www.casarodriguillo.com
edit: toch maar vrouwlief aankijken voor een EX430 voor verjaardag ofzo.
[ Voor 19% gewijzigd door Pinin op 18-12-2005 14:09 ]
www.casarodriguillo.com
Niet? Hij zou wel gewoon moeten flitsen, alleen heb je geen TTL. Ik heb hier een oude Sunpak Auto301 (volledig handmatig) en die werkt prima met een 20D, maar dus ook geen TTL. De 420EZ zou zo'n beetje hetzelfde moeten doen. Maar heb je het nou uitgeprobeerd of niet?tomleeuw schreef op zondag 18 december 2005 @ 14:08:
O.k. thx, ik heb wel wat gegoogled maar ik kwam niet echt een goed antwoord tegen. Het werkt dus helemaal niet, ik dacht dat er aleen wat beperkingen zouden zijn.
Nee, ik heb namelijk helemaal geen flitser. Maar soms kom je voor een paar tientjes een flitser tegen (bijv. 420EZ) ipv €250 voor een 430EX vandaar mijn vraagkoraks schreef op zondag 18 december 2005 @ 14:31:
[...]
Niet? Hij zou wel gewoon moeten flitsen, alleen heb je geen TTL....... Maar heb je het nou uitgeprobeerd of niet?
www.casarodriguillo.com
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Voor andere nieuwsgierige lezers: de opmerking hierboven is gedeeltelijk waar. De flitser ontlaadt nooit via de flitsvoet, maar sommige oudere modellen gebruiken wel een extreem hoge spanning voor de trigger. Deze spanning komt op je camera te staan en camera's met elektronische flitssturing (alle tegenwoordige modellen) kunnen daar niet tegen. De schade is cumulatief, na 1 flits gaat het niet stuk maar uiteindelijk gaat er ergens een condensator kapot. Dan kun je helemaal niet meer flitsen, ook niet met een compatible flitser.
Om te controleren of je flitser met een hoge spanning triggert kun je op deze pagina kijken. Een voltmeter gebruiken om de spanning tussen flitscontact en flitsschoen te meten is natuurlijk nog veiliger. Als de spanning beneden de 5V zit dan kun je deze veilig gebruiken op alle moderne en digitale camera's. Zit de triggerspanning tussen de 5 en 20V dan hangt het van het merk camera af, de fabrikanten hanteren verschillende waarden voor een veilig voltage.
Een 430EX is natuurlijk een prachtige flitser. Als het budget het toelaat, zou ik zeker voor zoiets gaan i.p.v. een goedkopere niet-TTL flitser. De Sunpak die ik eerder noemde heb ik ruim een jaar gebruikt met mijn 20D, maar heb sinds kort toch een 580EX aangeschaft. Ik had uiteraard eerder met TTL-flitsers gewerkt (420EX) en TTL is echt een zegen. Ik zeg niet dat het handmatig niet te doen is; op digitaal kun je lekker experimenteren en met analoog is negatieffilm vergevend genoeg qua belichting om behoorlijk wat foutjes op te kunnen vangen, maar met TTL zit je er gewoon niet meer naast en dat is natuurlijk ideaal!PhilipsFan schreef op zondag 18 december 2005 @ 21:25:
Voor de 420EZ geldt het niet, deze zou gewoon moeten werken maar zonder TTL. Handmatig de belichting instellen dus (is lastig, tip: ga voor die 430EX, die bevalt hier prima).
Ook dit is strikt genomen niet helemaal waar (maar nu ga ik echt zeikenVoor andere nieuwsgierige lezers: de opmerking hierboven is gedeeltelijk waar. De flitser ontlaadt nooit via de flitsvoet, maar sommige oudere modellen gebruiken wel een extreem hoge spanning voor de trigger.
Let op: een voltmeter zal in dit geval niet altijd zinnige metingen opleveren. Zo zullen veel digitale multimeters de werkelijke hoogte van de piek niet weergeven omdat de meter daarvoor simpelweg te traag is. Een ouderwetse analoge multimeter werkt voor dit doeleinde het beste. Je kan er niet erg nauwkeurig mee meten, maar je kunt natuurlijk prima zien of de ontlaadpuls een beetje in de juiste orde van grootte valt.Een voltmeter gebruiken om de spanning tussen flitscontact en flitsschoen te meten is natuurlijk nog veiliger.
En heeft die flits nog wel een goede toegevoegde waarde op de eos350d? tx

[ Voor 8% gewijzigd door Zillion01 op 26-12-2005 12:26 ]
- on/off
- ISO
- zoom
De eerste lijkt me duidelijk. De ISO-knop gebruik je zo te zien alleen maar om de juiste waarden (afhankelijk van de film/ISO die je op dat moment gebruikt) in de opzoektabel weer te geven. Deze knop beïnvloed de flitskracht zo te zien niet.
De zoom-knop zal waarschijnlijk de interne reflector bijstellen zodat het licht in een strakke bundel c.q. brede waaier wordt uitgestraald.
Aan de voorzijde van de flitser is er zo te zien een sensor waarmee de flitser kan meten of de belichting correct is (wordt aangegeven d.m.v. de led aan de achterzijde net boven de hotshoe). Ook zal er wellicht achter het rode raampje een AF-assist lampje zitten.
Het enige wat me een beetje raadselachtig voorkomt, is de extra flitser aan de voorzijde van de flitser (onder de eigenlijke flitskop). Ik kan daar twee opties voor verzinnen:
1. Extra fill-in flash als je bounced.
2. Extra flitslamp die gebruikt wordt tijdens een pre-flash om de hoeveelheid gereflecteerd licht te meten en daarop de eigenlijke flits te doseren.
De eerste optie lijkt me een beetje onwaarschijnlijk, maar de tweede eigenlijk ook
Hmz, even gegoogled, en volgens deze eBay advertentie gaat het om optie 1: extra flash voor gelijktijdig direct en indirect flitsen.
Meer kan ik je niet aan je neus hangen zonder zelf een keer met het ding te hebben gespeeld of een handleiding te hebben gelezen
zou ik die wel kunnen gebruiken als slave flitser samen met zo'n lichtgevoelig apparaatje?
Ik weet niet precies hoe ze heten, maar die zorgen ervoor dat de extra flitser meeflitst met de flitser van de camera..
Zelfde geld trouwens voor het omgekeerde , de 430EX op een eos100 ...
.Quod me nutrit me destruit.
Ik heb het setje even getest vanmiddag (zonder hulpstuk nu), de sluiter kan tot 1/250 sec.Cyclonist schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 16:24:
Ik heb hier een oudere Minolta flitser,
zou ik die wel kunnen gebruiken als slave flitser samen met zo'n lichtgevoelig apparaatje?
Ik weet niet precies hoe ze heten, maar die zorgen ervoor dat de extra flitser meeflitst met de flitser van de camera..
Ik neem aan dat het geen kwaad kan de apparatuur van Minolta in dit geval en Canon door elkaar gebruiken..?
Ik ben nog geen problemen tegengekomen
[ Voor 3% gewijzigd door Cyclonist op 07-01-2006 21:02 ]
Zolang je de welbekende piekspanning op de hotshoe in de gaten houdt, geen probleemCyclonist schreef op Saturday 07 January 2006 @ 21:01:
[...]
Ik heb het setje even getest vanmiddag (zonder hulpstuk nu), de sluiter kan tot 1/250 sec.
Ik neem aan dat het geen kwaad kan de apparatuur van Minolta in dit geval en Canon door elkaar gebruiken..?