Toon posts:

kans dat voeding nog meer sloopt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi zojuist is mijn pc kapot gegaan. De stroom viel even uit hier thuis , of werd even zwak (sinds een paar weken knipperen de lampen hier soms enzo, en lijkt de stroom superkort weg te vallen, sommige apparaten (video modem) blijven aan, maar andere apparaten vallen uit / worden gereset ( telefoon en pc etc)

Zojuist was dus zon moment, en deze keer viel de pc dus uit, om daarna meteen weer aan te springen. Nu zegt mijn pc: keyboard error, or no keyboard present. Mijn keyboard werkt goed in de andere PC. Ga nu even ander keyboard proberen en hoop dat alleen usb ingang kapot is en dat ps2 werkt.... hopelijk.

Maar nu de vraag:
hoe groot is de kans dat er nu wat kapot is in mijn voeding? (ik merk voor de rest geen verschil, hoor niks en ruik niks). Ik ben bang dat mijn voeding misschien ergens ook een klap heeft opgelopen en dat het meer onderdelen sloopt.... Of is die kans klein, en heeft de stroomuitval alleen moederbord bv kapot gemaakt?
Mocht je toevallig nog andere tips hebben, of hetzelfde hebben meegemaakt, laat het dan ook even weten.

Ga je eens een keertje niet uit omdat je moe bent, gaat je pc ook nog es kapot, maar lig je wel es vroeg in bed ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 01:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de bios even gereset.
Nu krijg ik:
floppy disk(s) not found
cmos error - defaults loaded
... moederbord kapot :( kan niet eens in bios komen :'(

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als het toetsenbord in een ander systeem wel goed functioneerd, maar in je eigen systeem niet, lijkt het er inderdaad op dat de PS/2 poort naar de maan is.

floppy disk(s) not found
cmos error - defaults loaded

Die twee meldingen kunnen normaal zijn na een BIOS reset. Daar zou ik me niet druk over maken.

Een gewone stroomuitval mag je moederbord eigenlijk niet slopen. Alleen een stroompiek kan dat veroorzaken lijkt mij.

Heb je zekeringen of automaten in je meterkast?
Bij smeltpatronen/zekeringen kan het namelijk even duren voordat deze er door gaan, vanwege de dunne draad die eerst moet smelten.

[ Voor 12% gewijzigd door PD2JK op 17-12-2005 01:53 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
In de meterkast zijn zekeringen. Deze zijn nog oke.
Wat zijn automaten ?
De PC is niet geaard.. Veel plekken in ons huis zijn niet geaard. En als ik PC insteek op een geaarde plek valt steeds de aardlekschakelaar eruit.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 01:52:
En als ik PC insteek op een geaarde plek valt steeds de aardlekschakelaar eruit.
Kan het dan zijn dat je ergens kortsluiting in je kast hebt?

Haal alle onderdelen eens uit je kast om te kijken of bijvoorbeeld je moederbord contact maakt met de plaat waarop deze gemonteerd zit. Als je een andere voeding hebt liggen, probeer die dan eens.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 01:56:
[...]

Kan het dan zijn dat je ergens kortsluiting in je kast hebt?

Haal alle onderdelen eens uit je kast om te kijken of bijvoorbeeld je moederbord contact maakt met de plaat waarop deze gemonteerd zit. Als je een andere voeding hebt liggen, probeer die dan eens.
Sorry als dat verkeerd overkwam, had een beetje gehaast getypt.
Ik bedoelde dat zodra ik (al 8 jaar geleden) PC in dat geaarde stopcontact stak, dat het dan niet goed ging. Dit zei ik alvast als reden waarom niks op geaard stopcontact hier is.
Dit heeft dus niet veel te maken met wat er nu is gebeurd.

Voor de rest vliegt er nu dus niks uit (eigelijk al heel lang niet gebeurt). Dus denk niet dat er nu kortsluiting oid is.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dan zou ik de helpdesk van je energieleverancier even bellen. Die weten er wel raad mee.

Misschien is er wat mis in je meterkast, dat kunnen de mensen van je leverancier zo nameten. Geen idee of dat wat kost, dat hoor je wel als je de helpdesk belt.

Succes ermee. :)

Verwijderd

Topicstarter
Okee, zal ik eens voor die stroomschommelingen bellen. Bedankt voor je hulp.

