[ADSL] Beschikbaarheid ADSL in uw situatie

Pagina: 1
Acties:

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Topicstarter
Ik heb laatst Planet Adsl aangevraagd in mijn nieuwe huisje. zo zezegd zo gedaan. Nu krijg ik de bevestigingsbrieven met daarop de gegevens.

Nu zit daar ook een bijlage bij met de mededeling dat ik op een zodanig grote afstand van de centrale van KPN zit dat de kans bestaat dat ze geen stabiel werkende ADSL verbinding tot stand kunnen brengen.

Nu heb ik een tijdje geleden verschillende metingen via internet o.a http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/postcodecentrale.cfm en daar komen afstanden van 355 tot 670 meter naar voren.

Dit zijn toch acceptabele afstanden voor ADSL? Het is niet zo'n groot stad (dorp met stadsrechten van 12.000 inwoners) dus het lijkt me stug dat ik ver van een centrale af zit. ik woon niet ver van het centrum af namelijk.

Is dit slechts een melding van KPN om zich in te dekken dat ze nooit de volledige snelheid kunnen garanderen?

Elect a clown, expect a circus.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 14:09

Pubbert

random gestoord

Die postcodecheck is niet 100% "dekkend" je kunt evengoed op een andere centrale zitten, die spike.oli gebruikt routenet, en de dichts bijzijnde centrale, de afstand over de weg. Je kunt nog steeds op een andere centrale zitten, of dat jouw kabels naar de centrale erg omlopen. Maar dat zou niet op 3 of 4km kunnen uitkomen denk ik zo.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 18:07

BHQ

Probeer het eens op http://pcdb.bbned.nl/...

• Miek
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06-2023
In hoeverre is deze test meer betrouwbaar, er zit nogal verschil in namelijk.
Via de routenetplanner kom ik op 2.9 km, en via de bbned link op slechts 2.2 km. Toch wel een aardig verschil.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Ik zou eerder bbned vertrouwen, die werken met een iets up2datere database. Spike.oli is al een paar jaar niet meer geupdate, ik heb geen adsl volgens die site.
En zoals Thund3r zegt, Routenet gaat uit van de weg. bbned waarschijnlijk niet. Misschien wel hemelsbreed, dus dan klopt het nog niet helemaal.

Maar KPN kan heel irritant zijn met postcode checks, maat van mij weet er alles van.
Bij hem is Go beschikbaar (Maar hij heeft toch echt Basic...), bij de overburen Go en Lite, bij de buren Go, Lite, Basic, straat verderop weer alleen Go, daarnaast weer Go en Lite.. goed, je snapt het princiepe. En het leuke is, dit veranderd nogal eens in de postcode check.
Het lastige eraan is, hij wil overstappen naar een andere ISP, maar dat kan niet omdat Basic NIET, ik herhaal NIET beschikbaar is...

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Postcode cq afstand naar je centrale is niet alleen zaligmakend voor het bepalen / voorspellen van je adsl snelheid.

Voorbeeld:
In een kabelbundel zijn de aderparen onderling niet afgeschermd. Daarom kan maar een bepaald percentage van de aderparen een adsl signaal voeren. Als er teveel aderparen dsl signaal voeren wordt de onderlinge storing door overspraak te hoog en storten de snelheden in.

In het begin was dat iets van 7%, ik dacht dat dat nu hoger ligt vanwege betere modems.

Dus als er in de bundel waar jouw aderpaartjes in zitten meer dan 10-20% van de mensen reeds adsl hebben kan het best zijn dat daardoor je aanvraag afgewezen wordt.

Dat er vervolgens als reden "afstand te groot" wordt opgegeven moet je wijten aan de manier van communiceren naar eindgebruikers. Men wil de consumenten niet vervelen met onnodige technische details. Dat geeft alleen maar lastige vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door joopv op 17-12-2005 11:04 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Miek schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 10:00:
In hoeverre is deze test meer betrouwbaar, er zit nogal verschil in namelijk.
Via de routenetplanner kom ik op 2.9 km, en via de bbned link op slechts 2.2 km. Toch wel een aardig verschil.
Als de kabels niet helemaal rechtstreeks lopen (eerst nog langs een verdeelpunt onderweg ergens in de wijk) kan het best ietsjes langer zijn. Als je dan een 6000Kbps ADSL verbinding wilt aanleggen wordt het al lastiger. Zeker als je het dan ook nog eens ADSL over ISDN wilt hebben.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Miek
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik heb nu de nog de adsl1 basic verbinding van versatel (net omhoog gegaan naar 6 mpbs)
Gezien de afstand denk ik niet dat het voor mij zoveel zou lonen om naar ADSL2+ over te stappen. (kan hier zelfs nog niet eens op dit moment).

Mijn vraag is kun je aan deze statistieken van het modem nog enige info over de lijnverbinding van de koperlijnen concluderen? Of verschillen deze waardes per modem o.i.d.

Output Power (dBm) up/down = 12 / 20
Attenuation (dB) up/down = 17 / 33
Noise Margin (dB) up/down = 14 / 11

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met ADSL2+ is over dezelfde afstand een hogere snelheid te halen. Stel je haalt nu 5Mbps max, is het heel goed mogelijk dat je met ADSL2+ 10Mbps haalt. Uit je modemgegevens kun je wel de informatie halen wat de maximale snelheid zal zijn met je huidige confige (modem+kpn lijn), maar dat weet ik zo niet :p

🌞🍃

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Slasher schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 08:40:

Is dit slechts een melding van KPN om zich in te dekken dat ze nooit de volledige snelheid kunnen garanderen?
Nee, dit is gewoon eerlijke info. De brief is ook bijzonder helder en er staat precies wat je moet doen als je de snelheid eventueel niet haalt. Het contract mag dan gewoon ontbroken worden. Ik snap echt niet waarom je na zo'n brief direct van het slechtste uitgaat....

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Topicstarter
JvS schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 13:43:
[...]

Nee, dit is gewoon eerlijke info. De brief is ook bijzonder helder en er staat precies wat je moet doen als je de snelheid eventueel niet haalt. Het contract mag dan gewoon ontbroken worden. Ik snap echt niet waarom je na zo'n brief direct van het slechtste uitgaat....
Dat doe ik ook niet maar vond het vreemd dat ik die bijlage kreeg. waar ik ga wonen staat maar 1 centrale, dus ik dacht dat ik daar dan op aangesloten zou worden.

Ik las ergens dat bbned en kpn zelfde centrale's zijn? Als je dus bij bbned een meting doet dat het ongeveer gelijk is als je bij kpn zit
Bij die van bbned kom ik op iets van 355 meter uit.

ik heb een adsl standard abbo aangevraagd (na snelheids verhoging 3megabit) ga er gewoon vanuit dat ik een goede en snelle verbinding heb.

Elect a clown, expect a circus.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Je doet geen meeting bij BBned. Er is een tabel met alle postcodes en de geschatte lijnlengte naar de telefooncentrale toe waarop dat postcode is aangesloten. Hier kunnen fouten en afwijkingen in voorkomen natuurlijk.

Alle telefoonlijnen komen uit in centrales/panden van KPN. Hier hebben ook de andere telco's zoals BBned, Versatel, Tiscali en Wanadoo apparatuur opgesteld staan. De telefoonlijn gaat dus altijd maar naar één pand en heeft dus ook maar één lengte.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Pagina: 1