Toon posts:

Dual pc?!

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Zou het mogelijk zijn, om van 2 pc's 1 samenwerkende pc te maken, net zoals een sli in videokaarten, dual cpu in processoren e.d. Het is maar een idee, maar door bijv 2 mobo's met elkaar te laten communiceren zou het op de een of andere manier vast moeten lukken. Met 1 pc als master en 1 pc als slave, waarbij de master bijv. het beeld weergeeft, audio ed. en de slave zorgt voor extra snelheid aan de master. Nogmaals, het is een idee. Wat denk je er van?

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:52
Het kan wel, maar voor persoonlijk gebruik is het niet echt rendabel. Bovendien krijg je het nooit zelf aan de gang.

Ioniq 5 P45

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-02 23:54
Ik zou het wel leuk vinden, maar alleen via het netwerk. We hebben hier thuis nog wel wat rekenkracht liggen meestal ;)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48

breinonline

Are you afraid to be known?

Het is vast toepasbaar, maar alleen als je bij Intel, Asus, Abit of noem een willekeurige mobo-fabrikant werkt. Je hebt geen idee wat er allemaal communiceerd in een computer. Zo eenvoudig als jij het nu voorsteld is het zeker niet :D Dikke kans trouwens dat er een geheel nieuwe chipset voor verzonnen moet worden om de boel werkend te krijgen...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
Spiller schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 18:04:
Het kan wel, maar voor persoonlijk gebruik is het niet echt rendabel. Bovendien krijg je het nooit zelf aan de gang.
hoe bedoel je, nooit zelf aan de gang?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

niet in de zin van SLI, maar binnen de rendering business en numberchunching (koe!) is het mogelijk om 1 PC als master aan te stellen, en de rest verwerkt wat die machine hen geeft om te verwerken.
bijvoorbeeld raytracing in een 3D omgeving, of een workunit voor een of ander calculatieproject.

wat je voor een PC hooguit kan doen is meerdere CPU's gebruiken (dual, quad, 8way dmv Xeon of Opteron processoren)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• VisionMaster
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

Ja dat kan, maar dat gebeurt alleen helaas op software niveau :(
OpenMosix is de naam en te vinden via openmosix.sourceforge.net

Dus boven de kernel draaien gewoon een zooitje software pakketten die de load bij houden van de ene machine en via een auto-discover mechanisme worden andere nodes gevonden en samen vormen ze 1 logische machine min of meer. Als 1 machine het druk heeft, kan een proces worden gekopieerd naar een andere machine om daar verder te draaien, zodat de load eerlijk verdeeld wordt (tenzij je het anders in stelt natuurlijk

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een pc met componenten dual op een moederbord, maar mijn idee gaat meer over het 2 pc's (dus ook 2 moederborden) laten samenwerken en laten werken als 1 pc. De pc op de link is eigenlijk niet zo bijzonder omdat het overal los te koop is, van dualcore tot geheugen, en al meer wordt gebruikt.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 18:09:
[...]

Dit is een pc met componenten dual op een moederbord, maar mijn idee gaat meer over het 2 pc's (dus ook 2 moederborden) laten samenwerken en laten werken als 1 pc. De pc op de link is eigenlijk niet zo bijzonder omdat het overal los te koop is, van dualcore tot geheugen, en al meer wordt gebruikt.
Ja, ik zag het ook nadat ik gepost had, maar er hadden al weer mensen ná mijn gepost...

