[RAID] Highpoint 1820A RAID5 broken :-(

Pagina: 1
Acties:

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 21:21
Ik zit met een behoorlijk probleem.

Ik heb een HPT RR 1820A (rev 1.1) met daarop een RAID5 array bestaande uit 3 WD 1600SD RE schijven. Dat werkt en goed echter heeft het moederbord enkel PCI. Deze array wordt alleen voor dataopslag gebruikt. Het besturingssysteem staat op een aparte bootschijf.

Daarom een nieuwe moederbord aangeschaft met PCI-X. Ik heb het besturingssysteem geïnstalleerd op weer een afzonderlijke bootschijf. Vervolgens heb ik de 1820A in het PCI-X slot van het moederbord gemonteerd. Tegelijkertijd heb ik de schijfen aangesloten op de 1820A. En bij het opstarten krijg ik de melding dat mijn RAID5 array broken is. En dan niet dat er één disk ontbreekt maar gelijk 2 :( :(
  • Ik heb alle aansluitingen gecontroleerd en die werken met de schijven zelf is niets mis.
Ik weet bijna zeker dat met de gegevens op de schijven en de data daarop niets mis is. De vorige afsluiting is correct verlopen en tussentijds is er niets geschreven. Enkel de RAID info die de 1820 wegschrijft op de schijven is corrupt.

Voor deze situatie heeft Highpoint een zg. no-build-optie in zijn BIOS. Mijn vragen zijn:
  • Heeft er iemand een positieve ervaring met de no-build optie van Highpoint?
  • ik wil met name weten of de positie van de schijven van belang is. Ik weet namlijk niet meer 100% zeker of de aansluitvolgorde die ik nu heb gelijk is aan de aansluitvolgorde bij het creëren van de RAID5 array.
Ik ben nog niet in paniek. Maar blij wordt ik er niet van belangrijke data staat op een backup maar die is een week oud. Als ik die terug moet zetten overleef ik dat wel. Echter staat er op deze array o.a. ook nog zo'n 50 Gigabyte muziek en als ik deze kwijt raak kost mij dat enkele manweken om opnieuw in te lezen. Daarnaast een groot aantal Virtual PC en Ghost images.

Om het probleem te verduidelijken hierbij 2 screenshots:
Op dit shotje zie je de 3 afzonderlijke schijven.
Afbeeldingslocatie: http://www.vanzijlitdiensten.nl/Tweakers/hptdeviceview.JPG

En hier zie je dat er plots 2 arrays te zijn. De naam van de array maakt al duidelijk dat het om dezelfde array moet gaan.
Afbeeldingslocatie: http://www.vanzijlitdiensten.nl/Tweakers/hptarrayview.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door jwpmzijl op 17-12-2005 16:08 . Reden: Screenshots toegevoegd ]

Hans van Zijl

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

De positie van de schijven is van geen belang, de controller leest de array gegevens van de disks af ongeacht de poort.

De no-build optie weet ik niet meer, is al weer lang geleden dat ik met deze kaart heb mogen spelen. Ik zal eens kijken of ik er wat van tegen kom, maar mailen naar HighPoint is altijd succes verzekerd.

support@highpoint-tech.com

Broken Array
A disk array with one or more members failed. Broken RAID 1, 10, or 5 arrays can still function (by utilizing the remaining disks), but broken RAID 0 or JBOD arrays will no longer function.

[ Voor 24% gewijzigd door John2B op 17-12-2005 19:41 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 21:21
Dank voor jouw reaktie John, een mailtje naar Highpoint stond inderdaad hoog op de agenda maar daar zou men pas op zijn vroegst maandagmiddag reageren. Ik dacht wie heeft een medetweaker de gouden tip.

Anyway, na wat stoeien met de controller en bekabeling en beide moederborden heb ik zojuist een situatie bereikt waarin 2 disken als één array gezien worden. Tis RAID5 dus dat was halleluja ;)
Op dit moment wordt de inhoud van de array gedumpt naar enkele reserve disken (better save than sorry). Vervolgens de array rebuilden en dan verdergaan met het vervangen van het MB'tje.

Als er dan nog tijd over is ga ik toch wat experimenteren met dat no-build gedoe. voorlopig ben ik weer een :) persoontje.

[ Voor 3% gewijzigd door jwpmzijl op 17-12-2005 23:30 ]

Hans van Zijl