[XP pro] Engels of nederlands beter?

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-03 21:03
Beste tweakers,

Via surfspot.nl kan ik goedkoop aan een xp pro pakket komen. De vraag is simpel: wat zouden jullie nemen de engelse versie of de nederlandse? De engelse kan je toch ook gewoon nederlandse taal selecteren? Dus volgens mij is de engelse beter omdat veel beta progs een engelse versie vereisen.

Dus welke kan ik het best nemen?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je met een Engelse versie van XP niet zondermeer Nederlands kan selecteren. Enkel als je een internationale versie hebt (als die al bestaat). Verder is het een persoonlijke keuze niet? Als je vindt dat je goed Engels kunt en Engelse software geen punt vindt dan ga je toch voor de Engelse versie.

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Ik persoonlijk handhaaf engels, voornamelijk vanwege de snellere beschikbaarheid van updates en dergelijke voor de engelse taal, daarbij komt dat ik het inmiddels zo lang aanhoud dat ik in een NL editie vaak zit te zoeken, daar ik in een ENG editie het direct weet te plaatsen.

Er is wel een multilanguagepack beschikbaar vanuit Microsoft, maar deze is niet gratis, hiervoor dient met dacht ik over een server enterprise editie te beschikken (misschien ook nog wel vlk variant)
dus als je wel NL tekst wil, zou ik NL nemen, en er niet vanuitgaan dat je de engelse taal kunt wijzigen naar nederlands (wel input en unicode programma's, maar niet de weergave van je windows startmenu e.d.)

• DaannO
Admiral Freebee schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 22:17:
Ik denk dat je met een Engelse versie van XP niet zondermeer Nederlands kan selecteren. Enkel als je een internationale versie hebt (als die al bestaat). Verder is het een persoonlijke keuze niet? Als je vindt dat je goed Engels kunt en Engelse software geen punt vindt dan ga je toch voor de Engelse versie.
Het is niet welke ik beter vind. Maar waar ik het meest uit kan halen. Omdat ik soms dus wel tegen kom dat beta progs de engelse versie nodig hebben. Maar ik dacht dat je met engels gewoon de nederlandse taal kan selecteren. Klinkt eigenlijk wel dom.
Sundead schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 22:19:
Ik persoonlijk handhaaf engels, voornamelijk vanwege de snellere beschikbaarheid van updates en dergelijke voor de engelse taal, daarbij komt dat ik het inmiddels zo lang aanhoud dat ik in een NL editie vaak zit te zoeken, daar ik in een ENG editie het direct weet te plaatsen.

Er is wel een multilanguagepack beschikbaar vanuit Microsoft, maar deze is niet gratis, hiervoor dient met dacht ik over een server enterprise editie te beschikken (misschien ook nog wel vlk variant)
dus als je wel NL tekst wil, zou ik NL nemen, en er niet vanuitgaan dat je de engelse taal kunt wijzigen naar nederlands (wel input en unicode programma's, maar niet de weergave van je windows startmenu e.d.)
Kijk dat is duidelijk!! bedankt :>

[ Voor 62% gewijzigd door DaannO op 17-12-2005 22:22 ]

Verwijderd

Zoals de post hier boven, als je goed Engels kan zou ik voor de Engelse versie gaan.

Een reden waarom ik voor de Engelse versie van XP heb gekozen is , als je problemen hebt met een bepaalde error in XP dan kan je de zin letterlijk overtikken bij Google, en dan heb je al sneller de oplossing voor je probleem gevonden, dan dat je bij de Nederlandse versie zou hebben.

• DaannO
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 22:20:
Zoals de post hier boven, als je goed Engels kan zou ik voor de Engelse versie gaan.

Een reden waarom ik voor de Engelse versie van XP heb gekozen is , als je problemen hebt met een bepaalde error in XP dan kan je de zin letterlijk overtikken bij Google, en dan heb je al sneller de oplossing voor je probleem gevonden, dan dat je bij de Nederlandse versie zou hebben.
Daar zit ook wat in. Oke mensen ik ga voor de engelse. Voor 17.50 is het een koopje toch!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03 09:28
Ikzelf neem altijd de engelse. Ben al te vaak kromme vertalingen tegenkomen om nog naar nederlands vertaalde software te grijpen.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 18:03

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

frickY schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 22:45:
Ikzelf neem altijd de engelse. Ben al te vaak kromme vertalingen tegenkomen om nog naar nederlands vertaalde software te grijpen.
^^ Met hem.... daar komt bij dat ik (=persoonlijk) engels lekkerder vind werken dan nederlands......

Het gaat er maar net om wat je het beste ligt.

Powered By C8H10N4O2

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Maar de topicstarter vraagt niet of de taal zelf beter is. Who cares about the language? Oftewel: lekker boeiend of het Nederlands of Engels is. Veel interessanter is of er technische verschillen tussen de Engelse en Nederlandse versies zijn.