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ja, dat kan, maar niet zoals je misschien in gedachte hebt. Zie bijvoorbeeld: http://www.cs.vu.nl/das2/. Je software moet er dus wel speciaal voor geschreven zijn.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

VisionMaster schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 18:08:
Ja dat kan, maar dat gebeurt alleen helaas op software niveau :(
OpenMosix is de naam en te vinden via openmosix.sourceforge.net

Dus boven de kernel draaien gewoon een zooitje software pakketten die de load bij houden van de ene machine en via een auto-discover mechanisme worden andere nodes gevonden en samen vormen ze 1 logische machine min of meer. Als 1 machine het druk heeft, kan een proces worden gekopieerd naar een andere machine om daar verder te draaien, zodat de load eerlijk verdeeld wordt (tenzij je het anders in stelt natuurlijk
ik gok dat de TS geen linuxfreak is... anders hadtie dat wel gevonden denk ik...
onder windows is het niet mogelijk voor zover ik weet. en als het al zou kunnen lijkt het me totaal ongeschikt om te gamen.
tenzij er een hardwareoplossing voor komt natuurlijk, maar anders zou ik het gewoon houden op multiprocessing met dualcore CPU's of gewoon meerdere losse CPU's, veel RAM en een vette SLI videokaart setup.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op software niveau is het wel mogelijk (denk aan Beowulf clusters). Maar op hardware niveau is het niet zo dat je een brug kunt leggen tussen een paar componenten die dan automatisch samenwerken.

Waarom wil je trouwens zoiets?

• Kaaswagen
Terw_Dan schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 18:21:
Op software niveau is het wel mogelijk (denk aan Beowulf clusters). Maar op hardware niveau is het niet zo dat je een brug kunt leggen tussen een paar componenten die dan automatisch samenwerken.

Waarom wil je trouwens zoiets?
Op je main-rig gamen en al je andere troep op een andere comp laten draaien, als het proc-kracht nodig heeft, dat lijkt mij de enige nuttige toepassing

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kaaswagen schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 18:22:
[...]

Op je main-rig gamen en al je andere troep op een andere comp laten draaien, als het proc-kracht nodig heeft, dat lijkt mij de enige nuttige toepassing
Maar dat zijn dingen die je op zich softwarematig al toe kan passen. Evt met remotedesktop :P

Verwijderd

Hier heb ik ook al op zitten zoeken om mijn renders sneller te krijgen, en ik ben tot de conclusie gekomen dat het alleen lukte met de Windows Server 2003 Enterprise Edition. In hoeverre dit echt rendabel is qua snelheid heb ik niet kunnen testen, ik heb nog geen "goedkope" licentie op de kop weten te tikken. (Uiteraard ook met linuxoplossingen en andere minder frequent gebruikte ossen)

Volgens de winkel waar ik verder geinformeerd heb zou het enkel rendabel zijn als je gigabit-netwerken begint te leggen tussen de pc's, en is het best om geen pc's van minder dan 2ghz aan te sluiten. Deze zouden globale snelheid naar beneden halen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

globale snelheid omlaag trekken? hoe meer machines, hoe beter toch? alleen ff zorgen dat er netjes ge-loadbalanced word...

• Kaaswagen
McKaamos schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 18:31:
globale snelheid omlaag trekken? hoe meer machines, hoe beter toch? alleen ff zorgen dat er netjes ge-loadbalanced word...
Misschien dat ze op elkaar moeten wachten... als de comp zelf dan ook ergens nog eens lang over doet, gaat het misschien laggen, waar weer rekening mee moet worden gehouden, wat weer tijd kost?

En het moet natuurlijk wel sneller worden dan dat de pc het zelf kan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Kaaswagen op 17-12-2005 18:35 ]

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Blade clusters met VMWare? :?

Dan werkt alle hardware op redelijk hardware-achtig niveau samen, op top draait natuurlijk nog steeds wat software, maar Blades zijn wel een elegante oplossing, is alleen niet toepasbaar op desktop niveau denk ik want je moet dan VMWare GSX draaien, wat dus een standalone OS is, vergelijk met Beowulf :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt mij wel handig omdat het in theorie dubbele kracht geeft (lees: in theorie) en handig is als server. Als je met het omdraaien van een paar draadjes 2 psu's bij elkaar kan gebruiken, dan moet het met 2 systemen ook lukken. Als je zelf ideeen hebt vertel dan even duidelijk waarom het volgens jou wel of niet kan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

