[Tablet] Wacom: Volito 2 of Graphire?

Pagina: 1
Acties:

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Ik heb nu al een jaartje of een Wacom Volito, die me steeds prima heeft bevallen. Ik heb dat ding ter vervanging van een muis en de RSI-klachten zijn sindsdien stukken minder. De Volito is een instap-model van Wacom. De kwaliteit van de pen is hierdoor niet helemaal super en na 2 jaar ook wel aan vervanging toe. Nu zijn die pennen weliswaar los verkrijgbaar, maar zeer moeilijk en relatief duur. Ik kan dan net zo goed een nieuwe Volito kopen.

Inmiddels is ern een opvolger van de Volito: de Volito 2. Nu ken ik de kwaliteit van dat ding niet, misschien is deze wat degelijker. Voordeel is wel dat er een extra knopje op de pen zit, waarmee je gemakkelijke kunt dubbelklikken. De Volito 2 heb je voor ongeveer 45 euro.
Wat ik ook kan doen, is het professionele broertje kopen: de Graphire4 in een Classic A6-uitvoering. Maar die kost met 85 euro wel het dubbele! Ik vraag me af of deze stukken beter is. Er kan weliswaar meer mee (beter tekenen, gummetje), maar die functies gebruik ik (nog) niet.

Dus daarom wat concrete vragen:
  • Wie kent beide apparaten uit ervaring en kan iets zinnigs zeggen over de verschillen?
  • Is de Graphire4 kwalitatief beter dan de Volito2?
  • Is de Graphire4 zijn hogere prijs waard ten opzichte van de Volito2?

Verwijderd

Ik heb beide gebruikt en ik moet eerlijk zeggen dat de Grapphire4 een stuk "lekkerder" werkt. Ik heb nu een Intuos A5 en die werkt uiteraard nog beter. Maar als ik mag kiezen tussen de Graphire en de Volito kies ik zonder knipperen voor de Graphire, deze is de meerprijs zeker waard.

Uiteraard is dit mijn mening, iemand anders kan er uiteraard anders over denken.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:25

breinonline

Are you afraid to be known?

Graphire, de Volito is al 10x beter dan een trust talet, maar het is en blijft een instapper. De Graphire is de gewone serie van Wacom en biedt toch nog wat meer waar voor je geld. Ik vermoed dat dit ook in de kwaliteit (levensduur) zit.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• ZeilDude
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2005 @ 08:36:
Ik heb beide gebruikt en ik moet eerlijk zeggen dat de Grapphire4 een stuk "lekkerder" werkt. Ik heb nu een Intuos A5 en die werkt uiteraard nog beter. Maar als ik mag kiezen tussen de Graphire en de Volito kies ik zonder knipperen voor de Graphire, deze is de meerprijs zeker waard.

Uiteraard is dit mijn mening, iemand anders kan er uiteraard anders over denken.
Kun je aangeven waar dat 'lekkerder' in zit? Voelt alles degelijker aan (met name de pen)? Zijn de extra functies (meer knoppen, gummetje) de moeite waard? Zijn de drivers anders en werkt dat lekkerder? In neig overigens ook wel de Graphire...
Btw, je hebt een Intuos, die meteen nog eens honderd euro duurder. Ik las dat die 'Touch Strips' heeft. Hoe werkt dat? Kun je dan je vinger gebruiken over het hele vlak, of zit daar een speciaal vlakje voor op het tablet?

[ Voor 15% gewijzigd door ZeilDude op 18-12-2005 08:55 ]

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Zelf gebruik ik al bijna een jaar de volito2 zowel thuis als op het werk al muisvervanger. Ik neem het tablet elke dag weer mee naar huis en het daar weer aan te sluiten.

Aangezien ik dit tablet zo intensief gebruik is de punt van de pen al aardig schuinafgesleten en komen er krassen/vegen op het tablet zelf. Van dat laatste heb je tijdens het muizen (lees pennen) geen last van. Maar van die schuine punt wordt wel irritant.