Snelheid updates bijvoorbeeld. Maar welke updates? SP's? Kritieke patches? Andere updates dan?

Ik merkte zelf dat ik ooit een Engelse versie wel werkend kreeg, en een Nederlandse niet. De buildnummers waren identiek en ik heb nooit de oorzaak kunnen achterhalen. Ook had ik zo vaak de Engelse en Nederlandse versie geïnstalleerd dat ik subjectief gezien merkte dat de Engelse versie er nét iets langzamer over deed bij de installatie. Waarom heb ik ook nooit kunnen achterhalen.

Helaas van mijn kant geen kant en klare antwoorden, alleen maar vragen :'(

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-03 22:19

Acheron

updatepack.nl

frickY schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 22:45:
Daarentegen zijn uitdrukkingen in Engelstalige software soms ook onlogisch gekozen...

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 18:03

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

hp38guser schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 22:51:
[...]

Daarentegen zijn uitdrukkingen in Engelstalige software soms ook onlogisch gekozen...
Maar, onlogisch gekozen uitdrukkingen in het engels, vertaald naar het nederlands zijn vaak gewoon kreupel te noemen. Verder niet erg, mits je er aan gewend bent. :/

Powered By C8H10N4O2

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Kluk-Kluk schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 22:55:
[...]

Maar, onlogisch gekozen uitdrukkingen in het engels, vertaald naar het nederlands zijn vaak gewoon kreupel te noemen. Verder niet erg, mits je er aan gewend bent. :/
Of dat de tekst gewoon niet past waar het in EN wel past.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Precies, dus gewoon voor de Engelse versie gaan...
Dat vind ik ook veel fijner, want de meeste programma's zijn ook engels.
Wel zo makkelijk!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-03 20:54

Nik

offtopic:
.
"Nadat de verdeling gecreeerde reboot de computer terug in Dos via de laarsschijf is geweest en het formaat c in werking gesteld: / s bevel."

:?

Als u deze fout ontvangt, sluit alle Windows van de Ontdekkingsreiziger met inbegrip van al Mijn Windows van de Computer, en alle de aandrijvingsWindows van A.

:+

Heb ik de elk van schijven nodig NT/2000/XP?
Ja, ja u. U moet de elk van schijven opdat de computer aan laars behoorlijk hebben.

Laatste :P

Open het Comité van de Controle: Vanaf het begin Menu, uitgezochte "Montages" en toen het "Comité van de Controle".

As 2000, but so amusing (despite the fact that this no HK is hope I that this offline post is valued, and that one it here also still round can laugh..

spoiler:
Zooooo 2000, maar zoooo leuk (ondanks dat dit geen HK is hoop ik dat deze offline post wordt gewaardeerd, en dat men er hier ook nog steeds om kan lachen...

[ Voor 13% gewijzigd door Nik op 17-12-2005 23:11 ]

• NMe
  • Laatst online: 11-03 14:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

DaannO schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 22:14:
Dus volgens mij is de engelse beter omdat veel beta progs een engelse versie vereisen.
Ik heb nog nooit een programma gezien dat vereist dat een bepaalde taal van Windows is geïnstalleerd. De taalmodule staat AFAIK totaal los van de rest van het OS.
PcDealer schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 23:01:
Dat heb ik inderdaad heel vaak gezien - maar niet in Windows zelf. Microsoft vertaalt heel erg netjes. Ik gebruik eigenlijk al sinds jaar en dag naar alle tevredenheid een Nederlandse Windows-install, en dat zal waarschijnlijk ook niet snel veranderen, hooguit misschien als Vista uitkomt.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Motrax schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 22:51:
Maar de topicstarter vraagt niet of de taal zelf beter is. Who cares about the language? Oftewel: lekker boeiend of het Nederlands of Engels is. Veel interessanter is of er technische verschillen tussen de Engelse en Nederlandse versies zijn.

Snelheid updates bijvoorbeeld. Maar welke updates? SP's? Kritieke patches? Andere updates dan?

Ik merkte zelf dat ik ooit een Engelse versie wel werkend kreeg, en een Nederlandse niet. De buildnummers waren identiek en ik heb nooit de oorzaak kunnen achterhalen. Ook had ik zo vaak de Engelse en Nederlandse versie geïnstalleerd dat ik subjectief gezien merkte dat de Engelse versie er nét iets langzamer over deed bij de installatie. Waarom heb ik ook nooit kunnen achterhalen.

Helaas van mijn kant geen kant en klare antwoorden, alleen maar vragen :'(
In sommige magazines wordt er soms aangehaald dat men voor snelheid meestal op Engelse systemen test omdat die als eerste door Microsoft getest worden en 'oorspronkelijk' zijn, terwijl vertaling misschien door de vertaling bugs zouden kunnen bevatten.

