeb ze een nacht in me lader gehad dus ze zouden toch echt vol moeten zijn. Moet er wel bij zeggen dat ik geen echte gp powerbank lader heb, heb alleen die batterijen maar die laden in een gewone lader toch ook op?
Verwijderd
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
[ Voor 68% gewijzigd door Nik op 18-12-2005 21:38 ]
Degenen die zeggen "doe maar een nacht of 4 a 5" weten niet waar ze het over hebben of proberen je expres je batterijen te laten overladen, want een "oude gewone" lader heeft uiteraard geen dV druppelladen-bescherming tegen overladen...
Van je medetweakers moet je het maar hebben...
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Weet iemand overigens een goedkoop adres voor Engelse cellen en dergelijke van GP? (i.i.g. niet in de pricewatch).
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Was het een NiMH lader of niet?Aziona schreef op zondag 18 december 2005 @ 21:45:
Ik gebruik GP batterijen wel met een GP oplader (Powerbank) en kan echt uren met mijn Nikon Coolpix 990 foto's maken, inclusief flitsen (circa 125 per lading). Mijn zwager gebruikt ze ook maar dan met een andere lader (een of ander fotomerk) en dan zijn ze snel leeg. Conclusie: GP Powerbank kopen.
Weet iemand overigens een goedkoop adres voor Engelse cellen en dergelijke van GP? (i.i.g. niet in de pricewatch).
Anders is het weer appels met peren vergelijken...
NiMH batterijen kun je bijna niet overladen, heb hier een "niet intelligente" lader, en kan ze gewoon meerdere malen achter elkaar opladen...The_Sukkel schreef op zondag 18 december 2005 @ 21:42:
Nog een gevaar:
Degenen die zeggen "doe maar een nacht of 4 a 5" weten niet waar ze het over hebben of proberen je expres je batterijen te laten overladen, want een "oude gewone" lader heeft uiteraard geen dV druppelladen-bescherming tegen overladen...
of het er goed voor is, weet ik iet, maar tis niet dat ze exploderen of meteen kapot gaan. Voor een keertje moet wel kunnen...
Als je een NiMH lader koopt, koop dan gelijk een snellader (2-3uur) want je hebt er ook die 18 uur erover doen, en dat vind ik altijd wel vrij lang duren
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
Verwijderd
Helaas weet ik maar al te goed waar ik het over heb. Wat zou ik er mee op schieten om iemand z'n batterijen stuk te laten maken?The_Sukkel schreef op zondag 18 december 2005 @ 21:42:
Nog een gevaar:
Als je gebruik maakt van een druppellader (een 'normale oplader') gebruikt die een laadstroom van hooguit 80 tot 120 mA. Deze laadstroom is zo klein dat de batterij, zelfs al is deze vol, deze makkelijk kan verwerken. Een vuistregel voor zowel nicd als nimh batterijen is dat als de laadstroom kleiner is dan 10% van de batterij capaciteit* ze niet kapot gaan, zelfs al laat je ze permanent in de oplader zitten...
* : En dat is bij de TS zeker zo, want hij krijgt ze in een nacht (van tenminste 8 uur dus) niet helemaal vol.
Verwijderd
als dat zo is klinkt het als een goed idee de after-sales van de camera-leverancier eens te gaan gebruiken, als dat niet zo is:
probeer inderdaad eens een andere later: een NIMH accu moet je iig niet op een NiCAD lader proberen op te laden dat gaat niet echt lekker, mij bevalt de echte GP-lader nog altijd het beste, helemaal omdat ie het ook op 12 volt doet :-)
Die oplader is echt nutteloos als je veel batterijen verbruikt of even snel wil opladen, dan zul je toch echt naar een snellader moeten gaan.
