Toon posts:

PC start de ene keer sneller op dan de andere keer?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik heb het volgende probleem :

Het is namelijk zo dat ik een tijdje geleden een geheel nieuw systeem heb aangeschaft :

Specs :

AMD Athlon 3500+ Venice
ASUS A8N-SLI
Corsair TWINX C2 PRO 2x 512MB
Maxtor 200GB S-ATA
XFX 6600 GT 256MB PCIe
Tagan TG480-U22 2FORCE 480W

Tot mijn grote verbazing kwam ik er na enige tijd achter dat de PC de ene keer snel opstart (3/4 windows balkjes) en de andere keer zeer langzaam, het heeft niets te maken met een "koude start". Hij doet t zomaar eens in de zoveel keer, vaker sloom als snel. Nu heb ik inmiddels al 2 keer mijn PC geformatteerd en nog steeds blijft het probleem hangen ( dacht misschien een fout in windows ). Heb eerst Windows XP Professional NL gehad, toen een originele Windows XP Home Edition en vervolgens een Windows XP Professional NL inclusief Service Pack 2 ! Niets mocht baten, heb in een ander topic al wat advies gehad qua Microsoft Bootvis maar ook dat helpt niet ! Verder zal het ook niet aan de drivers liggen want een kameraad van mij heeft een identiek systeem, zelfde datum aangeschaft en nergens last van ! Wie o Wie kan mij helpen met dit dilemma ?! Alvast bedankt !!!

Mvg. M. Smit

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Kan je aangeven waar je denkt dat de pc langzaam start? Is het de boot, hd herkenning, Windows? In Windows zelf?

Mogelijke oorzaken die ik kan verzinnen:
- Netwerk, ontkoppel het eens
- Hd problemen, al gecontroleerd met een tool van een fabrikant?
- Brakke geheugenmodule, Memtest 86 al gedraaid?

[ Voor 9% gewijzigd door Motrax op 18-12-2005 01:41 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie !

Mijn netwerk-kaart zit onboard.

Moet je eerlijk zeggen ben zelf niet super intelligent op PC gebied, dus hoe bedoel je dat met de HD...

En een brakke geheugenmodule lijkt me zeer onwaarschijnlijk vanwege het feit dat die net nieuw is en getest is door het bedrijf waar ik het heb aangeschaft !

Mvg. M Smit

Verwijderd

Als je de chipset drivers installeert. De-selecteer dan de nvida ide sw drivers.
Daar ligt het probleem.

edit: Idd, probleem komt bij de ene systeem wel en bij de andere weer niet voor.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 01:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb drivers verwijdert (behalve beeldschermadapters) en vervolgens opnieuw geinstalleerd en IDE uitgevinkt, heb getest 5/6 balkjes op dit moment ! Maar goed dat deed die eerder ook wel, alleen deed die er dan ook vaak met opstarten heel langover. Dat was echt verschillend. T zal mij benieuwen !?

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik moet constateren dat hiermee het probleem niet is opgelost !

Zijn er nog andere suggesties ?!?!

Ik vindt t namelijk echt een ernstig probleem aan t worden, ben er hele dagen druk mee !

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 02:34 ]

• WingsOfFury
  • Laatst online: 16-10-2018
Wat IS je probleem? Je moet 10 seconde langer wachten voor je pc is opgestart? Is dit ECHT je probleem? Ik zou zelfmoord doen zeg.
Als hij in windows nou ook sloom was, kon ik het nog begrijpen, maar dit is echt onzin.

Maar goed, je zegt dat je geheugen getest is. Was je erbij? Hoe weet je dat ze ALLE modules testen? Werk je in die fabriek? Mss is hij beschadigt geraakt tijdens het vervoer, of terwijl jij 'm in je pc zette. Probeer het eens met 1 reepje, hij zal langzamer laden (doe geen zelfmoord hierom), maar kijk of hij gelijke laad tijden heeft. Probeer daarna het andere reepje. Beide stabiel? Dan is het iets anders.
Je kunt het ook met ander geheugen proberen, dan hoef je het eigenlijk maar 1 keer te testen, ipv 2 keer (2 reepjes).

Heb je uberhaupt je best gedaan om een antwoord te vinden. Maxtor + nForce 4 = k*t. Heb je je schijf al geflasht, of nieuwe firmware erop gezet? Ik weet niet meer welke het was, volgens mij moet je flashen.

Het klinkt als een geheugen probleem, dus check dat eerst maar eens.

