Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vreemde symptomen na case-mod en nieuwe voeding

Pagina: 1
Acties:

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-10 08:44
Het enige dat ik enkele weken geleden heb vernieuwd is een nieuwe case en nieuwe voeding, maar nou blijkt het systeem gedurende ongeveer 30 minuten niet te kunnen worden opgestart nadat het op standby is gezet.

Bij het opstarten hoor ik korte "plof" uit de boxen en krijg ik geen pieptoon van het moederboard te horen.

Herkend iemand deze symptomen ? Ik ben ten einde raad.

• Dedgeh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-11 14:30
Die kleine plof heb ik ook, maar dat komt gewoon omdat er even stroom op je audio komt te staan. Dat is het probleem dus niet. Het probleem lijkt bij je voeding te liggen. Alles goed aangesloten, niet een verkeerde voeding gekocht in combinatie met je mobo?

welke mobo en voeding heb je?

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

Ik weet niet of het met je probleem te maken heeft maar je kan is kijken of je het standby level kan aanpassen (van S3 naar S1). Heb je al gekeken of je hem wel opnieuw kan opstarten als je de powerkabel uit de PSU haalt en hem na 10sec weer terug doet?
Op het reset knopje drukken helpt ook niet?
Omschrijf is precies wat er gebeurt als je hem standby zet, en wat je probeert om hem weer aan de praat te krijgen.
En als laatste, wat zijn de waarden van je 12 / 5 / 3.3 / enz lijnen?

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-10 08:44
BJD schreef op zondag 18 december 2005 @ 00:12:
Ik weet niet of het met je probleem te maken heeft maar je kan is kijken of je het standby level kan aanpassen (van S3 naar S1). Heb je al gekeken of je hem wel opnieuw kan opstarten als je de powerkabel uit de PSU haalt en hem na 10sec weer terug doet?
Op het reset knopje drukken helpt ook niet?
Omschrijf is precies wat er gebeurt als je hem standby zet, en wat je probeert om hem weer aan de praat te krijgen.
En als laatste, wat zijn de waarden van je 12 / 5 / 3.3 / enz lijnen?
oh ja... en de processor koeling is vernieuwd, was een standaard koeling, is nu een betere geworden. Of ik de pc nou op stand-by zet of uit zet, maakt niet uit. Ook als de stroom van het hele systeem af is gehaald duurt het een half uur voordat ik weer een poging kan doen en dan werkt ie meestal wel weer.

Waarden van lijnen daar snap ik om eelrijk te zijn niet veel van. Ik heb een Asus P4P800 moederboard met intel P4 processor. Alle ventilatoren en koelers werken naar behoren. Het gekke is dat ik zou verwachten dat het systeem tussentijds uit zou gaan als de boel te heet zou worden.

De koeling is een dure (€ 100) ElanVital Corporation 0db SSM fan van 400 Watt.en de proccesor koeler een zalman CNPS7000B-AICu

Rebooten werkt trouwens altijd en soms kan ik wel direct na afsluiten op nieuw opstarten zonder te wachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Stephane op 18-12-2005 08:43 ]

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

En als je de oude voeding er in terugzet?
Je kan ook even in je bios kijken wat de temperatuur van de CPU is. Het zou mischien kunnen dat die oververhit is. Al resulteerde een oververhitte P4 bij mij alleen maar in een onstabiel systeem.

Verwijderd

Stephane schreef op zondag 18 december 2005 @ 08:42:
[...]Ik heb een Asus P4P800 moederboard met intel P4 processor.
Rebooten werkt trouwens altijd en soms kan ik wel direct na afsluiten op nieuw opstarten zonder te wachten.
Ik heb dit mobo ook en buiten BIOS-update heb ik nooit probs gehad... Aangezien rebooten wel gaat, ligt het probleem duidelijk bij het effectief "stroom afhalen" van je mobo door je voeding.
Misschien staat er ergens in je bios een vertragingsoptie aan ofzo?
Maar ja had niks veranderd buiten je voeding zeg je... Vreemd.
Misschien dan toch je oude voeding even terugplaatsen?

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-11 16:23
Ik denk toch dat je CPU te heet wordt.
Helemaal omdat het systeem wel opstart na een halfuur, dan is misscien de temp gedaald.
Misschien teveel koelpasta of een stickertje gebruikt?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Hexyl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-09 21:27
misschien word je hdd waarvan je boot wel te heet :/

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 16:05

Khaine

Python liefhebber

Misschien moet je eerst even wat meer specs geven van je PC, en dan met name je kast en voeding? Zo wordt het denk ik redelijk gissen naar de oorzaak.

Je processor kan te heet worden, maar dan zou je er eerder ook al last van moeten hebben. Wat ook kan is dat je nieuwe voeding inder vermogen bezit dan de oude, en dat het daar fout gaat.

Maar nogmaals ... ietsjes meer specs zou leuk zijn :).

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Als je systeem weer moeilijk doet, trek dan eens de stekker achter uit de voeding. Hou hem er 5 minuten uit en steek hem dan weer terug. Doet hij het dan wel direkt?

Volgens mij is het je voeding die bij het opstarten in de beveiliging vliegt. Die reset zichzelf automatisch na een bepaalde tijd, maar je kunt dat sneller laten verlopen door de stekker eruit te trekken.

Waarom je voeding zich reset weet ik niet, maar waarschijnlijk omdat bij het opstarten van je compu alles net even te veel is. Je harddisken trekken bijvoorbeeld heel veel stroom als ze opstarten.

Je kan ook eens proberen een harddisk te ontkoppelen en te kijken wat er gebeurt.

Wat voor merk&type voeding is het? Toch geen Q-Tek, hé? :+

Als je CPU te heet zou worden, zou je systeem ook na een half uur niet opstarten. De CPU zou dan gelijk weer oververhitten.

[ Voor 14% gewijzigd door RetepV op 23-12-2005 16:25 ]

Macbook Pro

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Ik denk dat je het eens bij de voeding moet gaan zoeken, Ik heb op mn werk ook iets dergelijks meegemaakt met een Dell ( :r ) pc die ook opeens niet meer wou booten. Na enkele keren aan de telefoon te hebben gezeten waar niet veel bijzonders uitkwam, heb ik maar een soortgelijke bak gepakt en de voeding omgewisseld. En ja hoor, hij deed het weer. Meteen een andere voeding bij de locale pc boer gehaald en hij draait weer netjes. Het gekke is dat ik niks vreemds aan de oude voeding kon ontdekken... ik heb pin 14-15 met een paperclip doorgelust (groen-zwart) om de voeding te starten, en heb toen alle lijnen nagemeten, maar die gaven netjes het gevraagde voltage... :? Wellicht kon de voeding niet meer normaal belast worden, waardoor de pc niet meer wou starten.

Ik zou even kijken of je ergens een voeding weg kan halen, zodat je kan testen. Andere tip die ik je kan geven is om het systeem proberen te starten zonder harddisks, optical drives en andere stroomvreters, kijken wat ie dan doet.

Succes, en nog fijne dagen gewenst ondanks dit ongemak...

Mn 3D printer blogje..

Pagina: 1