Toon posts:

Nforce 4 unreliable.

Pagina: 1
Acties:
  • 98 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen die een nForce 4 mobo en een Maxtor of zelf Western Digital SATA harde schijf heeft, krijgt gelijk problemen met DATACORRUPTIE en TRAGE SYSTEM BOOTS, die firmware update werkt al niet, disabelen van NCQ kan toch geen goede oplossing zijn als zowel het mobo als de hdd het ondersteunen.

Dus mijn vraag is nu, hoe los ik die datacorruptie op?

Hier heeft alvast nog niemand een oplossing gevonden:

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=8171

En de mensen die zeggen dat ze dit probleem niet hebben met een maxtor hd mogen wel eens met een oplossing komen, ofwel hebben ze nog niet goed gekeken in de event logger van winxp.

Waarom is hier geen enkele persoon (bvb een hardwaretester van Tweakers.net) die bvb eens een ASUS A8-NE en een maxtor DIAMONDMAX 10 koopt en eens constateerd dat er weldegelijk zware problemen zijn met nVidia's nForce 4 chipset.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik heb op mijn Asus nforce4 moederbord met 2 WD 74 GB Raptor schijven en 2 Diamondmax 10 schijven geen enkel datacorruptieprobleem. En ja, ik heb voor je even de eventviewer bekeken. Ook onder Linux geen meldingen in systemlog.

Dus je hebt kennelijk iets verkeerd gedaan.............

Hier kon uw advertentie staan

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:22

Adze

CCNP !

Ik heb het ook ondervonden, en firmware updates of patches werkten bij mij ook niet. Als laatste redmiddel heb ik m'n Maxtors maar verkocht en Samsung Spinpoints gehaald... :O

Ik had het echter alleen met Diamondmax10 schijven. Diamondmax9 deden het wel goed, evenals WD.

[ Voor 24% gewijzigd door Adze op 18-12-2005 14:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat jullie aanraden is: koop een andere schijf...

En in bijna alle shops in België kan je enkel maxtor of western digital schijven kopen...

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 14:12 ]

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Tja wij kunnen helaas ook niet voor je toveren..

Verwijderd

Topicstarter
Dat is weer een vrij toffe zet van Nvidia en Maxtor zo te zien, dit mocht ten minste vermeld staan bij het moederbord dat Maxtor en Western Digital hd's niet compatibel waren. En ze gaan zeker die schijf niet willen terugnemen...
Ik kan zo een nieuwe schijf gaan halen en dan weer dat probleem hebben, komaan zeg. Ik kan toch maar moeilijk een stuk of 5 schijven kopen, die dan testen en erna de niet werkende terug verkopen?

Iets Verkeerd gedaan?

Er zit een dvd-writer van NEC op pata 1 en staat op MASTER, een MAXTOR DIAMONMAX 10 op SATA1 en staat ook op MASTER. Heb al verschillende keren geformatteerd en andere drivers getest, dus wat heb ik verkeerd gedaan?

@Nitroglycerine, zijn het PATA of SATA hdd's, want als het PATA hdd's zijn is het wek birlaak dat je geen problemen hebt.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 14:21 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:11
Je moet gewoon de IDE-drivers niet installeren. Als je nou eens de search gebruikt, had je dit vast wel gevonden, aangezien ik dit al wel 100x heb gezegd.

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry hoor, ik heb al heel dat forum van nVidia gelezen, dat was maw wss 300 posts met allemaal andere mogelijke oplossingen die dan toch achteraf niet werken.

Dus "DE" oplossing is het verwijderen van de IDE drivers, maar zal dit geen probleem zijn zonder IDE drivers met die NEC writer? En waar moet ik ze verwijderen in Hardware bij de installatie van de nVdia Drivers bij software in config scherm.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 14:26 ]

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Verwijderd schreef op zondag 18 december 2005 @ 14:13:
Dat is weer een vrij toffe zet van Nvidia en Maxtor zo te zien, dit mocht ten minste vermeld staan bij het moederbord dat Maxtor en Western Digital hd's niet compatibel waren. En ze gaan zeker die schijf niet willen terugnemen...
Ik kan zo een nieuwe schijf gaan halen en dan weer dat probleem hebben, komaan zeg. Ik kan toch maar moeilijk een stuk of 5 schijven kopen, die dan testen en erna de niet werkende terug verkopen?

Iets Verkeerd gedaan?