Verder wat betreft de inhoud tussen een Nederlandse en Engelse Windows zal nihil zijn, misschien met andere tekensystemen dat er grotere verschillen zijn (Arabisch, Hebreeuws, Aziatische schriften, Cyrilisch, ...), maar volgens mij is Windows tegenwoordig toch Unicode zodat het niet veel zal uitmaken (op een Nederlandse of Engelse Windows zal je wel Japanse karakters kunnen typen als je de desbetreffende codepages(of hoe noemen die dingen tegenwoordig?) installeert).

Wel moet ik eventjes een opmerking over je eerste twee zinnen geven: het is belangrijk dat je besturingssysteem uitgerust is in een taal die je echt machtig bent. De meesten onder ons kunnen wel genoeg Nederlands en Engels daarvoor, natuurlijk, daar niet van; maar ik geloof dat veel mensen ook een aardig mondje Frans kunnen. Voel je echter in géén geval verleid om een Franse versie van Windows te gebruiken, wij hebben hier thuis enige tijd Windows 95b in het Frans gehad (onze computer werd in Wallonië (België) gerepareerd door een vriend en hij heeft natuurlijk geen Nederlandse Windows liggen) en dat is echt onhandig om mee te werken: zelfs als je weet waar je op moet klikken is het steeds nadenken "Was supprimer nu verwijderen?" zodat je eigenlijk constant vastloopt. Met foutmeldingen gaat het natuurlijk nog vel erger omdat ze alles mee doorvertalen. Dus: taal is wel belangrijk in de zin dat je best de taal heel vlot beheerst. Natuurlijk kan je met zelfs een Spaanse, Italiaanse, Duitse of Franse Windows werken als je de knoppen weet staan hoewel je geen woord in die taal kent, maar als er iets mislooopt moet je al vlugger er de brui aan geven.

Zelf ben ik ook iemand die alles liefst in het Engels heeft (ik erger me aan programma's die zien dat de taal op Nederlands(België) ingesteld staat en dan maar Nederlands gebruiken voor hun interface, alles in het Engels is op het internet veel handiger). Tussen vrienden weer minder omdat non-Tweakers hier toch liever alles in het Nederlands hebben (logisch, zelfde reden als hierboven: zo kun je een foutmelding tenminste lezen zonder dat er taalproblemen de kop opsteken, de oplossing ligt dan ook een beetje dichter bij). Het Engels heeft inderdaad nog als voordeel dat zowat alle programma's eerst in het Engels uitkomen of zelfs niet in het Nederlands bestaan en dat maakt je computer toch wel consistenter qua gebruik.

Slechts één grote tip: gebruik een taal die je goed genoeg onder de knie hebt én als je het Engels handig vindt en goed genoeg kent is het zeker aan te raden (wat niet wilt zeggen dat Nederlands dan af te raden is).

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Engels. De updates (office en windows) en de mogelijkheid om makkelijker fouten op te sporen omdat de knowledge base in het Engels uitgebreider en makkelijker zoeken is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• DaannO
-NMe- schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 23:08:
[...]

Ik heb nog nooit een programma gezien dat vereist dat een bepaalde taal van Windows is geïnstalleerd. De taalmodule staat AFAIK totaal los van de rest van het OS.

[...]

Dat heb ik inderdaad heel vaak gezien - maar niet in Windows zelf. Microsoft vertaalt heel erg netjes. Ik gebruik eigenlijk al sinds jaar en dag naar alle tevredenheid een Nederlandse Windows-install, en dat zal waarschijnlijk ook niet snel veranderen, hooguit misschien als Vista uitkomt.
Oke beta progs niet nee. Maar bijv: widows patch rpogs die komen als eerst in het engels uit. Ook sp2 kwam eerst in het eng uit. Maakt verder weinig uit, ik heb goeie argumenten gehoord en heb nu de engelse besteld. Is nog goed voor mn engels ook :P

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

PcDealer schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 23:01:
waarop -NMe- even later reageerde met:
Dat heb ik inderdaad heel vaak gezien - maar niet in Windows zelf. Microsoft vertaalt heel erg netjes.
:P
Verander de hostname maar eens van je PC en let goed op de rebootwaarschuwing onderaan.

Zo zitten er nog meer nederlandse teksten in die niet in de ruimte van de standaard engelse textbox passen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:51

Angeloonie

Cheeseburger Addict

-NMe- schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 23:08:
[...]

Chinees? :D

* Angeloonie gebruikt de Engelse XP Pro, gewoon omdat ik NL+PC-termen te triest vindt, en ik toch al Engels denk :D

[ Voor 16% gewijzigd door Angeloonie op 18-12-2005 20:51 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Pagina: 1