[Access 2003] Report gebruikt onjuiste query

Pagina: 1
Acties:

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb de volgende situatie:
Tabellen:
persoon: voornaam, achternaam, geboortedatum, id
adres: straat, nummer, postcode, plaats, land, id
persoonadres: persoon_id, adres_id (foreign keys naar persoon.id en adres.id, voor zover ik dat access kon wijsmaken)

Query:
adressenlijst: voornaam, achternaam, straat, nummer, postcode, plaats
d.m.v. joins op voor de hand liggende wijze. (de query wizard deed het fout overigens, die wilde person_id's joinen met adres_id's om een of andere reden, maar daar heb ik de query eenvoudig kunnen aanpassen)

Report:
van adressenlijst. De wizard vraagt of ik wil ordenen op adres of persoon (blijkbaar begrijpt hij wel wat de onderliggende tabellen van de query zijn). Op adres graag, dus per adres een lijstje personen eronder.

De report gaat fout: Ik heb bijvoorbeeld 2 mensen die in dezelfde straat wonen maar op andere nummers, de query adressenlijst begrijpt dit, maar het report kiest 1 van die adressen en stopt ze in 1 huis. Blijkbaar wordt niet goed naar het adres_id gekeken o.i.d.

Helaas heb ik nergens kunnen vinden (google, got forum) hoe Access bij de report wizard tot zijn resultaten komt. Hoe kan ik de queries aanpassen? Of hoe moet ik dit probleem anders aanpakken?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Ik denk dat deze eerder binnen Office-suites past.

p&w->off.

https://fgheysels.github.io/

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

kopjethee schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 07:58:
[knip] Hoe kan ik de queries aanpassen? [knip]
Rapport openen in ontwerpweergave, eigenschappen van het rapport zelf opvragen, tabblad gegevens, recordbron bron en op opbouwen (...) klikken.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Niesje schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 12:52:
[...]

Rapport openen in ontwerpweergave, eigenschappen van het rapport zelf opvragen, tabblad gegevens, recordbron bron en op opbouwen (...) klikken.
Bedankt! Ik heb het gevonden. En ik heb de query kunnen aanpassen. Ik dacht dat ik overal ongveer wel rechts had geklikt, maar het report zelf... :-) Nou ja, kom er maar eens achter...