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Je kan nimh batterijen ook op een nicad lader gewoon opladen. Waar je dan wel op moet letten is dat het inderdaad gaat om een langzame lader en geen snellader. Een snellader kan de 'piek' (= vol) van een nimh cel soms niet zien en zal de betterij dan op een hoge stroom blijven opladen terwijl deze al vol is. En in tegenstelling tot overladen met een druppellader kan dat wel kwaad.Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 06:57:
probeer inderdaad eens een andere later: een NIMH accu moet je iig niet op een NiCAD lader proberen op te laden dat gaat niet echt lekker, mij bevalt de echte GP-lader nog altijd het beste, helemaal omdat ie het ook op 12 volt doet :-)
http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=91011&productType=1
Die geeft ook aan wanneer ze vol zijn enzo volgens de GP site. En deze laders kunnen doen ook gewone oplaadbare batterijen opladen.
En ja die duracells die ik gebruikt heb waren volgens mij nieuw, maar ja goed ik wacht die lader wel ff af.
Verwijderd
Die 'piek' is juist veel beter vast te stellen als je snel laadt! Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat NiMH met minstens 1/2 C (laten we zeggen 1 ampere) geladen moeten worden om de piek (minus delta V dus) goed te kunnen meten.Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 09:50:
[...]
Je kan nimh batterijen ook op een nicad lader gewoon opladen. Waar je dan wel op moet letten is dat het inderdaad gaat om een langzame lader en geen snellader. Een snellader kan de 'piek' (= vol) van een nimh cel soms niet zien en zal de betterij dan op een hoge stroom blijven opladen terwijl deze al vol is. En in tegenstelling tot overladen met een druppellader kan dat wel kwaad.
Er is een belangrijk verschil in de piekdetectie tussen NiMH en NiCd, waardoor je wel NiCd in een NiMH-snellader kunt laden, maar absoluut niet andersom.
Verwijderd
Wat je zegt is volledig waar, maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat een langzaamlader vaak helemaal geen piekdetectie doet en dus geen automatische afslag heeft, omdat een batterij toch niet kapot kan gaan er in.Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 11:17:
[...]
Die 'piek' is juist veel beter vast te stellen als je snel laadt! Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat NiMH met minstens 1/2 C (laten we zeggen 1 ampere) geladen moeten worden om de piek (minus delta V dus) goed te kunnen meten.
Er is een belangrijk verschil in de piekdetectie tussen NiMH en NiCd, waardoor je wel NiCd in een NiMH-snellader kunt laden, maar absoluut niet andersom.
Voor een snellader is een piekdetectie (en/of een thermische detectie, maar dat is minder gebruikelijk) een absolute noodzaak.
En nog een tip, het steeds aan en uit zetten is alleen maar slecht voor je cam als je binnen 5 min weer een foto maakt. Stel je cam daarentegen liever energie zuinig in> gebruik de EVF en die ook alleen als je je hoofd ervoor hebt. Heb het vermoeden dat je ook zuiniger met je batterijen omspringt op deze manier.
Ja moet zeggen vind foto's maken via het lcd schermpie toch wel erg gemakkelijk en prettig, maar ja via de zoeker gaat het ook prima natuurlijk. Maar die camera kan dus best wel aanblijven staan als je het lcd scherm maar neit constant aan hebt staan. Ja daar zit natuurlijk ook wat in hoef je hem niet steeds aan en uit te doen.julius schreef op maandag 19 december 2005 @ 13:43:
Zelf heb ik jaren lang een Dimage5 gebruikt. Onder de kenners schijnt het een grotere stroom verbruiker te zjin dan de 7i. Gezien jouw probleem is er toch echt iets misgegaan met cam, accu's/laden. Ik kon met 1 set toch wel een dikke 100 foto's maken op 1 dag.
En nog een tip, het steeds aan en uit zetten is alleen maar slecht voor je cam als je binnen 5 min weer een foto maakt. Stel je cam daarentegen liever energie zuinig in> gebruik de EVF en die ook alleen als je je hoofd ervoor hebt. Heb het vermoeden dat je ook zuiniger met je batterijen omspringt op deze manier.
[ Voor 12% gewijzigd door Operations op 19-12-2005 13:58 ]
Ik laad ze op met zo'n zilveren GP lader: Powerbank Travel. Kost €35, kan in de auto opladen, en heeft ze vrij snel vol (5 uur bij 4 batterijen). Kan ze zelfs per stuk opladen
Koop trouwens niet de goedkope 18-uur lader, dat duurt namelijk echt véél te lang
Snap je punt niet helemaal, je vind die batterijen dus niet goed? ga je dan alleen nog maar foto's nemen in de buurt van 220vMBV schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:00:
Ik zou trouwens niet snel aanraden om GP batterijen te kopen. Ik heb ze, en de capaciteit is de helft van wat ze nieuw waard zijn. Nog ff en ik gooi al die Hapé en GP batterijen eruit, en koop een setje van Varta ofzo ervoor in de plaats.
