Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PSU fan regelen via moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
Ik wil m'n PSU (voeding) modden. Er zit nu een kleine (60mm, 4200RPM, 29CFM, 27dBA) fan in die gewoon constant staat te draaien. Ik wil deze vervangen door een stillere variant (iemand nog een echte aanrader?).
Zo'n PSU fan zit meestal gewoon op 12volt rechtstreeks vanuit de voeding. Ik heb geen case fan en wil graag de PSU fan aansluiten op de case fan connector van het moederbord. Zodat ie op deze wijze te beinvloeden is (door software bijv.).
Kan dit zomaar? Of is het af te raden?
thx

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Je kan een standaard 60mm fannetje in je PSU gooien en de aansluiting op je mobo doen, dan kan je via speedfan oid de snelheid van je fan regelen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Indien mogelijk al een grotere fan insteken mits deze meer lucht kan verplaatsen bij eenzelfde hoeveelheid geluid. Als je fan horizontaal ligt, neem je best een dual ball bearing. Als je fan verticaal is dan best een glijlager.
Verder kan je hem idd aansluiten op je mobo en zelf regelen.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:27

_Ernst_

Mark It Zero!

Dit kun je gewoon aansluiten ja (even opletten op de pin-out)
probleem is alleen dat je waarschijnlijk niet de temperatuur van je voeding uit kunt lezen, en dus niet kunt zien wanneer ie te heet word. Ben dus wel voor zichtig met het terug draaien van de fanspeed.

Last.fm

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Fujitsu-Siemens moederborden kunnen in combinatie met een geschikte voeding de temperatuur mooi regelen, maar ik vermoed dat je niet zoveel geld uit wilt geven.

Belangrijk is dat je zeker moet weten dat de voeding niet oververhit raakt, je moederbord moet dus "weten" of de temperatuur in de voeding niet te hoog is. Als je mobo een externe temperatuursensor ondersteunt, kun je wel iets construeren.

• kaajee
OK klinkt goed allemaal.
Nee, de temperatuur van de voeding specefiek wordt niet geregistreerd en kan ik dus niet uitlezen(helaas). Maar aangezien ik geen andere (cas)fan heb voert deze fan de warme lucht uit de kast/van het moderbord af.
Dus het leek me dat ik de temperatuur van de case/moederbord (die wel geregistreerd wrdt) gebruik als maatstaf voor de temperartuur van de voeding.
Dus als de case/moederbord temperatuur te hoog wordt, moet de PSU fan harder gaan draaien.
(in principe zou je toch kunnen stellen dat er een verband is tussen de moederbord temperatuur en de temperatuur van de voeding?
Of is dit een hele kromme gedachte?

Verwijderd

Heb je al een idee van welk formaat van fan je zou kunnen inbouwen?

• kaajee
Sorry vergat ik te zeggen: ik kan echt niet groter dan een 60x60x25mm fan. T'is een heel kleine voeding in een kleine kast.

Verwijderd

Zou eventueel 60*60*32 ook kunnen?

Ahja en is hij verticaal of horizontaal?

Mischien is dit iets voor u: temperatuursgeregeld

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 12:33 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op zondag 18 december 2005 @ 12:12:
Zou eventueel 60*60*32 ook kunnen?

Ahja en is hij verticaal of horizontaal?

Mischien is dit iets voor u: temperatuursgeregeld
voedingen zijn vrij warm, ik denk dat ie dan nu ook constant staat te loeien.

knutsel er liever via een fanduct een 80mm op.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• kaajee
De fan staat verticaal en een duct voor een 8 cm fan gaat echt niet lukken helaas....kijk maar eens op de foto.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~johonl/kj/fan.jpg
Maar hoe denken jullie over bovenstaand verhaal over het meten van de temperatuur van de voeding via de moderbord sensoren.....geeft dit een beetje een betrouwbaar gegeven?

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

fan's in een voeding zijn weldegelijk temperatuursgeregeld hoor. in alle voedingen die ik tot nu toe heb geopend zat de fan niet rechtstreeks aan de 12 volt. er zat altijd een printje tussen. vaak zit dat op het koel element geschroefd om de temperatuur te meten. en daar mee de snelheid van de van aan te passen

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

kaajee schreef op zondag 18 december 2005 @ 12:02:
Maar aangezien ik geen andere (cas)fan heb voert deze fan de warme lucht uit de kast/van het moderbord af.
Dus het leek me dat ik de temperatuur van de case/moederbord (die wel geregistreerd wrdt) gebruik als maatstaf voor de temperartuur van de voeding.
Dus als de case/moederbord temperatuur te hoog wordt, moet de PSU fan harder gaan draaien.
(in principe zou je toch kunnen stellen dat er een verband is tussen de moederbord temperatuur en de temperatuur van de voeding?
Of is dit een hele kromme gedachte?
Ik denk niet dat het echt verstandig is hiervan te vertrekken. De temperatuur in mijn kast moet onder de 35° zitten (cpu draait op 32 en moederbord op 29°), en als ik de temperatuur aflees van de lucht die uit mijn voeding komt, zit die boven de 50°. Mijn cpu-fan draait dus amper vanwege de lage temperatuur daar, terwijl mijn voeding toch al aardig warm is. Als je dan je fan van je voeding minimaal zet omdat je cpu niet warm is, gaat je voeding zelf snel oververhitten lijkt me...
Pagina: 1