Motrax schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 22:51:
Maar de topicstarter vraagt niet of de taal zelf beter is. Who cares about the language? Oftewel: lekker boeiend of het Nederlands of Engels is. Veel interessanter is of er technische verschillen tussen de Engelse en Nederlandse versies zijn.
Snelheid updates bijvoorbeeld. Maar welke updates? SP's? Kritieke patches? Andere updates dan?
Ik merkte zelf dat ik ooit een Engelse versie wel werkend kreeg, en een Nederlandse niet. De buildnummers waren identiek en ik heb nooit de oorzaak kunnen achterhalen. Ook had ik zo vaak de Engelse en Nederlandse versie geïnstalleerd dat ik subjectief gezien merkte dat de Engelse versie er nét iets langzamer over deed bij de installatie. Waarom heb ik ook nooit kunnen achterhalen.
Helaas van mijn kant geen kant en klare antwoorden, alleen maar vragen

In sommige magazines wordt er soms aangehaald dat men voor snelheid meestal op Engelse systemen test omdat die als eerste door Microsoft getest worden en 'oorspronkelijk' zijn, terwijl vertaling misschien door de vertaling bugs zouden kunnen bevatten.
Verder wat betreft de inhoud tussen een Nederlandse en Engelse Windows zal nihil zijn, misschien met andere tekensystemen dat er grotere verschillen zijn (Arabisch, Hebreeuws, Aziatische schriften, Cyrilisch, ...), maar volgens mij is Windows tegenwoordig toch Unicode zodat het niet veel zal uitmaken (op een Nederlandse of Engelse Windows zal je wel Japanse karakters kunnen typen als je de desbetreffende codepages(of hoe noemen die dingen tegenwoordig?) installeert).
Wel moet ik eventjes een opmerking over je eerste twee zinnen geven: het is belangrijk dat je besturingssysteem uitgerust is in een taal die je echt machtig bent. De meesten onder ons kunnen wel genoeg Nederlands en Engels daarvoor, natuurlijk, daar niet van; maar ik geloof dat veel mensen ook een aardig mondje Frans kunnen. Voel je echter in géén geval verleid om een Franse versie van Windows te gebruiken, wij hebben hier thuis enige tijd Windows 95b in het Frans gehad (onze computer werd in Wallonië (België) gerepareerd door een vriend en hij heeft natuurlijk geen Nederlandse Windows liggen) en dat is echt onhandig om mee te werken: zelfs als je weet waar je op moet klikken is het steeds nadenken "Was supprimer nu verwijderen?" zodat je eigenlijk constant vastloopt. Met foutmeldingen gaat het natuurlijk nog vel erger omdat ze alles mee doorvertalen. Dus: taal is wel belangrijk in de zin dat je best de taal heel vlot beheerst. Natuurlijk kan je met zelfs een Spaanse, Italiaanse, Duitse of Franse Windows werken als je de knoppen weet staan hoewel je geen woord in die taal kent, maar als er iets mislooopt moet je al vlugger er de brui aan geven.
Zelf ben ik ook iemand die alles liefst in het Engels heeft (ik erger me aan programma's die zien dat de taal op Nederlands(België) ingesteld staat en dan maar Nederlands gebruiken voor hun interface, alles in het Engels is op het internet veel handiger). Tussen vrienden weer minder omdat non-Tweakers hier toch liever alles in het Nederlands hebben (logisch, zelfde reden als hierboven: zo kun je een foutmelding tenminste lezen zonder dat er taalproblemen de kop opsteken, de oplossing ligt dan ook een beetje dichter bij). Het Engels heeft inderdaad nog als voordeel dat zowat alle programma's eerst in het Engels uitkomen of zelfs niet in het Nederlands bestaan en dat maakt je computer toch wel consistenter qua gebruik.
Slechts één grote tip: gebruik een taal die je goed genoeg onder de knie hebt én als je het Engels handig vindt en goed genoeg kent is het zeker aan te raden (wat niet wilt zeggen dat Nederlands dan af te raden is).