[ADSL/ISDN] NT1 kastje vóór splitter

Pagina: 1
Acties:
  • 402 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Klaauw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik heb het volgende probleem. Mijn ouders hebben ISDN met ADSL een aantal jaar geleden getest in een pilot van KPN. Toendertijd hebben ze ADSL Advanced van Planet Internet aangeschaft (was toen nog 1024/256), wat tevens is aangelegd door een monteur van KPN (tja pilot...). Inmiddels is deze connectie zoals iedereen weet een aantal keer omhoog gegaan en wordt t maximale uit de lijn getrokken. Echter heb ik dit weekend alles voor m'n ouders zitten na checken en nu blijkt het dat ten eerst het NT1 kastje van de ISDN vóór de ADSL Splitter zit (volgens mij hoort deze er toch achter). Tevens is de noise margin van de downstream 5.9 :s.. En de data rate komt niet boven de 5750 uit (terwijl we nu zoiezo 8000 zouden moeten hebben toch? (Zonder update wel te verstaan)).

Verder is de output power van de modem ook niet geruststellend namelijk 19.4. We zitten ongeveer 1.2 km van de centrale af dus het lijkt mij sterk dat dit het maximale is wat uit de lijn kan komen. Ik zelf denk dat het aan het NT1 kastje ligt. Maar aangezien dit vrij lastig is aan te sluiten (hebben nog een oud S2 kastje) wil ik dit eerst zeker weten alvorens ik alles ga aanpassen. Verder heb ik de ADSL modem ook al direct aan het NT1 kastje aangesloten (dus zonder splitter). Jammer genoeg gaf dit geen lagere noise margin.

Verwijderd

Beetje flauw misschien, maar wat is - concreet - je vraag nou?

Flauwheid terzijde; Idealiter zit je splitter voor een NT1. Hoe meer er voor je splitter zit, hoe meer er kan storen. De volgende link is er eentje die beschrijft hoe je je splitter vóór je NT1 S2 moet aansluiten: http://www.kpnadsl.nl/support/downloads/ST716/716_ISDN.pdf

Even zoeken op "S2" en je belandt vanzelf op de juiste pagina. Garanties heb je overigens niet, aangezien het een pilot betreft denk ik dat je wellicht ook een vrij oud modem hebt, om maar niet te spreken over je bekabelingssituatie in huis (welke kabels gaan waar heen? hoe lang zijn ze?), leeftijd (en/of brakheid) van je splitter, etcetera. Zelfs als dat allemaal in orde is kan niemand je nog wat garanderen, immers de lijn van centrale naar je huis kan ook van mindere kwaliteit zijn. Sluit in ieder geval je splitter vóór je NT1 aan, dan heb je dat alvast achter de rug.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:09
Hang eens de lijn direct aan de modem? (Zonder splitter en/of NT1 enz)

Zoiezo is bekend dat de speedtouch home modellen nogal wat "ouder" zijn en wat problemen kunnen geven met de nieuwere DSLAMS/snelheden.

Tevens is de S2 NT1 ook niet echt ideaal, volgens mij werd overal vanaf S4 aangeraden. Er was dacht ik ook nog een bepaald probleem met een S1 (of 2?) bij lengtes tussen 600m en 1.5km ofzo,maar dat weet ik niet exact.

Nieuwere NT1 scoren is niet zo'n probleem, volgens mij kun je ze omruilen bij KPN.

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Als ADSL monteur kan ik je dit meegeven: splitter altijd VÓÓR de nt1 kastje, period.
Iets anders is vragen om problemen.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Verwijderd

DJSmiley schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 23:45:
Hang eens de lijn direct aan de modem? (Zonder splitter en/of NT1 enz)
Dat gaat dus niet werken, de S2 werkt namelijk niet met connectors maar met losse draadjes. Dan zou ik eerder zoals je al zegt even een nieuwere NT1 scoren, sla je twee vliegen in één klap (splitter voor NT1, nieuwere NT1). :)

• DJSmiley
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 23:48:
[...]

Dat gaat dus niet werken, de S2 werkt namelijk niet met connectors maar met losse draadjes. Dan zou ik eerder zoals je al zegt even een nieuwere NT1 scoren, sla je twee vliegen in één klap (splitter voor NT1, nieuwere NT1). :)
2 (druk)klemmetjes indrukken, adertjes eraf halen, (oud) telefoonkabeltje strippen en eraan twisten/solderen/ducttapen, 2sec werk, alleen maar ter test..... Ik zie t probleem ff niet? (Ja, je kan ze niet 1-2 overklikken, so what)

Verwijderd

DJSmiley schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 23:52:
[...]

2 (druk)klemmetjes indrukken, adertjes eraf halen, (oud) telefoonkabeltje strippen en eraan twisten/solderen/ducttapen, 2sec werk, alleen maar ter test..... Ik zie t probleem ff niet? (Ja, je kan ze niet 1-2 overklikken, so what)
Ik zie het probleem wel: met dat gehobby denk ik dat je niks opschiet, en wellicht zelfs een slechtere lijnkwaliteit krijgt dan nu het geval is. Dan zou ik het in één keer goed doen, en er gewoon een RJ-11 connector aanknijpen, kan je ook gelijk de splitter voor de NT1 zetten.

• bjck
  • Laatst online: 03-01 20:09
ISRA (binnenkomende lijn) --> splitter --> NT1

(en natuurlijk kabeltje van splitter --> modem)
Klaauw schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 15:18:
Tevens is de noise margin van de downstream 5.9 :s.. En de data rate komt niet boven de 5750 uit (terwijl we nu zoiezo 8000 zouden moeten hebben toch? (Zonder update wel te verstaan)).
Niet zoiezo.