Er zit een dvd-writer van NEC op pata 1 en staat op MASTER, een MAXTOR DIAMONMAX 10 op SATA1 en staat ook op MASTER. Heb al verschillende keren geformatteerd en andere drivers getest, dus wat heb ik verkeerd gedaan?

@Nitroglycerine, zijn het PATA of SATA hdd's, want als het PATA hdd's zijn is het wek birlaak dat je geen problemen hebt.
Allen S-ATA

Verwijderd

Topicstarter
En jij hebt die ide drivers dan ook niet installed?

Verwijderd

Topicstarter
Kan je het eens kort uitleggen aub VIRUS dat ik dit nu eens correct kan testen aub.

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Ik heb geen P-ATA harde schijven in mijn systemen, maar de DVD speler en DVD brander zijn wel allebei P-ATA.

Verwijderd

Topicstarter
K, en moet je daar die pin 11 nu ook aarden of is dat niet nodig? En NCQ mag ik dan terug aanzetten maw?

Anders zou het maar stom zijn als je toch NCQ moet afzetten als zowel het MOBO en de HD het ondersteunen.

Gewoon omdat ik zie dat er hier mensen zijn die de IDE DRIVERS niet installed hebben en toch nog steeds datacorruptie hebben:

http://forums.nvidia.com/...topic=9769&hl=ide+drivers

Heb je trouwens geprobeerd zo een paar files van bvb 2GB tegelijk te kopiëren en dan met COMP te kijken of die gelijk waar, ik wordt al die zever eigenlijk serieus moe en ik versta niet waarom nVidia of ASUS/MSI/... of zelfs MAXTOR nog geen antwoord gebracht hebben.

En @NITROGLYCERINE, heb jij die IDE-DRIVERS al dan niet installed?

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 15:06 ]

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-10-2025

LoneWolf

Just a Byte

Ik heb al probs als ik een Raidset wil maken op de nvidia raid controller
Bij het partitioneren tijdens de setup van windows loopt het dan al spaak.
(4x Maxtor Diamond Max 10 SATA II (250 GB SATA II, 16 mB cache, de 6v250F0)

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Verwijderd

Topicstarter
Dat zeg ik toch dat er een probleem is met die chipset, en als je nu een hd zou installeren in PATA en de IDE DRIVERS niet installeerd, is dat dan toch geen oplossing want NCQ is dan toch niet ondersteund.

THE___VIRUS, leg het aub nog eens allemaal mooi uit. Want jij blijkt de enige te zijn op vele forums die met de oplossing komt.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmmmz.

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 15:39
Tja black_lotus, het schijnt dat het tegenwoordig zo is dat als het echt moeilijk word er geen antwoord meer komt...

Als ik dit zo lees dan is er gewoon een serieus probleem met of de chipset of de daarbij geleverde drivers...

Drivers weghalen lijkt mij ook geen oplossing... omdat je inderdaad gelijk hebt dat je dan de NCQ ondersteuning kwijt bent...
Het product zou moeten werken zoals het wordt aangeboden ok een foutje in de drivers kan ik mij nog iets bij bedenken maar de Nforce4 chipset is er toch al weer een mooi tijdje en dan zou daar al wel een oplossing voor zijn lijkt me...

Een oplossing zou ik zo 123 niet voor je hebben...
Ik ben mischien wat kort door de bocht maar ik ging dan toch een bord halen met een andere chipset...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nog 1 ding proberen, ik zie dat er blijkbaar mensen dit opgelost hebben door hun pata dvdwriter op cable select te zetten ipv op Master, nochtans d8 ik dat dat mocht een hd op sata en op master en een dvdwriter op pata en ook op master.

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:33
ik had dit probleem ook met een gigabyte nforce 4 mobo, en met een samsung spinpoint 2004c, dus het licht niet alleen aan maxtor, maar aan nvidia, ik denk dat ze gewoon betere drivers moeten uitbrengen, ik draai momenteel met windows drivers, dus geen sata en ide drivers, werkt perfect en als ik ze test met hd tune zijn mijn schijven sneller met windows drivers, dan met nvidia drivers, voorlopig laat ik het zo, ben het een beetje zat, na vijf keer alles formateren en instaleren, ik wacht wel tot er drivers zijn zonder problemen.

Verwijderd

Topicstarter
@Nitroglycerine, kan je aub ook eens zeggen hoe jou jumpers op je dvd drives geconfigureerd staan en die op je hd's en ook welke drivers je gebruikt en wat je precies geinstalleerd hebt van nVidia drivers.

