Toon posts:

Wat te doen met AUX Temperatuur 70 graden

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb mijn best gedaan om antwoord te krijgen op mijn vraag via Google.nl, en de zoekfunctie hier op tweakers.net, handleiding van het moederbord en paar 'handige' kennissen. Helaas heb ik geen bevredigend antwoord kunnen vinden.

De een zegt dat de AUX temp de omgevingstemperatuur is, de ander zegt dat het de voedingstemperatuur is, weer een ander zegt dat AUX niet bestaat en het een losse sensor is waar niets op is aangesloten. Al deze opties heb ik inmiddels kunnen uitsluiten met 99% zekerheid.

De fan van de voeding heb ik nu staan op 3000 RPM en er komt vrij frisse lucht uit, tevens loopt er geen kabel vanuit me voeding naar me mobo, enkel voor de fan. (3 pins, fan connector)
De passieve northbridge koeler is tussen bijna lauw en lauw.
Me processor is 26 graden.
Me moederbord is 30 graden.
Me videokaart is RAM: 34 graden en GPU: 31 graden.

Deze waarden zijn gemeten vanuit de BIOS, Sisoft Sandra en Everest Ultimate. ( en komen min of meer overeen) Tevens heb ik alle onderdelen op mijn mobo gevoeld maar kon niet iets vinden wat heet of warm was.

Desondanks geeft zowel Sisoft Sandra als Everest Ultimate aan dat mijn AUX temp tussen de 64 graden en 70 graden wisselt. Met een piekmeting naar 87 graden (welke binnen 1 seconden naar 64 graden is gesprongen). De voltage voor AUX is bij Sisoft 0.93 V en bij Everest Ultimate 1.15 (en 5 min geleden was dit 1.73 V) Echter, kom ik in mijn BIOS deze waarden van AUX niet tegen.

Ik heb dezelfde metingen uitgevoerd op de pc van een ander en daar kwam bij AUX 32 graden te voorschijn (en wat acceptabelere temperatuur).

Even kort de specs: MSI K8N Neo3, AMD Athlon 64 3000 (2.0 Ghz), 512 DDR, ATI PCI-exp 128 m ATI X600 PRO TD, Samsung 80 GB HDD, Pinnacle TV kaart, Coolermaster Centuriun 5 behuizing, Coolermaster Extreme 380 watt voeding met aangepaste fan, Zalman passieve northbridge cooler.

Is er iemand die me kan vertellen wat er nou zo heet is binnen mijn pc? Want ik weet het echt niet :'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 20:02:
[...]
Met een piekmeting naar 87 graden (welke binnen 1 seconden naar 64 graden is gesprongen).
[...]
Ik denk dat je die piek zo de prullenbak in kan gooien.
Zo snel kan de temperatuur nl. nooit op en neer gaan.
Maar ik vraag me ook af wat überhaupt een AUX-temperatuur is.
/me vraagt zich al een tijdje af waarom zijn P4-3G in idle ca. 65°C en stress op 92-94°C komt :|

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 20:12 ]

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-12-2025

hannos

pardon me

ik dacht redelijk bekend te zijn met computers maar van een AUX temperatuur heb ik nog nooit gehoord...

en als ik op google zoek:

Definities van AUX op het Internet:

* (auxiliary) Een ingangs kanaal op een versterker, waar bijna iedere bron op aangesloten kan worden.

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Mijn aux temperatuur is de sensor van mn promise sata kaartje voor in pci slot. Misshien heb je ook iets in een pci slot zitten met een temeratuursensor?

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 21:19

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ubernerd, wat moeten we met alleen een linkje naar een extern engels talig forum? Vertaal dan tenminste het relevante stukje naar het nederlands met bronvermelding naar die stie :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot zover.

Het is geen apparaat wat is aangesloten op mijn pci aansluitingen. Tevens heb ik de link die als laatste is gepost al reeds eerder gelezen. Maar omdat nergens eenduidig ditzelfde antwoord uit is te halen twijfel ik er ernstig aan.....

