office-film-internetpc maken met oude computeronderdelen

Pagina: 1
Acties:

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 17:24
Op het moment heb ik liggen:
-een oud crt computerscherm(17 inch!!) dat sinds gisteren niet meer gebruikt wordt doordat we een nieuw flatscreen hebben gekocht zodat deze vrijkwam.

-Oude computerkast(formaat weet ik ff niet) van 5 jaar oud

-fortron voeding van 145 watt

-Harde schijf van 14.2 giga, 5400 rpm, 512 kb cache.

-Toetsenbord en muis

-CD-romspeler

Al deze onderdelen waren vroeger met nog een moederbord + cpu + RAM 1 geheel, maar het moederbord ging kapot, dus hebben we RAM, cpu en moederbord meoten vervangen(ook de kast en voeding)

Later is het toetsenbord en muis vervangen, cdromspeler en harde schijf en gisteren dus ook het scherm. Hierdoor heb ik dus enkel nog een moederbord, cpu en RAM(en dvd-speler voor dvd's te bekijken) nodig(onboard video zal wel volstaan...) Ik zou deze onderdelen op ebay willen kopen

Maar nu komt mijn vraag: wat is het minimum van ram en cpu dat ik nodig heb om een dvd film, msn, office en internet te kunnen draaien? Liefst onder xp, maar eventueel onder 2000.

Mis ik nog iets dat ik nodig heb om de pc in gang te krijgen?(Denk van niet)

http://specs.tweak.to/16567

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Ik zou sowieso 512MB geheugen erin zetten als je Windows XP wilt draaien en fatsoenlijk wat programma's open wilt hebben staan. Office / Internet / film moet opzich wel goed lopen vanaf ~1GHz. Maar hoe hoger, hoe soepeler alles draait natuurlijk. Die 145 watt voeding kan alleen wat problemen geven, is wel wat aan de lage kant. Pas op dat het moederbord wel in de kast past; even checken of het wel ATX of Mini ATX is.

offtopic:
Oh, en ik zou 'm niet in de gang zetten ;)

• weltie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-03-2024
Als je WinXP gaat draaien zou ik zowieso 512mb geheugen nemen, en ik zou wel een andere voeding met meer Watt kopen. Blijft je pc in ieder geval stabieler draaien tegenover je oude voeding, vooral als je deze 24/7 wilt laten draaien.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op een Celeron 466 heb ik eerder al prima divxen afgespeeld, ging wel niet zo goed met de hele zware. Ik denk dat je met een 1Ghz cpu een heel eind moet komen. Ik ga voor dit doel een Athlon Classic 700 gebruiken, moet toch goed gaan lijkt me.
Zo'n 145W voeding is meer dan genoeg voor een simpel systeem, zeker als het een Fortron is. Een 145W Fortron is beter dan een 250W Sweexje ofzo, dus dat gaat vast lukken.
256MB ram zou ik er wel indoen, anders wordt het toch een beetje traag allemaal ben ik bang.

[ Voor 3% gewijzigd door TERW_DAN op 17-12-2005 13:25 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 17:24
512 was ik idd van plan. Maar als ik nu een film draai met mijn athlon 1800+(divx!!) komt hij eigenlijk nooit boven de 50 procent. Maar divx is toch zwaarder of vergis ik mij?(het is niet de bedoeling dat ik divx ga draaien op die pc) Vergeten te melden: ik wil hem ook gebruiken om wat te downloaden en naar muziek te luisteren(maar dat zal wel niet zwaardert zijn dan een film en het is niet de bedoeling om een film tegelik met muziek te draaien, wel msn, office, internet, downloaden en muziek)) Is die voeding een A-merk?

:edit: @bovenstaande: 256 zal denk ik toch wat te weinig zijn om 2tal office, 10tal msns(waaronder misshcien een webcam of 3-4), stuk of 4 firefoxen en windows media player te draaien. Op deze pc gaat het goed met 512 ram, en ik merkte zeer veel verschil voor deze dingen toen ik van 256 naar 512 ging(die pc wordt dan ook als counterstrikepc gebruikt), maar games op de "nieuwe" pc zullen uit de boze zijn.

:edit2:" Oh, en ik zou 'm niet in de gang zetten ;)" Kben van belgie;) daar zeggen wij vaak: hoe kunje hem in gang krijgen:p(hoe kun je hem aanzetten)

:edit3: Prachtig ik heb op ebay hetzelfde moederbord gevonden als mijn vroegere: 550 mhz, in principe moet ik hierop tog een dvd op kunnen afspelen?(zo weet ik ook zeker dat het in mijn kast zal passen, dat de voeding goed zal zijn...) Als ik dit moederbord win heb ik weer exact hetzelfde systeem als vroeger toen ik het kocht:p Alleen i.p.v. 64 RAM zal het dan 512 moeten worden, maar ik kan tog al beginnen, want het oude 64 ramlatje heb ik ook nog waardoor ik op 128 kan komen(ideaal voor win2000) Het moederbord kan maximum 512 RAM aan. Is een amd K-6 550 mhz eventueel overklokbaar mocht de cpu tog te traag zijn?(ik heb nog niet geboden)

[ Voor 62% gewijzigd door skelleniels op 17-12-2005 13:59 ]

http://specs.tweak.to/16567

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
skelleniels schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 13:29:
:edit: @bovenstaande: 256 zal denk ik toch wat te weinig zijn om 2tal office, 10tal msns(waaronder misshcien een webcam of 3-4), stuk of 4 firefoxen en windows media player te draaien. Op deze pc gaat het goed met 512 ram, en ik merkte zeer veel verschil voor deze dingen toen ik van 256 naar 512 ging)
das wel erg veel wat je tegelijk wilt gaan doen...

Ik heb op dit moment een P3 800mhz met 512mb in gebruik als download pc.
Daar kan ik vrij eenvoudig Opera, Bittorrentprog, emule en dc++ tegelijk draaien. (en zelfs nog wat meer). Dit incl windows XP.
Het verschil is alleen dat ik de pc echt alleen voor downloaden gebruik. Dan doet snelheid er helemaal niet toe. Met msnen en officegebruik doet snelheid er wel een beetje toe.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou geen K6 nemen, er zijn veel snellere dingen te vinden. En DVD films kun je al afspelen op een P90, mits je gebruik maakt van een hardwarematige mpg decoder.
Pagina: 1