Edit: let trouwens op je dubbel posts. We hebben hier een hele mooie Edit mogelijkheid gekregen van de makers, maak daar dus gebruik van!

[ Voor 7% gewijzigd door WingsOfFury op 18-12-2005 03:16 ]

• MrDrako
  • Laatst online: 25-05 16:40

MrDrako

nep ict'er

mja idd, dit is niet echt een probleem lijkt me, meer een kwestie van irritatie, dat windows niet snel opstart ligt echt niet aan hardware hoor, je zou kunnen proberen enkele services uit te zetten, maar verder is 5/6 balkjes voor xp heel normaal.

Verwijderd

Kijk eens in de logboeken bij systeem.
start-configuratiescherm-systeembeheer-logboeken
Ik denkdat je veel fouten aan zult treffen met betrekking tot je hardeschijf.
Bij mijn oom had ik Windows XP opnieuw geinstalleerd. Omdat de drivers verwijderen niet werkte.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al 2x format uitgevoerd, en by the way als t om 10 sec. ging, geen probleem !

Maar het verschil tussen 5/6 balkjes en 3/4 min. is aardig wat dacht ik zo !

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

5/6 balkjes zegt de meesten hier waarschijnlijk weinig. 3/4 minuten is wel lang. Je moet het anderen niet kwalijk nemen als je zelf zo onduidelijk bent dat we moeten gokken naar wat je bedoelt...

In je topicstart geef je aan dat Bootvis niet helpt. Bootvis doet zelf niets behalve zichtbaar maken wat er tijdens de boot gebeurt. Wat is actief op moment dat het zo traag gaat? Daar moet je focus naar gaan.

Overigens heb je de opmerking over het losgooien van netwerk verkeerd begrepen. Motrax bedoelde je netwerkabel. Grap is dat bij DHCP problemen (al dan niet door duplex mismatch) boot gruwelijk vertraagd kan worden. Als je je IP hard instelt en duplex op 100Mb/half duplex instelt kun je dat overigens zonder kabel los te halen uitsluiten.

Verder kan een dergelijke vertraging ook komen door het initialiseren van exotische hardware - ik heb een Q-Logic fiber channel HBA in m'n bak zitten, die plakt bij scannen van bootROMs een paar seconden eraan vast maar vervolgens ook een seconde of 20 bij het initialiseren van de driver (WinXP of Linux). Kans dat je zo'n beest in je systeem hebt zitten is zeer klein (valt in de categorie dat niet 'toevallig' in een PC zit), maar als je je PC van een ander overgekocht hebt ofzo...)

Oslik blyat! Oslik!

• The Sinner
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-04 14:37
Ik heb ook een nforce4 mobo en had hetzelfde probleem. Het schijnt dat Maxtor de sata controllers van nforce4 mobos niet volledig ondersteund. (Pin me hier niet op vast, dit heb ik ook maar gelezen).

De oplossing bij mij was het uitschakelen van ncq. Dit doe je als volgt (Ik gebruik de engelse versie dus ik kan me vergissen in de vertaling van sommige opties):

1. Mijn computer -> Beheren -> Apparaatbeheer

2. Als je nu het item IDE ATA/ATAPI-controllers uitklapt verschijnen er één of meerdere controllers. Dubbelklik nu op de eerste Nvidia NForce4 Controller.

3. Nu moet je even kijken bij de tabladen primaire kanaal en secundaire kanaal, om er achter te komen waar je harde schijf op aangesloten is (Mochten beide tabbladen inactief zijn, kijk dan bij de volgende Nvidia NForce4 Controller).

4. Als je uiteindelijk de goede contoller en kanaal hebt gevonden, haal dan het vinkje weg bij "Enable command queuing" (Ik heb geen idee hoe ze dit in de nl versie noemen).

5. Herstart de pc en duimen dat dit je probleem oplost.

Verwijderd

Topicstarter
The Sinner :

Ik heb uitgevoerd zoals je het bericht hebt. Tot nu toe lijkt het effect te hebben, al gaf die naar de eerste reboot een foutmelding aan ! Het stond ook in t engels vermeldt in apparaatbeheer dus dat was weer mee genomen :) ! Ik hoop dat de PC nu stabiel blijft ik laat het nog wel even weten.

Alvast Bedankt !

Edit :

En ja, het probleem is daadwerkelijk opgelost ! Inlog scherm komt er naar 5/6 balkjes voor en dan ramt die in 1x door met dank aan The Sinner _/-\o_ !!!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 23:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
WingsOfFury schreef op zondag 18 december 2005 @ 03:15:
Wat IS je probleem? Je moet 10 seconde langer wachten voor je pc is opgestart? Is dit ECHT je probleem? Ik zou zelfmoord doen zeg.
Als hij in windows nou ook sloom was, kon ik het nog begrijpen, maar dit is echt onzin.

