Toon posts:

Realtek ALC850 + Creative Inspire T7900

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aan de hand van het advies van de Best Buy Guide editie november 2005, heb ik een pc samengesteld met onder andere de Asus A8N-E, die een Realtek ALC850 kaart aan boord heeft die in staat is om 8-kanaals audio te produceren in combinatie met een Creative Inspire T7900.

Quote:
'Aangezien het moederbord ondersteuning biedt voor 7.1 geluid hebben we ook een 7.1 luidsprekerset gekozen'

Dit lijkt dus prima te passen, klinkt allemaal nog heel logisch.

Als ik echter de bekabeling aansluit van subwoofer naar pc, dan kom ik iets vreemd tegen. In de subwoover gaan 4 plugjes, center (oranje), front (groen), rear (zwart) en side (paars). Aan de andere kant van die kabel zitten echter maar drie pluggen. Kleuren: zwart, oranje en groen.

Op het moederbord zit:
side - zwart
rear - paars
oranje - center
groen - front

Je ziet, ik kom een plug te kort. En rear op het moederbord is paars, op de subwoofer zwart. Wat kan ik dus kiezen: ik stop de zwarte plug of in de 'side' van het moederbord, of in de 'rear' van het moederbord. Dat betekent logischerwijs dat je of 'side' of 'rear' niet hoort met de test.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn en ik neem aan dat het advies op best buy guide sluitend goed is. Wat zie ik over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 01:48 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
je moet ff in het programma van je geluidskaart kijken, daarin wordt aangegeven welke poorten je op welke plugs moet aansluiten.

Het kan bijv zijn dat je 1 plug in je mic poort moet doen ofzo.. kiek moar eem mejong

[ Voor 26% gewijzigd door 418O2 op 17-12-2005 01:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
heu

hek doan.. maar hoe ik t ook wend of keer (heb allerlei combinaties gebropeerd, ook mic erbij, maar dat haalt niks uit), ik blijf een kanaal missen!

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 02:05 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
heb je nu ook in het bijgeleverde programma voor je geluidskaart gekeken?

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Center & sub gaan toch via dezelfde plug..? :?

Verwijderd

Topicstarter
- Dat is een programma waarvan je een icoon ziet rechts beneden in de balk, daar heb ik gekeken.

- Bij de eigenschappen van geluiden en audioapparaten staat ie op 7.1, mocht dat noodzakelijk zijn.

Het programma:
Je kunt er allelei leuke dingen mee doen, maar laat ik blijven bij afdeling luidspekers en connectordetectie.

Luidsprekers:
- Geselecteerd: 8CH luidsprekers
- Wat zie ik: achterzijde en voorzijde
>Achterzijde:
Lijningang (blauw)
Frontluidsprekeruitgang (groen)
Microfoonuitgang (rood)
Achterluidsprekeruitgang (grijs)
Uitgang voor zijluidspreker (zwart)
Centrum/subwoorver (oranje)
>Voorzijde
Hoofdtelefoon
Microfooningang

Connectordetectie:
Aansluiting voor... (nog meer tekst maar valt weg) groen
Lijningang (blauw)
Microfooningang (rood)

Als ik mijn set zo aansluit, dat de zwarte rearplug in de paarse rear van de kaart komt (en dus front en center/sub helemaal logisch), dan zie ik onder 'Aansluiting voor... (nog meer tekst maar valt weg) groen'>zie boven, vermogenluidspreker. Bij de overige twee van connectordetectie zie ik logischerwijs niets.

Het detecteert dus wel. Toch geeft het programma zelf al aan dat er iets niet goed is aangesloten als ik start met detectie.

Is dit nog wel volgbaar als je t niet kunt zien?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 02:17 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik vind die kabel maar vreemd tussen de sub en het moederbord.

Dat zou toch een 4 plug <---> 4 plug kabel moeten zijn, i.p.v. een 4 plug <---> 3 plug?

(2 kanalen per plug namelijk) Trek je conclusie.

Is het niet gewoon een leveringsfoutje? Bel de winkel waar je het setje hebt gekocht even op, of wacht een reactie hier af. :)

[ Voor 46% gewijzigd door PD2JK op 17-12-2005 02:23 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Het is ongetwijfeld goed geleverd aangezien in de gebruiksaanwijzing ook een kabel wordt getoond die van 4 naar 3 plugjes gaat.

Wat ik overigens wel even kan melden: er zit een 5.1>7.1 upmix en een 6.1>7.1 upmix in. Maargoed die upmix heb ik t niet zo op aangezien ik denk dat het geluid dan niet natuurlijk meer overkomt?

Verwijderd

Topicstarter
Overigens hoor ik de stemmen bij het afspelen van een dvd als pulp fiction en master and commander door de rechter rear en de rechter side speakers. Is het niet de bedoeling dat je de stemmen grotendeels over de center en front speakers hoort?
Wel geeft het driverprogramma aan dat front e.d. goed is aangesloten, doordat hij geluiden laat horen en dan kun je kijken waar ze vandaan komen (op de side speakers na, omdat ik daar een plug voor mis).

Ik vind het allemaal een beetje vreemd. Kan iemand opheldering geven?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 16:41 ]

Verwijderd

Die stekkers passen prima in een X-fi van creative waar ze helaas dus stekkers gebruiken met 4 pooltjes en dus maar drie stekkers nodig hebben voor 7.1.
Ik heb een 5.1 set op een X-fi.

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp ik dan goed dat deze kaart niet goed samengaat met deze set?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 17:01 ]

Pagina: 1