Toon posts:

[VBA / EXCEL] Randomize rijen

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een Italiaans - Nederlands woordenlijst te maken in Excel. Om op deze manier Italiaanse woorden te leren. Nu wil ik de rijen als volgd opbouwen.

AB
1UnoEen
2DueTwee
3TreDrie

Wat ik nu wil is een forumule maken waarmee ik de rijen door elkaar zet maar dan wel zo dat de combinatie tussen het Italiaans woord en het Nederlands woord in stand blijft. Nu lijkt mij VB toch de meest logische oplossing om dit te realiseren. Maar VB is toch niet echt mijn sterkste kant, dus zou iemand mij hier op weg kunnen helpen.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-08 12:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hoi GTN, en welkom op GoT. :)

Om te beginnen is VB heel wat anders dan VBA, wat in Excel gebruikt kan worden. ;) Daarnaast: wat bedoel je met een formule? Formules zijn voor berekeningen, niet voor het husselen van rijen. :)

Wat heb je zelf al gezocht en gevonden? Je zal toch wel iets zelf geprobeerd hebben? Zie ook P&W FAQ - De "quickstart".

Last but not least: vragen met betrekking op VBA en Officeprogramma's mogen tegenwoordig in Officesuites en -software. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 17:49

Dido

heforshe

Maak een extra kolom aan, zet daarin =rand(), copy/paste special->values in dezelfde kolom, en sorteer je hele lijst op die kolom?

(Zonder de copy/paste kan ook, dan sorteert is iedere keer anders :) )

edit: even gprobeerd, werkt perfect. Geen VBa nodig, en als je de rand() in kolom A zet kun je de quicksort button in de toolbar gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Dido op 18-12-2005 13:36 ]

Wat betekent mijn avatar?

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Wat je wilt is een kolom, waarin je net als in je voorbeeld random getallen plaatst 1,5,4,7,8 enz.
In een tweede werkblad plaats je de woorden en een referentie getal (precies zoals hierboven).
In het eerste werkblad kan je nu met de functie vertikaal zoeken de woorden bij elk random getal zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Is er ook een manier om kolom C te voorzien van een reeks willekeurige getallen. Dus bijvoorbeeld zo: C1 -> 4, C2 -> 86, C3 -> 55. Maar dan helemaal automatisch en het liefst zo dat je via een knop de getallen weer kan veranderen bijvoorbeeld dat C1 -> 76, C2 -> 82, C3 -> 1. Op deze manier kan je dan kolom C oplopend of aflopend selecteren. Misschien dat dit ook kan zonder VBA.

• Dido

Dido

heforshe

Erhm.. GTN, lees mijn eerste post eens? =rand() is wat je zoekt.

Iedere keer dat je op F9 drukt worden de waarden herberekend (of als je ergen een waarde aanpast.)
Elke keer als je dan het hele range sorteert op die kolom, is de sortering anders.

Het is nergens voor nodig, maar als je per se gehele getallen tussen 0 en X wilt hebben, dan maak je er =INT(RAND()*X) van. Resultaat blijft exact hetzelfde.

Verwijderd

Topicstarter
FF 2 dingen. Als ik =Rand() intyp blijft dat staan in het veld en ik krijg hier dus geen waarde voor in de plaats. Ten 2e F9 werkt niet.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Effe 'het werkt niet' doen we niet aan. Dan sluit maar een toetsenbord aan dat niet defect is.

Qua '=rand() blijft = rand()' zijn er twee mogelijkheden. Of je hebt formules weergeven aanstaan in je opties of je hebt een anderstalige Excel en dan krijg je een foutmelding. Ram FF op F1 en tik 'willekeurig' en je ziet het verlossende toverwoord ASELECT(). (NL-versie).

En terzijde: je hebt F9 niet nodig. Iedere keer dat je sorteert wordt rand() opnieuw berekend en wijzigt dus de volgorde.

[ Voor 15% gewijzigd door Lustucru op 18-12-2005 16:36 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Dido

Dido

heforshe

Als je inderdaad een NL versie hebt was dat het vermelden waard geweest. Daarnaast werkt F9 prima als je de juiste formule gebruikt (hoewel je die inderdaad op zich niet nodig hebt).

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses. Ik heb inderdaad de NL versie. Met ASELECT() werkt het inderdaad prima. Bedankt mensen...
Pagina: 1