Als je lijn het aan kan en kan halen wel, anders niet.
Verder is de output power van de modem ook niet geruststellend namelijk 19.4. We zitten ongeveer 1.2 km van de centrale af dus het lijkt mij sterk dat dit het maximale is wat uit de lijn kan komen. Ik zelf denk dat het aan het NT1 kastje ligt. Maar aangezien dit vrij lastig is aan te sluiten (hebben nog een oud S2 kastje) wil ik dit eerst zeker weten alvorens ik alles ga aanpassen. Verder heb ik de ADSL modem ook al direct aan het NT1 kastje aangesloten (dus zonder splitter). Jammer genoeg gaf dit geen lagere noise margin.
S2 kan problemen geven, hoeft niet. Dit merk je snel genoeg als je ISDN niet werkt als deze netjes op de splitter is aangesloten. Gewoon naar de primafoon en je krijgt een nieuwe S6 mee ipv je S2 dan.

Die output power niet druk om maken. Regelt je modem zelf af constant wat te doen. Als het verkeerd is aangesloten werkt het sowieso al beroerd en moet je modem meer gaan zenden natuurlijk.

[ Voor 88% gewijzigd door bjck op 18-12-2005 00:12 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• DJSmiley
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 23:59:
[...]

Ik zie het probleem wel: met dat gehobby denk ik dat je niks opschiet, en wellicht zelfs een slechtere lijnkwaliteit krijgt dan nu het geval is. Dan zou ik het in één keer goed doen, en er gewoon een RJ-11 connector aanknijpen, kan je ook gelijk de splitter voor de NT1 zetten.
Ik bedoelde eigenlijk om t te testen. Uiteraard kun je, als je t goed doet, idd een RJ11 connector of gewoon een RJ11 doosje erop zetten, ducttape/solderen is natuurlijk geen permanente oplossing ;)

• mr.d0hage
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:17
Wij hebben ook een s2 kastje, dus die kan je bij primafoon gewoon gratis omruilen voor een s6 begrijp ik?

• bjck
mr.d0hage schreef op zondag 18 december 2005 @ 14:49:
Wij hebben ook een s2 kastje, dus die kan je bij primafoon gewoon gratis omruilen voor een s6 begrijp ik?
Als je aangeeft dat je problemen hebt met ISDN sinds je ADSL hebt krijg je een nieuwe mee. Maar waarom omruilen als je geen problemen hebt? Het verbetert dan niets immers.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

E-Vix

Nu met sneeuw!

Even om mee te liften in dit topic. Ik heb ook ADSL Advanced, maar dan bij Xs4all (zat vroeger bij Planet, maar nu niet meer. Lang verhaal) We hebben hier een NT1 model S1, en de splitter is voor de NT1 aangesloten. Ik zit maar een paar honderd meter van de centrale af (500 meter geloof ik. Centrale is hier om de hoek), en toch haal ik maar een maximale verbinding van zo'n 6600 down en 950 up. Ik heb begrepen dat de verhoging van de KPN al doorgevoerd zou moeten zijn op de centrale waar ik op zit, en heb het modem al een keer gereset. Toch blijf ik maar op die 6600 uitkomen.
Wat zou ik nou het beste kunnen doen om de snelhijd op het maximale te krijgen? Zou het nut hebben om de NT1 S1 om te ruilen voor een NT1 S6? We hebben hier overigens ISDN 1 (ja, dus maar 1 lijn), en af en toe gaat er nog wel eens wat mis. Dan gaat de telefoon over, neem je op en dan is de lijn dood, en bij de persoon aan de andere kant daar blijft hij gewoon over gaan.
Het modem wat ik gebruik is overigens een Alcatel Speedtouch 510i V4.
Vanaf het ISRA punt tot aan de splitter zit ongeveer 3 meter kabel, en vanaf de splitter tot aan het modem zit ongeveer 10 meter kabel. Zou het nut hebben om de splitter direct achter het ISRA punt te plaatsen en daar ook het modem te plaatsen? En zou het nog nut hebben om een ander ADSL modem aan te schaffen aangezien ik begrepen heb dat voor de laatste snelheidsverhoging je een ADSL2 modem nodig zou hebben om er het meeste uit je ADSL Advanced verbinding te halen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• bjck
Je kan alles testen en uitsluiten mbt je lijnsnelheid door modem gewoon alleen en direct op je ISRA aan te sluiten. Kan je gelijk zien of snelheid hoger/beter is geworden.

ISDN problemen kunnen komen door de oude NT1 in combinatie met ADSL op dezelfde lijn inderdaad. Problemen kunnen ook opeens gekomen zijn door de apparatuur aanpassing van KPN voor ADSL2. Het kan dus prima zijn dat het 2 jaar prima heeft gewerkt en opeens problemen geeft.

Nieuwe/andere NT1 zal wellicht geen enkele invloed hebben op je ADSL signaal. Simpel te testen door bovenste optie. Gewoon alleen je modem even direct op je hoofdaansluiting. Werkt dat beter? Dan testen met spliter + NT1 direct op je hoofdaansluiting, dan hetzelfde nog? Dan zit het verlies in je verleng kabels.

[ Voor 27% gewijzigd door bjck op 18-12-2005 15:51 ]

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Welke type kabel heb je gebruikt tussen splitter en modem?

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Pagina: 1