MVG

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:11
Sorry ik kom net pas weer op het forum.

Hoe de IDE-drivers te verwijderen:
Configscherm -> Software -> NVidia drivers -> Verwijderen -> Alleen geselecteerde drivers en verwijder de Opslagdrivers/IDE-drivers/hoe-ze-ook-mogen-heten ;).

BTW NCQ zul je echt niet missen, meestal maakt dat de boel zelfs trager (als ik enkele reviews op het internet bekijk. Er zijn tegenstrijdige berichten, maar missen zul je het iig niet ;)).

[ Voor 31% gewijzigd door The__Virus op 18-12-2005 19:55 ]

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Verwijderd schreef op zondag 18 december 2005 @ 19:50:
@Nitroglycerine, kan je aub ook eens zeggen hoe jou jumpers op je dvd drives geconfigureerd staan en die op je hd's en ook welke drivers je gebruikt en wat je precies geinstalleerd hebt van nVidia drivers.

MVG
Aangezien je S-ATA niet hoeft te configureren: de 2 WD 74 GB's zitten op S-ATA poort 1 & 2, de 2 diamondmax 10 S-ATA op poort 3 en 4, de DVD schrijver is primary en de lezer slave op het secundaire kanaal, voor het geval ik ooit nog P-ATA schijven bij moet hangen.
Ik heb nForce driverpack versie 6.69 van de nVidia site geinstalleerd:
# Audio driver version 4.62 (WHQL)
# Audio utility version 4.51
# Ethernet NRM driver version 4.82 (WHQL)
# Network management tools version 4.85
# SMBus driver version 4.5 (WHQL)
# Installer version 4.93
# SATA RAID driver version 5.52 (WHQL)
# IDE driver version 5.52 (WHQL)
# RAIDTOOL application version 5.52

Ik draai "A8N-SLI Deluxe Bios version 1015" en gebruik "ASUS Cool&Quiet V1.018 for Windows 2000/XP and for Windows 64bit XP/2003", allebei van Asus.
Als laatste heb ik met "nVidia nTune 2.05.15.08" m'n nForce verder gekieteld.
Trouwens: ik heb eerst de nForce driverpack geinstalleerd alvorens de bios te upgraden.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-03 18:02
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2005 @ 14:00:
Iedereen die een nForce 4 mobo en een Maxtor of zelf Western Digital SATA harde schijf heeft, krijgt gelijk problemen met DATACORRUPTIE en TRAGE SYSTEM BOOTS, die firmware update werkt al niet, disabelen van NCQ kan toch geen goede oplossing zijn als zowel het mobo als de hdd het ondersteunen.
Onzin, dit geldt lang niet voor iedereen. Probeer eens een andere SATA kabel? Zelf heb ik ook een nForce4 met twee Maxtor's DM10 en heb gewoon de nVidia drivers geïnstalleerd én NCQ geactiveerd; volgens enkelen hét recept voor ellende. Alleen draait het hier als een zonnetje, ook wanneer ik grote bestanden (>1GB) kopieer of verplaats van de ene naar de andere disk. Booten gaat ook supersnel.

Ik heb toen ik mijn machine inelkaar gezet had de allereerste keer een probleem dat m'n BIOS een disk niet goed herkende, booten duurde 5~10 minuten, gelijk de (nieuwe) SATA kabel vervangen en toen nooit meer iets geks meegemaakt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
Mja idd^^ en het probleem is algemeen bekend.. En de oplossingen zijn er ook al.. Het staat ook op www.tweakers.net :?

>PC specs<

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

KappeNou schreef op maandag 19 december 2005 @ 11:19:
Mja idd^^ en het probleem is algemeen bekend.. En de oplossingen zijn er ook al.. Het staat ook op www.tweakers.net :?
Bekend is het probleem inderdaad wel, maar ik heb nog nergens een eenduidige oplossing mogen lezen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
_Dune_ schreef op maandag 19 december 2005 @ 11:32:
[...]

Bekend is het probleem inderdaad wel, maar ik heb nog nergens een eenduidige oplossing mogen lezen.
Op tweakers.net als al een keer de oplossing gegeven.. Ook is er al voordat die oplossing er was, verteld dat je deze combinatie beter niet kan nemen.. Beter zoeken voortaan ;)

>PC specs<

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Inderdaad Abbandon. Ik heb al tientallen systemen gebouwd rond nForce 4 chipsets samen met Maxtor DM10 harde schijven. In Windows zijn gewoon de Nvidia drivers geïnstalleerd (inclusief SATA/ATA-drivers maar zonder de hardware firewall (*)) en dat werkt als een trein. De systemen worden uitvoerig getest en gebenchmarkt voor ze de deur uit gaan en geen enkel systeem liet steken vallen of opmerkelijk tragere scores optekenen dan andere configuraties.

