sata controller of nieuw mobo?

Pagina: 1
Acties:

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:14

Theo

moederbord

Topicstarter
ik zit hier al tijden met het probleem dat ik een te kleine HD heb (40 GB). Nu ga ik binnenkort een andere halen (Hitachi Deskstar T7K250) en heb gekozen voor een sata schijf, ook omdat ik deze in een volgend systeem wil gebruiken. Alleen heeft mijn mobo geen sata aansluiting.
Nu zijn er volgens mij twee opties die relevant/intresant zijn::

1 Promise SATA150 TX2plus pci controller (40 euro)
volgens mij moet dit wel een goed kaartje zijn. raid ga ik niet gebruiken
2 nieuw mobo, Asus P4P800 Deluxe (30 euro)
dit heeft als voordeel dat ik sata aansluitingen heb en een betere grafisch slot heb.

Op dit moment heb ik een epox 4pead mobo met een 845PE chipset, maximaal 533 fsb (is nu 580), maximaal 333 MHz geheugen (draait op 373), agp 4X en een cpu spanning regelbaar van 1.4V tot 1.9V (in stappen van 0.025V)
De cpu van 2.0 Ghz draait nu op 2.84 GHz (1.75V), en ik wil dit graag zo houden, 2.8 GHz werkt veel beter dan 2.0 GHz.

Met het asus bord heb ik 8X agp, sata en een nieuwere chipset. Alleen kun je volgens mij de cpu spanning maximaal verhogen tot maar 1.60V. Met dit bord kan mijn processor niet meer werken op 2.80+ GHz en zal ik het moeten doen met maar 2.4 GHz.

Ik heb daarom een paar vraagjes:
-wat is de maximale cpu spanning die dit bord kan maken met nieuwste bios?
- wat zou jij nemen in mijn situatie? en waarom?

aangezien m'n pc nu snel genoeg is voor wat ik ermee doe is een upgrade naar een nieuwere en snellere processor niet reeel voor mij.

Nu met WP, PV, EV en PC

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 18:50

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Als je alleen voor de opslag (meer wat archief gebruik voor films, muziek ed.) ben je met een simpele sata controller al klaar. Ikzelf heb een sweex controller van 25 euro voor de simpele opslag.

Stel dat je een nieuw moederbord koopt heb je nog steeds te maken met een soort van software raid. Wil je dit omzeilen moet je een dure kaart raid gaan kopen, wat voor de meeste mensen niet interessant is..

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Wat ik zou doen? Ik zou gewoon een P-ATA schijf nemen. Je geeft aan dat je verder niks aan je systeem wilt veranderen, je bent er tevreden mee. De schijf die je wilt hebben kost rond de 100 euro, dan lijkt me 40 euro voor een controller relatief veel. Tegen de tijd dat je aan een nieuwe PC toebent, is je harde schijf ook alweer verouderd en zal een vergelijkbare van die je nu wilt hebben niet veel meer dan 50 euro kosten. Dan ben je dus net zoveel kwijt. Plus, je houdt gewoon een compleet systeem over dat je op een andere manier kunt inzetten of verkopen.

Verder zul je hier veel reacties krijgen om de hele boel maar te vernieuwen. Luister daar maar niet te veel naar, want jij hebt op dit moment voldoende aan wat je hebt. Je slaat dan namelijk meteen het pad in van andere socket - dus andere processor, geen AGP - dus andere videokaart, sneller geheugen, wellicht andere voeding, enzovoort.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:14

Theo

moederbord

Topicstarter
ZeilDude schreef op zondag 18 december 2005 @ 15:55:
Wat ik zou doen? Ik zou gewoon een P-ATA schijf nemen. Je geeft aan dat je verder niks aan je systeem wilt veranderen, je bent er tevreden mee. De schijf die je wilt hebben kost rond de 100 euro, dan lijkt me 40 euro voor een controller relatief veel.
ik heb expres voor een sata II schijf gekozen zodat ik deze in een volgend systeem ook kan blijven gebruiken. Als ik een ata schijf neem ben ik nert zoveel kwijt.
En ik ben tevreden met de preformance van de pc. Als ik echter voor de prijs van een controller de hele pc beter maakt, ach kja, waarom dan ook niet.(reden is dat ik niet weet of m'n cpu dan nog steeds op 2.80+ GHz kan draaien)

Nu met WP, PV, EV en PC