Ik heb nu al een jaartje of een Wacom Volito, die me steeds prima heeft bevallen. Ik heb dat ding ter vervanging van een muis en de RSI-klachten zijn sindsdien stukken minder. De Volito is een instap-model van Wacom. De kwaliteit van de pen is hierdoor niet helemaal super en na 2 jaar ook wel aan vervanging toe. Nu zijn die pennen weliswaar los verkrijgbaar, maar zeer moeilijk en relatief duur. Ik kan dan net zo goed een nieuwe Volito kopen.
Inmiddels is ern een opvolger van de Volito: de Volito 2. Nu ken ik de kwaliteit van dat ding niet, misschien is deze wat degelijker. Voordeel is wel dat er een extra knopje op de pen zit, waarmee je gemakkelijke kunt dubbelklikken. De Volito 2 heb je voor ongeveer 45 euro.
Wat ik ook kan doen, is het professionele broertje kopen: de Graphire4 in een Classic A6-uitvoering. Maar die kost met 85 euro wel het dubbele! Ik vraag me af of deze stukken beter is. Er kan weliswaar meer mee (beter tekenen, gummetje), maar die functies gebruik ik (nog) niet.
Dus daarom wat concrete vragen:
Inmiddels is ern een opvolger van de Volito: de Volito 2. Nu ken ik de kwaliteit van dat ding niet, misschien is deze wat degelijker. Voordeel is wel dat er een extra knopje op de pen zit, waarmee je gemakkelijke kunt dubbelklikken. De Volito 2 heb je voor ongeveer 45 euro.
Wat ik ook kan doen, is het professionele broertje kopen: de Graphire4 in een Classic A6-uitvoering. Maar die kost met 85 euro wel het dubbele! Ik vraag me af of deze stukken beter is. Er kan weliswaar meer mee (beter tekenen, gummetje), maar die functies gebruik ik (nog) niet.
Dus daarom wat concrete vragen:
- Wie kent beide apparaten uit ervaring en kan iets zinnigs zeggen over de verschillen?
- Is de Graphire4 kwalitatief beter dan de Volito2?
- Is de Graphire4 zijn hogere prijs waard ten opzichte van de Volito2?