[Linux] Suse 9.3 RAID 0 Badsectors

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een server met drie harde schijven:

1. Nu blijkt er dus 1 van stuk te zijn, een aantal badblocks (SMART begint ook al te mauwen).
Nu draai ik badblocks op de schijf, maar hoe kan ik die badblocks nu markeren?

2. Het zijn allemaal raid 0 schijven, en je raad het al een van de schijven is een beetje stuk.
Nu wil ik graag schijf 3 kopieren naar een nieuwe schijf, hoe kan ik de RAID partities overzetten (natuurlijk kan niet alles over maar ik wil wel alles overzetten wat niet stuk is), ik heb al op internet gezocht, maar nergens wordt uitgelegd hoe je raid (md) partities kan overzetten. In een van de topics die ik hier vond zei men dat md(raid) schijven niet geschikt zijn om badblocks op te markeren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Disk 1:

/boot
/vdisk1
/vdisk2

Disk 2:

/
/vdisk1
/vdisk2
/vdisk3

Disk 3:

/
/vdisk1
/vdisk2
/vdisk3

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:33
Je kunt met dd gewoon een raw copy maken, duurt eeuwen, maar dan heb je iig een exacte kopie van die schijf. Wat je beter kunt doen is een backup maken van die data, oude disk vervangen door nieuwe disk en vrolijk een nieuwe raid array bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 22:56

zomertje

Barisax knorretje

Ik denk dat de laatste optie van _JGC_ de beste is. En het had makkelijker geweest als het een raid 5 was geweest, maar dat is achteraf praten he :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zomertje schreef op zondag 18 december 2005 @ 10:07:
Ik denk dat de laatste optie van _JGC_ de beste is. En het had makkelijker geweest als het een raid 5 was geweest, maar dat is achteraf praten he :)
Met raid 5 zou ik nog steeds de schijf moeten vervangen, dus nog steeds veel gedoe om alle partitites opnieuw aan te maken, maar ik zit nu dus aan een re-install te denken :( Er zitten nu 3 badsectors op maar ik ben bang dat het er steeds meer worden, dus ik kan die schijf beter afschrijven llijkt me.
Of kan ik een soort bufferzone om de verkeerde sectoren heenleggen door een loze partitie te maken die ruim groter is dan delen waar de fouten op zitten?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 18 december 2005 @ 10:43:
Met raid 5 zou ik nog steeds de schijf moeten vervangen,
Klopt.
dus nog steeds veel gedoe om alle partitites opnieuw aan te maken,
Nee, want na het vervangen van je kapotte disk wordt je raid5 array gewoon weer rebuilt, niks niet opnieuw partitioneren.
maar ik zit nu dus aan een re-install te denken :(
Zou ik sowieso al doen als je 3 schijven in raid0 hebt.

raid0 == raid-niks.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als het kopieren niet wil lukkken dan moet je eens naar ddrescue kijken, is speciaal bedoeld voor dit soort dingen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1