Maar goed, je zegt dat je geheugen getest is. Was je erbij? Hoe weet je dat ze ALLE modules testen? Werk je in die fabriek? Mss is hij beschadigt geraakt tijdens het vervoer, of terwijl jij 'm in je pc zette. Probeer het eens met 1 reepje, hij zal langzamer laden (doe geen zelfmoord hierom), maar kijk of hij gelijke laad tijden heeft. Probeer daarna het andere reepje. Beide stabiel? Dan is het iets anders.
Je kunt het ook met ander geheugen proberen, dan hoef je het eigenlijk maar 1 keer te testen, ipv 2 keer (2 reepjes).

Heb je uberhaupt je best gedaan om een antwoord te vinden. Maxtor + nForce 4 = k*t. Heb je je schijf al geflasht, of nieuwe firmware erop gezet? Ik weet niet meer welke het was, volgens mij moet je flashen.

Het klinkt als een geheugen probleem, dus check dat eerst maar eens.

Edit: let trouwens op je dubbel posts. We hebben hier een hele mooie Edit mogelijkheid gekregen van de makers, maak daar dus gebruik van!
Wat jou probleem is vraag ik me nog steeds af :) !

• WingsOfFury
  • Laatst online: 16-10-2018
Je dubbele posts! Omg, ben je scheel ofzo?

En dat je je aanstelt.

En dat je je probleem niet kunt uit leggen.

En dat je boos word als niemand iets van jou probleem snapt.

Enz. :Z

Modbreak:Reageer eens normaal? Als het topic je niet bevalt, post dan gewoon netjes een topicreport in plaats van om handmatig het topic te gaan verkrachten :/

[ Voor 32% gewijzigd door BalusC op 19-12-2005 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
WingsOfFury schreef op maandag 19 december 2005 @ 09:54:
Je dubbele posts! Omg, ben je scheel ofzo?

En dat je je aanstelt.

En dat je je probleem niet kunt uit leggen.

En dat je boos word als niemand iets van jou probleem snapt.

Enz. :Z
Jij bent gewoon een fucking noob, en als je niet wil helpen hou gewoon je fucking bek !
Simpel toch, mijn probleem is opgelost door mensen mét ervaring die het wél netjes kunnen uit leggen :*) !

Zo moeilijk is dat toch niet :)

Modbreak:Reageer eens normaal? Als een post je niet bevalt, post dan gewoon netjes een topicreport in plaats van om mee te helpen het topic te gaan verkrachten :/

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 19-12-2005 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 12:51:
[...]

Jij bent gewoon een fucking noob, en als je niet wil helpen hou gewoon je fucking bek !
Simpel toch, mijn probleem is opgelost door mensen mét ervaring die het wél netjes kunnen uit leggen :*) !

Zo moeilijk is dat toch niet :)

Modbreak:Reageer eens normaal? Als een post je niet bevalt, post dan gewoon netjes een topicreport in plaats van om mee te helpen het topic te gaan verkrachten :/
Bij deze mijn excuses. Maar als deze persoon allemaal negatieve dingen te melden heeft kan hij net zo goed geen bericht plaatsen. Andere mensen hebben mij toch goed geholpen ?!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uiteraard, deze persoon is fout geweest, maar dat hoeft niet te betekenen jij ook de fout in moet gaan. Negeer dat soort posts gewoon en post een topicreport, dat is de beste (volwassen) oplossing ;)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 19 december 2005 @ 13:46:
Uiteraard, deze persoon is fout geweest, maar dat hoeft niet te betekenen jij ook de fout in moet gaan. Negeer dat soort posts gewoon en post een topicreport, dat is de beste (volwassen) oplossing ;)
Ok thnx voor het advies, ik zal het als het eventueel nog een keer voorkomt toepassen :) !

Verwijderd

Ik geef je hierbij een tip waarvan de kans groot is dat hij zal werken :*) Met dit truukje boot mijn computer met een half langskomend balkje! En soms gaat hij gewoon 1 keer langs en zit ik in het inlogscherm.