Ik laad ze op met zo'n zilveren GP lader: Powerbank Travel. Kost €35, kan in de auto opladen, en heeft ze vrij snel vol (5 uur bij 4 batterijen). Kan ze zelfs per stuk opladen.
Koop trouwens niet de goedkope 18-uur lader, dat duurt namelijk echt véél te lang
Ik vind de batterijen érg slecht. Momenteel heb ik wat varta's van 1600 mAh die beter werken dan de GP 2300. Of was het varta 1400? (ooit op vakantie gekocht, hadden ze geen betereTheGeneral schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:04:
[...]
Snap je punt niet helemaal, je vind die batterijen dus niet goed? ga je dan alleen nog maar foto's nemen in de buurt van 220v
De lader van GP is prima, zeker voor de prijs. Jammer dat je die batterijen erbij krijgt
Maar das toch vreemd die GP's zouden toch veel beter moeten zijn. Heb je ze niet verne*kt met 1 of andere handeling? (gewoon een vraag twijfel niet aan je kennis verderMBV schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:40:
[...]
Ik vind de batterijen érg slecht. Momenteel heb ik wat varta's van 1600 mAh die beter werken dan de GP 2300. Of was het varta 1400? (ooit op vakantie gekocht, hadden ze geen betere). Nog een reden om ze eruit te gooien: mijn zusje heb ik nu al 5x uitgelegd dat ze geen groene met blauwe batterijen moet mixen, maar ergens snapt ze dat nog steeds niet
. Binnenkort: Die nieuwe groene zijn voor jouw, en die nieuwe zwarte zijn van mij!
De lader van GP is prima, zeker voor de prijs. Jammer dat je die batterijen erbij krijgt
Ik gebruikte tot voor kort alleen maar GP's. Van de 1300 mAh via de 1800 naar 2400 mAh, nooit klachten. Dwz: niet sinds ik een intelligente lader heb en die klote powerbank een rotschop naar de maan heb verkocht.MBV schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:40:
[...]
Ik vind de batterijen érg slecht. Momenteel heb ik wat varta's van 1600 mAh die beter werken dan de GP 2300. Of was het varta 1400?
Mijn lader (Voltcraft IPC1) kan ook de capaciteit meten (dat doet hij dus gewoon door er een kleine belasting op te zetten en dan te kijken hoeveel Wh er uit komt), en de 2400 mAh's zitten ook rond de 2400 mAh.
Ik heb laatst 4xAnsmann 2500 mAh 'gekregen' van Conrad terwijl ik toch zeker weet dat het plaatje GP's met een mooi GP zakje aangaf. En jawel hoor: een van de 4 is kapot. De lader ziet gewoon geen batterij. Moet ik nog terugsturen voor garantie.
Signatures zijn voor boomers.
Helaas heb ik geen meter voor de capaciteit, 'k kan er wel eens een ledje en weerstandje opzetten en uitrekenen, maar geen zin in.TheGeneral schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:43:
[...]
Maar das toch vreemd die GP's zouden toch veel beter moeten zijn. Heb je ze niet verne*kt met 1 of andere handeling? (gewoon een vraag twijfel niet aan je kennis verder)
De laatste tijd gebruik mijn zusje ze vooral, aangezien ze mijn minolta heeft gekregen. Zij gooit continue de verschillende setjes door elkaar heen, wat nooit echt goed kan zijn natuurlijk
Misschien wordt ik gewoon veeleisender
Ook de consumentenbond heeft de verschillende merken (een jaar geleden ofzo) getest. GP kwam niet echt goed uit de test qua behoud van capaciteit.
Ze zitten er weer 2 maanden in, en hij ging laatst nog aan, dus dat gaat wel goed