Reden waarom ik me zorgen maak over me temps is vanwege het feit dat ik net twee mods heb toegepast: 1. Passieve zalman chipset koeler, 2. Fan vervangen van de voeding. Anderzijds het feit, dat beide inmiddels twee andere pcs de temps voor de AUX vrij normaal zijn (32 en 34 graden)...

Ik zit te overwegen om morgen anders maar eens de normale chipset koeler erop te zetten en kijken of dat wat uitmaakt....waarschijnlijk niet maja....

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 23:05 ]

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11-2025

AES

Je Topic start met "Wat te doen?". Ik zou zeggen: wees zeer tevreden met jouw temps en doe dus NIETS. Ik verbaas me regelmatig over de verschillen tussen diverse proggies. :+

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

Verwijderd

Topicstarter
AES schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 23:04:
Je Topic start met "Wat te doen?". Ik zou zeggen: wees zeer tevreden met jouw temps en doe dus NIETS. Ik verbaas me regelmatig over de verschillen tussen diverse proggies. :+
In dit geval zijn er dus geen verschillen tussen de diverse proggies...ze geven beiden hetzelfde aan: een naar mijn idee ongezonde hoge temperatuur van me AUX (wat dat ook moge zijn :S)

De overige temps zijn inderdaad zeer soepeltjes :9~

Verwijderd

Topicstarter
Kick...

Niemand weet het dus :? |:(

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Is het niet gewoon een kapotte sensor? Je kan natuurlijk ook aan alle onderdelen in de kast voelen en als het 70 graden is, dan voel je het wel aan je vingers. Als je je vingers niet brandt, dan kan je gerust verder gamen e.d.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Heb je een beetje recent bios erop staan? Best kans dat na een update die sensor wel klopt, en dat hij van je HD had moeten zijn bijvoorbeeld.

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:31
Heb je overigens nog last van Artifacts, dat je pc blijft hangen, dat ie auto reboot uit het niets oid? Als ie gewoon helemaal top werkt dan zou ik me er niet te veel zorgen over maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de oude northbridge cooler weer gemonteerd...maar dit heeft hetzelfde resultaat. Vervolgens de passieve koeler gemonteerd op de juiste wijze MET koelpasta uiteraard (welke bijgeleverd). Ik heb geen last van artifacts en de meest recente biosversie zit er op met uitgevoerde CMOS clear.

Tevens heb ik onderstaande mail ontvangen van MSI:

VRAAG:
Hallo,

Ik vroeg me af hoeveel temperatuur sensoren er op mijn moederbord zitten. Voor zover ik weet zijn dit er twee. Namelijk voor de CPU en moederbord. Kunt u mij vertellen hoeveel sensoren erop zitten, en wat deze sensoren meten? Met name het moederbordsensor.

Vast bedankt voor uw reactie.

ANTWOORD:
Geachte klant,

De moederbord sensor meet de omgeveringstemperatuur, daarmee kunt u eigenlijk zien wat de temperatuur in uw behuizing ongeveer is.

De CPU lijkt mij duidelijk.

Best Regards,

Support Team

DUS:
Aangezien er geen enkel sensor op het moederbord aanwezig is dat de northbridge kan meten (enkel omgevingstemp en CPU temp) ga ik er vanuit dat het niets ernstigs kan zijn. Alle overige temps zijn dik in orde... en een jump naar 87 graden en dan weer naar 64 graden lijkt mij ook niet echt geloofwaardig... Mij systeempje draait echt als een zonnetje dus tot dat, dat gewijzigd is maak ik mij geen zorgen meer.

Al met al...2 dagen bezig geweest voor Jan Doedel. Topic kan wat mij betreft op slot. En uiteraard bedankt voor de vele reacties.

TIP: AUX temp moet je je niet aan storen. |:(

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 21:19
Apen-nootjes schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 23:01:
Ubernerd, wat moeten we met alleen een linkje naar een extern engels talig forum? Vertaal dan tenminste het relevante stukje naar het nederlands met bronvermelding naar die stie :)
Sorry je hebt gelijk, zal het niet weer doen :) Het nu nog vertalen lijkt me een beetje onzinnig.

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

Pagina: 1