component->DVI of andere opties op plasmascherm ?

Pagina: 1
Acties:
  • 535 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-10 08:59

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Ok, het volgende probleem :
Ik heb een plasmascherm (resolutie 852x480 - geen HDTV) met als ingangen :
  • Composiet
  • S-Video
  • VGA-connector (RGB) - PC-ingang
  • 2 x Scart waarvan 1 RGB/S-Video ondersteunt
  • DVI
Daarnaast heb ik een DVD-speler die de volgende uitgangen heeft:
  • Composiet
  • S-Video
  • Component (YCrCb)
Op het internet las ik nu het volgende op een of andere nieuwsgroep :
The analogy I've heard is that S-Video looks about 50% better than
normal RCA style hook-ups, and componenet video looks about 50% better
than S-Video.
Wat is nu de beste optie om mijn tv aan te sluiten (de te overbruggen afstand is zo'n 10 meter) :

S-Video :
Dit heb ik al eens geprobeerd; er ligt hier nl nog een oude 5m gold-coated S-Video kabel van vroeger.
Eenvoudigste oplossing, gemakkelijk te trekken door de kabelgoten i/d muur, en de kwaliteit is ...

Misschien ligt het aan mijn dvd-speler, maar ik heb de indruk dat er iets mis is met het contrast ? Het lijkt net alsof mijn tv maar 16 grijswaarden ondersteunt wanneer er bv een sterrenhemel te zien is... Dit is echter niet zo, want wanneer ik mijn PC aansluit krijg ik wel een mooi beeld.

Dus liever geen S-Video.

Dan resten er nog de volgende opties :
  • Component -> Scart-RGB
  • Component -> DVI
  • Component -> VGA (ook rgb voor zover ik begrijp)
  • PS2 als dvd-speler ? voor zover ik begrepen heb ondersteunt die nl. RGB
  • DVD-speler aanschaffen met DVI
De beste kwaliteit zit waarschijnlijk wel in de laatste optie, maar deze zal dan waarschijnlijk ook wel de duurste zijn.

Ik vroeg me eigenlijk vooral af of conversie van component -> ??? een goede kwaliteit geeft, en wat dit kost, of schaf ik me beter gewoon een DVD-speler met DVI aan ?
Geeft RGB een aanvaardbare kwaliteit of niet ?

[ Voor 4% gewijzigd door D4Skunk op 17-12-2005 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-12-2024
ik zou zelf voor de RGB gaan kan hier thuis het verschil wel zien tussen RGB en Composiet en s- video

ps waarom de dvd speler zover van de tv staan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:25
DVI geeft het mooiste beeld. Maar je kan ook scart-RGB proberen hoe dat eruit ziet aangezien dat op wat meer apparaten beschikbaar is.
En gezien je beperkte resolutie zal een pal signaal prima voldoen.

[ Voor 87% gewijzigd door leonbong op 17-12-2005 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
michelkoenders schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 12:01:
ik zou zelf voor de RGB gaan kan hier thuis het verschil wel zien tussen RGB en Composiet en s- video
Aha RGB zou dus ook goed kunnen zijn. Ik zal toch eens het verschil moeten checken... Dat wil dus wel zeggen dat ik de PS2 zal moeten gebruiken...
ps waarom de dvd speler zover van de tv staan??
Daarom (wel een beetje bewogen) :
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/bull/got/thuis1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/bull/got/thuis2.jpg

Zoals je kan zien staan de receiver en TV dus wel degelijk om een reden zo ver van elkaar. Alle kabels lopen via de muur naar de kelder en terug naar boven via de muur.
De TV hangt enkele weken op, de receiver en speakers zijn ook geïnstalleerd, en nu moet ik enkel nog beeld van de receiver naar de TV trekken, en het geluid van de TV naar de receiver.
(Dan kan ik eindelijk die speakers wegdoen die nu OP de tv staan :r )
Hierna nog de haard installeren en het kastje door boekenplanken vervangen, en de woonkamer is af :D
leonbong schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 12:20:
DVI geeft het mooiste beeld. Maar je kan ook scart-RGB proberen hoe dat eruit ziet aangezien dat op wat meer apparaten beschikbaar is.
En gezien je beperkte resolutie zal een pal signaal prima voldoen.
Ik heb ATM geen DVI- of RGB-kabel, vandaar mijn vraag :) Maar, je zegt nu dat je wel degelijk het verschil merkt tussen RGB en DVI ?
Ik veronderstel dat je bij zo'n DVI-kabel de kop niet zonder schade kan demonteren en terug in elkaar flansen ? (Kabelgoten zijn nl niet breed genoeg )
Desnoods moet ik dan maar mijn vrouw proberen overtuign om een nieuwe DVD-speler aan te schaffen :p

[ Voor 5% gewijzigd door D4Skunk op 17-12-2005 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
^ Kick ^

Is er iemand die hier een dvdspeler met VGA-uitgang gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:36

Jag

De meest logische optie lijkt me om RGB te gebruiken via de scart uitgang van je dvd speler. Het staat niet in je lijstje, maar volgens mij heeft elke DVD speler RGB uit op zijn scart uitgang. Component video omzetten in iets anders kan alleen maar met dure converters, dat moet je zoiezo niet doen. Dan kan je beter een andere DVD speler kopen met HDMI of DVI uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Ok, het is een oud topic, maar ik wou toch nog eens het antwoord posten : uiteindelijk heeft een vriend van mij dmv 2 scart connectors e een simpele shielded twisted pair een RGB-kabel gemaakt. Voor het geluid hebben e standaard tulp stekkers gebruikt.