McKaamos schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 18:31:
Precies, dat is het hele idee achter distributed computing. Iedere pc gaat gewoon aan de gang met een pakketje data en zodra het klaar is de data weer terugstuurt. Natuurlijk moet je dan rekening houden met snelheden van de pcs, maar als je dit goed doet is er niets aan de hand lijkt me :P. Natuurlijk is het een beetje zinloos voor zwaar renderwerk een p100 ertussen te hangen, maar dat hangt ook weer van de taak af die de pcs mogen afhandelen.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Clusteren en distributed computing werkt goed als het werk verdeeld kan worden.

Renderfarms, je geeft elke bak de benodigde bronbestanden en je begint dan te commanderen. Bak1 render frame1, bak2 moet frame2 renderen,... enz. Als een bak klaar is, dan moet die de volgende frame die niet door een bak al gerenderd wordt, gaan renderen. Zo kan je zelfs trage en snelle computers door elkaar laten draaien.

}:O (koe !), je geeft een hoop berekeningen (mogelijk passende sleutels voor RC5-72, mogelijk passende moleculen,...) aan een computer en die gaat dat rustig herkauwen. Na verloop van tijd worden er resultaten upgeload en je krijgt nieuwe berekeningen binnen om te laten herkauwen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 18:36:
Het lijkt mij wel handig omdat het in theorie dubbele kracht geeft (lees: in theorie) en handig is als server. Als je met het omdraaien van een paar draadjes 2 psu's bij elkaar kan gebruiken, dan moet het met 2 systemen ook lukken. Als je zelf ideeen hebt vertel dan even duidelijk waarom het volgens jou wel of niet kan.
Beetje te simpel gedacht.. www.computeridee.nl ?

• VisionMaster
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

rapture schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 18:43:
Clusteren en distributed computing werkt goed als het werk verdeeld kan worden.

Renderfarms, je geeft elke bak de benodigde bronbestanden en je begint dan te commanderen. Bak1 render frame1, bak2 moet frame2 renderen,... enz. Als een bak klaar is, dan moet die de volgende frame die niet door een bak al gerenderd wordt, gaan renderen. Zo kan je zelfs trage en snelle computers door elkaar laten draaien.

}:O (koe !), je geeft een hoop berekeningen (mogelijk passende sleutels voor RC5-72, mogelijk passende moleculen,...) aan een computer en die gaat dat rustig herkauwen. Na verloop van tijd worden er resultaten upgeload en je krijgt nieuwe berekeningen binnen om te laten herkauwen.
En dan heb je nog het Grid Technologie Theorietje, waarbij je de gewenste service abstraheert van de hardware en waarbij je dan dus aan het netwerk vraagt: "Gimme mijn applicatie" en dat het je aan je reet zal roesten welke server hiervoor wordt gebruikt, omdat alle servers alle services ondersteunen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TS, wat je hier vraagt gebeurt reeds op grote schaal, lees maar eens in over clustering. Simpelste manier om daar in te stappen is dmv www.beowulf.org - verder zijn er idd genoeg andere opties, maar die zijn proprietary en duur (Windows) of vrij bewerkelijk (OpenMosix).

Verder is dit natuurlijk ook de manier waarop de hypertransport links fungeren in multi-CPU Opteron systemen.

Ik vrees dat ik dit topic ga sluiten omdat het te breed is - hoe breder je een topic wilt openen, des te hogere eisen aan de topicstart. Hier heb je het over iets waar velen (getuige de posts die er al zijn) niet ingelezen over zijn, dus moet je die informatie in de topicstart zelf geven. Bovendien is het hier off-forum. Als je je wilt verdiepen in de softwarematige kant (extreem belangrijk, een singlethreaded app heeft er geen donder aan), kijk in WOS danwel NOS, wil je je aandacht eerder richten op de hardware, kijk dan in PMG of CSL.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.