Maxtor SATA 80gb niet te formateren.

Pagina: 1
Acties:

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:54

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Heb hier een Maxtor SATA 80gb liggen. De schijf wordt gewoon automatisch herkend in het bios. SMART zegt dat de schijf in orde is. Ik kan gewoon een partitie aanmaken maar de ellende begint als ik wil formateren. Gewoon in Windows komt hij niet verder dan te zeggen dat hij aan het formateren is, maar er komt geen percentage bij zoals normaal en is ook eindeloos.

In DOS blijft hij op verschillende punten hangen. De schijf wordt in NTFS geformateerd wat dus niet werkt, maar formateren met FAT werkt prima.

Iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Misschien een programma wat goed werkt en die schijf eens onder handen kan nemen of zo? ;)

TNX.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:08
Heb je 'm al getest met PowerMax (van de Maxtor site) ?

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Nielson schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 16:13:
Heb je 'm al getest met PowerMax (van de Maxtor site) ?
PowerMax v 4.21 will not detect ATA or SATA hard disks connected to embedded or add in RAID controllers, NVIDIA Force 3, Force 4, VIA KT 600 and KT800 chipsets. If the hard disk is connected to an unsupported controller, it will have to be moved to an alternate system, or controller for diagnosis.
Dit heb ik inderdaad geprobeerd. En niet één schijf wordt herkend door Powermax... Ook m´n goede schijven niet. Het is een Asus P4P800 mainboardje.

Dus dat wil niet lukken. Maar dat is het probleem niet. Heb ook nog een P4P800 Deluxe liggen, zelfde idee. En ik heb het geprobeerd met 2 andere schijven met dezelfde specificaties en 2 nieuwe SATA 250gb schijven...

Dus aan Powermax heb ik niks kennlijk.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:39
Als je hem nou snelformatteert tijdens de installatie van Windows in NTFS? Doet ie dat?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:22

The Third Man

The Third Jellyfish

Hou staat het BIOS nu ingesteld met betrekking tot SATA? Dus SATA op Compatible Mode en RAID op No?

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Heb je toevallig linux op die schijven gehad...anders zal je toch ietsje verder moeten gaan met Fdisk of wat dan ook...

Mooooooeeeee......

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
The__Virus schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 17:27:
Als je hem nou snelformatteerd tijdens de installatie van Windows in NTFS? Doet ie dat?
Dit doet hij inderdaad wel! Maar neemt nog niet weg dat het helemaal in orde is lijkt mij als het op de volledige manier niet wil lukken?
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 19:47:
Hou staat het BIOS nu ingesteld met betrekking tot SATA? Dus SATA op Compatible Mode en RAID op No?
Volgens mij staat BIOS uit m´n hoofd op enhanced mode, en raid staat inderdaad uit. Maar zoals ik zei heeft dit nooit problemen opgeleverd, een anders systeem draait zo al maanden...
Black Piet schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 19:50:
Heb je toevallig linux op die schijven gehad...anders zal je toch ietsje verder moeten gaan met Fdisk of wat dan ook...
Er heeft inderdaad Ubuntu op gestaan... Maar ik heb nooit problemen gehad als ik later weer Windows installeerde. Wat kan er dan mis mee zijn?

• rdfeij
  • Laatst online: 25-02 11:33
Weinig, windows setup (xp) kan gewoon linux partities verwijderen.

probeer in je bios eens andere instellingen dan enhanced (bijvoorbeeld sataonly of auto mode)

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
rdfeij schreef op zondag 18 december 2005 @ 13:51:

probeer in je bios eens andere instellingen dan enhanced (bijvoorbeeld sataonly of auto mode)
Heb ik nu geprobeerd... Idem... Schijf lijkt fysiek in orde, alleen bij het volledig formateren met NTFS gaat het mis. Iets mis met de partitie tabel of zo? Vaag iig...

• Rocadi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Zou met PowerMax een low level format laten doen;kan ff duren.

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
rdfeij schreef op zondag 18 december 2005 @ 13:51:

Dat dacht ik ook...Ik was zelf altijd in de veronderstelling dat in Windows Setup ook een Fdisk proggie bevatte....totdat ik een schijf van een vriend kreeg om te plaatsen in zijn nieuwe systeem....
Het vreemde was dat Windows setup em wel zag, kon verwijderen, maar in Windows kon ik weinig mee [was als tweede schijf erin gehangen].

Dus in de oudere machine geduwd...FDISK van een oude opstartdiskette gestart, opnieuw in andere kas gehangen..en het werkte perfect! Ik hoorde later dat het ergens in een MBR fout kon zijn gegaan [maar wat dat is weet ik nog niet; heb nog niet gegoogled :| ]

Mooooooeeeee......

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

martinweb.nl schreef op zondag 18 december 2005 @ 13:36:
[...]
Volgens mij staat BIOS uit m´n hoofd op enhanced mode, en raid staat inderdaad uit. Maar zoals ik zei heeft dit nooit problemen opgeleverd, een anders systeem draait zo al maanden...
Maar je hebt nu toch het probleem dat Powermax hem niet herkent? Zet hem maar eens op Compatible en probeer Powermax weer opnieuw.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-02 18:44
Powermax kent geen sata schijven, althants eerst niet, ik heb ook een keer een test gedaan en toen vond hij mijn schijf niet, sata 160gb maxtor

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

ID-College schreef op zondag 18 december 2005 @ 16:10:
Powermax kent geen sata schijven, althants eerst niet, ik heb ook een keer een test gedaan en toen vond hij mijn schijf niet, sata 160gb maxtor
Nee, zoals boven gepost herkent hij geen SATA schijven op Add-In controllers (die dus een aparte driver nodig hebben). Echter veel Integrated SATA controllers zoals de ICH5 van TS werken zover ik weet wel zolang hij via het BIOS de ouderwetse emulatie van IDE-drives aanzet (via Compatible mode dus).

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op zondag 18 december 2005 @ 16:12:
[...]
Nee, zoals boven gepost herkent hij geen SATA schijven op Add-In controllers (die dus een aparte driver nodig hebben). Echter veel Integrated SATA controllers zoals de ICH5 van TS werken zover ik weet wel zolang hij via het BIOS de ouderwetse emulatie van IDE-drives aanzet (via Compatible mode dus).
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik snel doen. :)
Pagina: 1