RGB over STP is perfect te doen dus, voor de mensen die net zoals ik wat gebrek hebben aan kabelgoten i/d muur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Maar is het ook echt een RGB kabel geworden? Want dan heb je in het totaal 6 aders nodig voor het R, G en B. En dan nog een aders voor het WS signaal. En dan moet er waarschijnlijk nog een ader zijn met een signaal erop om te laten weten dat het geen composiet video signaal is.
Het klinkt nu alsof je een composiet video kabel hebt gemaakt, maar misschien heb ik het wel helemaal fout :).

Edit: je bedoelt natuurlijk een UTP kabel, daar kan het wel mee :). Lijkt me verre van ideaal trouwens. Geen artefacten in beeld?

[ Voor 14% gewijzigd door Jag op 12-08-2006 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Jag schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:50:
Maar is het ook echt een RGB kabel geworden? Want dan heb je in het totaal 6 aders nodig voor het R, G en B. En dan nog een aders voor het WS signaal. En dan moet er waarschijnlijk nog een ader zijn met een signaal erop om te laten weten dat het geen composiet video signaal is.
Het klinkt nu alsof je een composiet video kabel hebt gemaakt, maar misschien heb ik het wel helemaal fout :).
We hebben heel wat zitten brielen met het scart schema, en uiteindelijk bleek het mogelijk te zijn over 8 aders, maar dan werkt RGB wel enkel in 1 richting.
Audio gaat over aparte kabels. Voor zover ik me kan herinneren (het is al enkele maanden geleden), wordt er dmv pin 16 bepaald dat het over een rgb-signaal gaat, en moet je ook een verbinding maken van 19->20. Echt zeker ben ik hier niet meer van.
Edit: je bedoelt natuurlijk een UTP kabel, daar kan het wel mee :). Lijkt me verre van ideaal trouwens. Geen artefacten in beeld?
UTP = unshielded twisted pair
ik bedoelde dus wel degelijk shielded, omdat het over een kabel van zo'n 10 m gaat, die tesamen met andere kabels in de kabelgoot zit.
Shielded is minder gevoeliger voor storingen, dus ... van artefacten is geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

D4Skunk schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 12:24:
[...]

We hebben heel wat zitten brielen met het scart schema, en uiteindelijk bleek het mogelijk te zijn over 8 aders, maar dan werkt RGB wel enkel in 1 richting.
Audio gaat over aparte kabels. Voor zover ik me kan herinneren (het is al enkele maanden geleden), wordt er dmv pin 16 bepaald dat het over een rgb-signaal gaat, en moet je ook een verbinding maken van 19->20. Echt zeker ben ik hier niet meer van.
Ja precies. Heb je de WS pin ook gebruikt (daar wordt aan de tv mee verteld dat hij het anamorphic beeld moet verbreden naar 16:9)?
UTP = unshielded twisted pair
ik bedoelde dus wel degelijk shielded, omdat het over een kabel van zo'n 10 m gaat, die tesamen met andere kabels in de kabelgoot zit.
Shielded is minder gevoeliger voor storingen, dus ... van artefacten is geen sprake.
Ok, maar dan is het dus in feite een multi van 4 coax kabeltjes? Of is het gewoon een normale twisted pair met een shield eromheen (niet coax)?
Het probleem met lange (lang is in deze heel relatief!) kabels is niet zozeer storing van buitenaf, maar gewoon verlies door de (verkeerde) capaciteit, inductie en weerstand van de kabel. En verder nog reflecties in de kabel als hij niet de juiste karakterestieke impedantie heeft. Op kleine afstanden niet zo'n probleem gelukkig, maar 10m kan al zeker problemen geven. Maar het beeld is goed? Heb je wel eens vergeleken met een kort SCART kabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Jag schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 13:34:
[...]
Ja precies. Heb je de WS pin ook gebruikt (daar wordt aan de tv mee verteld dat hij het anamorphic beeld moet verbreden naar 16:9)?
Geen idee, aangezien het al een tijdje geleden is , maar ik denk het niet (er waren 8 kabeltjes ter beschikking, en we hebben ze allemaal gebruikt).
De dvd staat standaard op 16-9 en de source AV1 op de TV ook, zodat het switchen van beeldformaat een non-issue is.

Het stereo geluid dat van de tv-tuner naar de receiver gestuurd wordt staat trouwens standaard op NEO6, zodat we een meer kamervullend geluid krijgen.. - alle audiopuristen huiveren waarschijnlijk al bij het idee, maar zo komt het meeste geluid toch uit de center, wat veel aangenamer is-
[...]
Ok, maar dan is het dus in feite een multi van 4 coax kabeltjes? Of is het gewoon een normale twisted pair met een shield eromheen (niet coax)?
Het tweede denk ik; ik ben geen expert op dit gebied :p
Kan het geen FTP zijn of zo, het woord zeg me zeer vaag iets ? (en ik bedoel hier geen File Transfer PRotocol).
Het probleem met lange (lang is in deze heel relatief!) kabels is niet zozeer storing van buitenaf, maar gewoon verlies door de (verkeerde) capaciteit, inductie en weerstand van de kabel. En verder nog reflecties in de kabel als hij niet de juiste karakterestieke impedantie heeft. Op kleine afstanden niet zo'n probleem gelukkig, maar 10m kan al zeker problemen geven. Maar het beeld is goed? Heb je wel eens vergeleken met een kort SCART kabeltje?
Het beeld is in elk geval beter dan met een lange composiet of svhs-(svideo ?) kabel.
Ik heb hier op dit moment niet zo direct een full scart liggen.

Ik zal dit ooit nog wel eens vergelijken, maar op dit moment is dit voor mij voldoende; ik ben al lang blij dat ik geen kabels meer moet aansluiten iedere keer als ik een dvd'tje wil kijken, en dat de kwailteit goed is. Voor zover ik kan zien zijn er geen reflecties etc...
Pagina: 1