Nu zat ik zelf ook eens te kijken of ik een nieuwe zou kopen of een enkel een nieuwe pen.

Aangezien de volito2 incl btw 55.34 kost bij de wacomshop.nl en een pen 23.21, neig ik toch nog een nieuw setje.

Wat mij wel heel erg stoort, is dat de 64 bit drivers nog steeds niet klaar zijn, met als gevolg dat ik deze thuis niet kan gebruiken (in penmodus). :(

De graphire is gelijk wel een heel stuk duurder, namelijk 98.18 incl btw.

Aangezien ik 'm toch enkel gebruik als muis vervanger, blijf ik wel bij de volito2 :>

-edit-
Zeildude, misschien kan je in je topicstart ook de vraag zetten, waarvoor de anderen het tablet gebruiken...

[ Voor 8% gewijzigd door _Rayman_ op 23-12-2005 10:24 ]

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:59
Gebruikt iemand de volito2 ook in combinatie met een 19 inch scherm? Ik zoek zelf een tablet als muisvervanger maar om nou gelijk €170 euro voor een Graphire4 XL te betalen vind ik een beetje overdreven. Onder de €100 heb je alleen A6 formaat maar is dat werkbaar op een 19 inch 1280 * 1024 scherm? Het gaat mij voornamelijk als muisvervanger en in veelmindere mate photoshop.

• _Rayman_

_Rayman_

Polster schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 10:52:
Gebruikt iemand de volito2 ook in combinatie met een 19 inch scherm? Ik zoek zelf een tablet als muisvervanger maar om nou gelijk €170 euro voor een Graphire4 XL te betalen vind ik een beetje overdreven. Onder de €100 heb je alleen A6 formaat maar is dat werkbaar op een 19 inch 1280 * 1024 scherm? Het gaat mij voornamelijk als muisvervanger en in veelmindere mate photoshop.
Ik gebruik de volito2 op een 17" TFT (1280*1024) en op het werk dualscherm (laptop 1400*1050 en 17" tft 1280*1024), totaal geen problemen mee. Zal wel een kwestie van gewenning zijn.

Nu moet ik wel toegeven, dat ik 'm enkel gebruik als muisvervanger en niet voor photoshop oid.

Zit nu toch te kijken naar de graphire omdat ik hier en daar lees dat de kwaliteit van de tablet en pen toch hoger is.

• ZeilDude
Ik heb sinds gister een Graphire4 (A6) en hij bevalt uitstekend. Inderdaad is ie een slagje beter dan een Volito, hoewel ik een Volito2 dus nooit heb kunnen testen.
Waar zit 'm het betere in? Nou, alles voelt gewoon wat degelijker en ik vind de pen prettiger. Overigens is mij oude Volito-muis niet compatible met het nieuwe tablet. Dat is niet zo zeer jammer voor mij, maar voor anderen die mijn pc incidenteel gebruiken.

Aan de extra mogelijkheden moet ik nog wennen. De knoppen op het tablet, het scrollwieltje en de extra knop op de pen: ik zie het nut nog niet zo. Wellicht omdat op mijn toetsenbord ook al een scrollwieltje zit.

Enfin, ik ben blij met de keuze die ik heb gemaakt.

• _Rayman_

_Rayman_

ZeilDude schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 15:51:
Ik heb sinds gister een Graphire4 (A6) en hij bevalt uitstekend. Inderdaad is ie een slagje beter dan een Volito, hoewel ik een Volito2 dus nooit heb kunnen testen.
Waar zit 'm het betere in? Nou, alles voelt gewoon wat degelijker en ik vind de pen prettiger. Overigens is mij oude Volito-muis niet compatible met het nieuwe tablet. Dat is niet zo zeer jammer voor mij, maar voor anderen die mijn pc incidenteel gebruiken.

Aan de extra mogelijkheden moet ik nog wennen. De knoppen op het tablet, het scrollwieltje en de extra knop op de pen: ik zie het nut nog niet zo. Wellicht omdat op mijn toetsenbord ook al een scrollwieltje zit.