Bij de eerste systemen heb ik wel problemen gehad (harde schijven niet herkend enzo), maar een firmware update van de Maxtor schijven verhielp dit probleem. Overigens had ik dat probleem ook op een Intel systeem (non-Nvidia). Met de huidige reeksen Maxtor's geen enkel probleem. Met Western Digital nooit problemen gehad. Ik typ dit bericht momenteel vanop een nForce 4 SLI systeem met 2 Western Digital Raptors. Dit systeem wordt al 7 maanden intensief gebruikt. Als er datacorruptie zou optreden dan had ik dat al wel gemerkt.

Ik wil niet ontkennen dat er bepaalde problemen zijn... Maar zomaar beschuldigend de vinger uitsteken naar Nvidia terwijl de meeste mensen er geen problemen mee hebben is nogal stom. Het probleem lijkt veel eerder bij Maxtor te liggen dan bij Nvidia aangezien Intel-gebaseerde systemen ook onderhevig waren aan de introductieproblemen van de DiamondMax 10 SATA serie.

*: Met de Nvidia hardware firewall drivers heb ik wel aanzienlijke problemen gehad. Die installeer ik dus niet meer. Mogelijk is dat ondertussen ook al verholpen.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Verwijderd

Topicstarter
Nope die firewall problemen zijn niet opgelost, kijk maar op de nvidia forums, dan heb jij geluk dat jij ide drivers kan installeren en uw tcq kan aanleggen zonder problemen in uw event logger te zien. Het probleem is dat deze datacorruptie fouten nu en dan optreden maar niet altijd, dus kan je moeilijk nagaan wat de oorzaak is, het kan zijn dat het een dag gaat zonder fouten en de dag erna dat je dan plots een heleboel fouten krijgt, en trouwens bij asus zelf raden ze aan om de IDE drivers niet te installeren dus is het wel vreemd dat die bij jouw wel werken met een SATA MAXTOR DIAMONDMAX 10, vindt je dat niet?

VRAAG:

Problem Description]
My nephew has the following problem of getting verry slow boots on his pc and data corruption,
disabling NCQ helps out the problem if not stressing the chipset but as MOBO and HDD support NCQ
that should not be the solution.

Lots of people have related problems, please help everyone supporting your products because many
people seem to be unhappy with all these problems.

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=8171&st=0

ANTWOORD:

Dear Friend :

Thank you for contacting ASUS Customer Service.

My name is ZYC, and I would be assisting you today.

That is a maxtor sata disk compatible issue with nf4 chipset ,my friend ,a known issue .

please enter windows add/remove ,

find the nVIDIA DRIVERS item ,

choose delete it ,

when it ask you choose which part to delete ,

please only choose the NV IDE driver (cancel others parts) to continue .

after it is done ,reboot system ,test again .

Thank you for using ASUS products and services!

If you have any problem about our products, you can visit our support site below to search the solution at the first time!

http://support.asus.com .cn

ZYC

ASUS Customer Service Center (Beijing)

*If you have any suggestion or complaints about our tech support service, please send your valuable info to support@asus.com.cn , we arrange specilists to handle relative issue, your suggestion may give us more elicitation to serve our customers much better.

Dus hoe jij dat stabiel draaiende krijgt op je asus bord met een diamondmax 10 hd laatste firmware met de nVidia IDE drivers geinstalleerd vraag ik mij sterk af.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit interne bronnen heb ik overigens begrepen dat Abbadon nu ook problemen begint te krijgen met de DM10 disken op zijn nForce4 bord ;) Dit gebeurde vooralsnog alleen tijdens HDD-stress bij QuickPar. Op een andere HDD ondervond hij geen problemen.

Sja, de combinatie DM10 + nForce4 blijft een risicovolle combinatie.

Om dit specifieke probleem te centraliseren in 1 topic sluit ik dit topic verwijs ik jullie naar Compatibiliteit Maxtor DiamondMax10 met o.a. nForce4. Jullie mogen wel de eventuele posts en ervaringen copypasten naar dit topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.