Het truukje is als volgt:

Ga naar Run (Uitvoeren) en typ in ''regedit'' (zonder aanhalingstekens :P)
Klik dan bovenin op de tab ''Edit'' en klik vervolgens op Find. Typ hier in ''EnablePrefetcher'' als het goed is zie je in het rechterdeel van het scherm dat je op EnablePrefetcher hebt geklikt. De standaardwaarde van de EnablePrefetcher staat op 3. Zet deze dus op 0. Sluit vervolgens het register en speur even op de C:\Windows de map ''Prefetch'' op. Haal heel de inhoud van die map weg, herstart daarna even je computer en als het goed is boot hij nu sneller.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:00:
Ik geef je hierbij een tip waarvan de kans groot is dat hij zal werken :*) Met dit truukje boot mijn computer met een half langskomend balkje! En soms gaat hij gewoon 1 keer langs en zit ik in het inlogscherm.

Het truukje is als volgt:

Ga naar Run (Uitvoeren) en typ in ''regedit'' (zonder aanhalingstekens :P)
Klik dan bovenin op de tab ''Edit'' en klik vervolgens op Find. Typ hier in ''EnablePrefetcher'' als het goed is zie je in het rechterdeel van het scherm dat je op EnablePrefetcher hebt geklikt. De standaardwaarde van de EnablePrefetcher staat op 3. Zet deze dus op 0. Sluit vervolgens het register en speur even op de C:\Windows de map ''Prefetch'' op. Haal heel de inhoud van die map weg, herstart daarna even je computer en als het goed is boot hij nu sneller.
Hartelijk bedankt !!!

1 balkje nog maar :) Dit zijn de berichten !!!

Nogmaals bedankt !

Edit : Nog even vraagje tussendoor --> Kent iemand Iconoid om de kleur lettertype aan te passen onder de pictogrammen @ bureaublad. Zo ja, hoe kun je instellen dat die bij een reboot automatisch de juist kleur pakt die van tevoren is ingesteld. Of zijn er nog andere suggesties inplaats van Iconoid ?!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 16:45 ]

• Opdreef
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 20:34
BalusC schreef op maandag 19 december 2005 @ 13:46:
offtopic:
ik heb altijd geleerd dat je niet moet klikken;)

Modbreak:Wat heb je aan 'negeren' niet gesnapt? :X

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 19-12-2005 19:09 ]

Verwijderd

WingsOfFury schreef op zondag 18 december 2005 @ 03:15:
En waarom moet jij zo lullig reageren ?

TS vraagt zich gewoon af hoe het komt dat Windows de ene keer flitsend snel opstart en de volgende keer er veel langer over doet, zonder aanwijsbare reden.

Een gewone, heel legitieme vraag als je het mij vraagt.

Zeker omdat TS een punt heeft. Windows boot nooit 2x hetzelfde. De ene keer snel, dan weer eens trager, dan blijft hij ineens even hangen net voor je desktop eropfloept, de andere keer vlammen de iconen direct om je oren, enz...

Dingen die veel mensen al langer weten, maar voor TS nieuw zijn.

Een verklaring waarom het gebeurt heb ik ook niet, maar ik kan TS alleen maar zeggen wat wat hij ervaart typisch windows is... En voor nukkig gedrag van windows bestaan zelden gefundeerde argumenten om ze te verklaren...
Modbreak:*Negeren*

[ Voor 2% gewijzigd door dion_b op 19-12-2005 20:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 17:06:
[...]

En waarom moet jij zo lullig reageren ?

TS vraagt zich gewoon af hoe het komt dat Windows de ene keer flitsend snel opstart en de volgende keer er veel langer over doet, zonder aanwijsbare reden.

Een gewone, heel legitieme vraag als je het mij vraagt.

Zeker omdat TS een punt heeft. Windows boot nooit 2x hetzelfde. De ene keer snel, dan weer eens trager, dan blijft hij ineens even hangen net voor je desktop eropfloept, de andere keer vlammen de iconen direct om je oren, enz...

Dingen die veel mensen al langer weten, maar voor TS nieuw zijn.

Een verklaring waarom het gebeurt heb ik ook niet, maar ik kan TS alleen maar zeggen wat wat hij ervaart typisch windows is... En voor nukkig gedrag van windows bestaan zelden gefundeerde argumenten om ze te verklaren...
Bedankt voor deze reactie, zoals je het hier vermeld klopt volledig ! :)
Modbreak:Ook al overbodig...

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 19-12-2005 20:23 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat is dit, GoT of een peuterspeelzaal? :X

Blijkbaar waren de post en modbreaks van BalusC niet genoeg. Gefeliciteerd doesburg, Green.Velvet en Hazzard zelf voor het verpesten van deze topic :/

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.