Enfin, ik ben blij met de keuze die ik heb gemaakt.
Hoe bevalt de hogere resolutie van het tablet? Is het te merken als muisvervanger?

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 07:29
Polster schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 10:52:
Ik heb vrijdag op m'n werk (eindelijk) een tablet gekregen wegens RSI klachten. Hadden ze gelijk maar een Grahpire(3) A5 Studio gehaald. Ik ben dus coder en doe absoluut geen tekenwerk, talk about overkill :) Maar je hoort me niet klagen door ;)

Ik heb hem nu (voorlopig iig) wat kleiner ingesteld. M'n werkbare vlak is dus vergelijkbaar met een A6 tablet. Ik werk op een 21" CRT met 1400x1050 als resolutie. Voor zover is het allemaal goed gegaan. Een aantal van mn colega's werken met ongeveer dezefde setup. Wacom A6 tablet (ik denk Graphire 2's ofzo) op een 19" TFT of 21" CRT. Heb ze nog niet horen klagen.

Ik ben er zelf over aan het denken om thuis ook een tablet aan te gaan schaffen. Ben heel m'n 'werkplek' aan het herzien thuis wegens de RSI klachten. Gezien dit topic lijkt het me ook het slimste om maar een Graphire (4) te nemen. Nu nog ff een winkel vinden in de buurt waar ze die dingen hebben...

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• ZeilDude
_Rayman_ schreef op zondag 25 december 2005 @ 12:29:
[...]

Hoe bevalt de hogere resolutie van het tablet? Is het te merken als muisvervanger?
Eerlijk gezegd merk ik weinig verschil in resolutie. Een probleem dat ik weleens had met de Volito, was dat de muiscursor schokkig was. Dat verhielp ik door de USB-kabel los te halen en weer aan te sluiten. Niet ideaal, maar het werkte. Nu ben ik dat probleem niet tegengekomen.

Verder lijkt het wel dat de pen veel gevoeliger is, waardoor klikken veel fijner gaat. Het scrollwieltje gebruik ik inmiddels wel, de knoopen links en rechts van het wieltje soms ook wel bij surfen.

• _Rayman_

_Rayman_

Hier een eerste indruk van de Graphire 4:

Het eerst keek ik hoe het tablet er globaal uitzag, waarbij mijn blik het eerste viel op de plastic plaat wat over het eigenlijke tablet heen ligt. Deze ziet er strak uit en het ziet er ook naar uit, dat deze tegen een stootje kan (het bovenste gedeelte sleet bij mij het eerste op de volito2).
De usbkabel is wel een stukje langer en dikker. De extra knoppen gebruik ik nog niet echt, maar ik verwacht dat dit wel snel zal wennen en gebruikt zullen worden.

De pen voelt comfortabeler aan dan de oude pen van de volito2 (pen is zwaarder maar wel lichter dan de volito2 pen). De stand van de knopjes is wel even wennen. Daar waar de knopjes op de volito2 pen groter zijn en allebei even groot, is deze pen de knopjes anders neer gezet.

Als je het mij vraagt, dan vind ik toch de oude pen lekkerder, omdat ik veel gebruik maakte van de knopjes. De pen van de volito2 werkt niet op de graphire 4.

Bij dit tablet wordt Corel Painter essentials 2 erbij geleverd, terwijl versie 3 al enige tijd uit is (zullen wel te maken hebben met restpartijen oid).

Wat ik nog wel een nadelig punt vind, zijn de drivers. Er zijn nog steeds geen x64 drivers voor deze of de volito2 te downloaden. Op de site staat dat deze voor het eind van het jaar gepland staan, dus we wachten af.

Al met al tot nu toe echt het prijsverschil waard :)

-Edit 15-01-2006-
De drivers voor de Windows XP Prof x64 zijn uitgebracht.
Linkje naar de wacom site:
http://www.wacom-europe.com/uk/downloads/driver/driver.asp

[ Voor 6% gewijzigd door _Rayman_ op 15-01-2006 17:47 ]

Pagina: 1