Toon posts:

Verkeer tussen netwerken door router toestaan *

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik wil graag 2 netwerken met elkaar laten communiceren maar dat gaat mij zonder hulp niet lukken dus ik droppeer de vraag hier maar eens even (waar ik overigens al eens eerder goed geholpen ben).

Uitleg over de netwerken:
Internet komt binnen via m'n modem en die is ook een (wireless)router (router192 noem ik deze nu maar even voor het gemak) met ip adres 192.168.1.254. Daaraan heb ik 1 lan-kabel gehangen die naar een andere router (router10) gaat en die heeft ip adres 192.168.1.33, voor de clients heeft ie 10.0.0.1.

Clients in netwerk192 hebben enkel wireless toegang, daarom connecteren deze met router192 en krijgen een ipadres uit de 192.168.1.* range. computers in netwerk10 hebben enkel toegang via een lan-kabel met router10 en krijgen een ipadres uit de 10.0.0.* range.

Vraag:
Ik zou nu graag willen dat een wireless geconnecteerde client met ipadres 192.168.1.34 zou kunnen communiceren met een computer die een 10.0.0.2 ipadres heeft.

Hopelijk kan iemand me een stap in de juiste richting dirigeren.

Verwijderd

Tja....

Je geeft niet echt aan wat je zelf hebt geprobeerd...

Mij lijkt het gewoon standaard IP-routing. Je router die tussen de 2 netwerken hangt weet toch de routes naar die netwerken? Wellicht heb je NAT aan staan op die router en dan moet je wel effe die router dusdanig configueren dat er bepaalde protocollen tussen de 2 netwerken toegestaan worden.

Maar daar geef je weinig tot geen informatie over eigenlijk...

Sh*t... kwartje valt nu pas... (biertje teveel???)

tis een kwestie van routering op de routers. Router 192 krijgt een route naarm 10.0.0.0 en router 10 krijgt default route naar 192.

Edit no.2: te laat :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 01:13 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

offtopic:
Je vraag is niet bepaalt PNS, meer NT, daarom heb ik een verhuizinktje(nieuwe spelling?) voor je aangevraagd. Maar je vraag is al vaker voorbij gekomen, dus ik denk dat er enige kans in zit dat deze dicht gaat
.

Eerdere vraag: http://gathering.tweakers...ist_messages/1092891/last

Waar het op neer komt is dat je twee keuzes hebt:

- je hebt eigenlijk helemaal geen behoefte aan twee subnets
te ondernemen actie: schakel de dhcp server uit op de 10router en stop de kabel die vanaf de 192router afkomt in een switchpoort van de 10router. De clients van de 10router krijgen nu rechtstreeks een ip adres van de 192router. Hierdoor kunnen alle computers lekker met elkaar babbelen.

- je hebt wel behoefte aan twee subnets
te ondernemen actie: schakel NAT uit op de 10router. Maak op de 192router een route aan naar de 10router voor netwerk 10.0.0.0. Maak op de 10router een default route naar de 192router.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Dirk-Jan schreef op zondag 18 december 2005 @ 01:07:
te ondernemen actie: schakel NAT uit op de 10router. Maak op de 192router een route aan naar de 10router voor netwerk 10.0.0.0. Maak op de 10router een default route naar de 192router.
Met de goedkope huis/tuin en keuken routertjes van sweex e.d. is dit helaas niet altijd even makkelijk voor elkaar te krijgen.

Daarnaast heeft de TS het expliciet over een computer met IP adres 10.0.0.2. Je zou in zo'n geval ook mbv NAT de benodigde poorten op die machine kunnen openzetten of zelfs de machine in de DMZ kunnen plaatsen.

Verwijderd

Move PNS > NT + titelfix

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, Bedankt voor de antwoorden.
- je hebt eigenlijk helemaal geen behoefte aan twee subnets
te ondernemen actie: schakel de dhcp server uit op de 10router en stop de kabel die vanaf de 192router afkomt in een switchpoort van de 10router. De clients van de 10router krijgen nu rechtstreeks een ip adres van de 192router. Hierdoor kunnen alle computers lekker met elkaar babbelen.
Dit is dus in principe de eenvoudigste manier en klinkt goed alleen betekent dit dat ik een client minder aan deze router kan hangen en dat is in principe niet wenselijk omdat ik ze nu al alle 4 in gebruik heb.
Volgens mij kan ik NAT niet helemaal uitschakelen. Ik kan wel, onder het menu NAT de "vituele servers" uitschakelen, heeft dat baat?
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2005 @ 10:09:
[...]

Met de goedkope huis/tuin en keuken routertjes van sweex e.d. is dit helaas niet altijd even makkelijk voor elkaar te krijgen.
Dus het klopt dat ik NAT niet kan uitschakelen op deze router? Het is een Unex ISO50s en inderdaad een huis-tuin-en-keuken dingetje.
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2005 @ 10:09:
Daarnaast heeft de TS het expliciet over een computer met IP adres 10.0.0.2. Je zou in zo'n geval ook mbv NAT de benodigde poorten op die machine kunnen openzetten of zelfs de machine in de DMZ kunnen plaatsen.
10.0.0.2 was een voorbeeld ik heb meerdere clients aan die router hangen dus het gaat dan om pc's met de volgende ip's 10.0.0.2, 10.0.0.3, 10.0.0.4, 10.0.0.5.

Ik ook het topic bekeken die Dirk-Jan postte en de TS wil inderdaad hetzelfde als mij en de oplossing lijkt me ook ok alleen heb ik dan volgens mij een probleem dat ik NAT niet kan uitschakelen. Maar goed ik weet het niet zeker, misschien is het disabelen van die virtuele servers genoeg?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je het alleen om de aantal clients gaat, kun je misschien beter een switch kopen met 8 poorten ofzo, als vervanging voor de router (die dan dus zijn routerfunctie niet meer vervult, maar gewoon een veredelde switch is). Dan kun je in de toekomst ook nog uitbreiden.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
Ja wellicht dat ik dat moet doen inderdaad. Bedankt voor de informatie.
Pagina: 1