Morgen maar mijn moederbord proberen uit te wisselen ofzo,,, krijg geen leven in de PC atm. Is de kans trouwens groot dat mijn voeding nu beschadigd is en morgen mijn nieuwe moederbord sloopt ? Of zou gewoon ALLEEN mijn moederbord vandaag zijn gesloopt, dus dat voeding nog 100% in orde kan zijn?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je de middelste lichtgroene pin en een zwarte pin van je ATX stekker verbind met een paperclip of ander metalen voorwerp, dan kun je zien of de voeding aanspringt of niet.

Als de voeding dan niet werkt, kan het zijn dat de voeding nog meer onderdelen mee naar de eeuwige jachtvelden heeft geholpen. Een kwestie van testen...

Verwijderd

ALs je spanning dippen hent op je elektrischiteitsnet moet dat voor je voeding niet uitmaken. Spanningspieken kunnen een stuk gevaarlijker zijn.

Een PC MOET geaard worden.
1 - Dit omdat het een klasse 1 apparaat is waarin dus dingen enkelvoudig geisoleerd zijn.
2 - Omdat het ingangsfilter uit Condensatoren en spoelen is opgebouwd. Waarin de condensatoren direct op de aarde (ground) zijn aangesloten om zo spanningspieken en dippen beter te kunnen filteren en begrenzen.

Je kan als je een goede multimeter hebt zelf je stopcontact nameten. Dit hoort 230 V te zijn met max 5% spannings verlies. Dit is dus 218V. Zit je dus discht bij die 218V dan is dat dus foute boel..

Let hier wel bij op dat als je een gewone multiemter gebruikt dat deze niet is gecalibreerd dus zelf ook al een afwijking heeft. En je dus aan de gemten waarde niets bij je energie maatschappij kan aankloppen. Maar het geeft je wel een goede indicatie.

Verwijderd

Topicstarter
ok dat ga ik ook even na meten

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 16:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo
gisteravond viel opeens heel even (in een fractie van een seconde) de stroom weg. Of een soort van dipje. De lampen knipperden, telefoon en pc viel uit, waarna PC in 1 seconde ook meteen weer aansprong. De 'dip' was zo kort dat bijvoorbeeld mijn modem nog 'aan' is gebleven.

Op dat moment kon ik niet meer booten. Keyboard not found or keyboard error. Het keyboard werkte wel op een andere PC...
Dus ik reset eens de bios via de jumper, en boot opnieuw. Nu krijg ik de foutmelding: no floppy disk(s) found. En 1 regel daaronder: cmos checksum error - defaults loaded.

Ik kan niks, de pc hangt helemaal vast. Ik kan niet eens de bios in.
Zou mijn moederbord nu kapot zijn? Of is het wat anders? Ik denk zelf het moederbord natuurlijk.

Tevens word er hier door iemand beweert dat het niet kapot kan gaan van zon stroomstoring... Maar het lijkt mij anders wel heel toevallig :') Iemand hier nog een verklaring voor dat het toch gesloopt kan worden door zon stroomstoring ?
Alvast bedankt.

hier nog een start post van een ANDER topic, met een ANDERE vraag in een ANDER gedeelte wat helaas gesloten is..
Modbreak:Als je het niet eens bent met de acties van een moderator, zie dit:

Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!

Dit soort kansloze opmerkingen on-forum maken helpen je niet bepaald :/

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 17-12-2005 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie trouwens geen kansloze opmerking maar heb het geplakt omdat dat tijd scheelt en misschien nog meer duidelijke uitleg geeft over het probleem. Ik zal ook nog even in 'Je topic is gesloten etc... deel kijken' :)
Tevens was het vrij duidelijk dat het een heel andere vraag was. De startpost was ook netjes getypt etc en heb de regels doorgelezen. Tevens heb ik hier bijna nooit een topic gemaakt, maar vooral mensen geholpen... en maak ik eens een topic komt er een slotje op ;) Dus vond het zonde dat er dat slotje op kwam. Ik kon namelijk nog even snel naar de winkel als iemand nog zou bevestigen dat het zeker of vrijwel zeker het moederbord is.

En nu verder ontopic.
Ik heb gemeten, de spanning op het stroomnet is oke. Alle andere apparaten werken ook probleemloos...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist ook maar meteen een Belkin Mastercube ertussen gezet. Dat is een spanningsbeveiliger. Zou het hier ook tegen werken? Misschien wel handig aangezien de stroomtoevoer in deze wijk de laatste tijd wel vaker 'schommelt'... Mag dat eigelijk wel zulke storingen ? Het huis is ongeveer 20 jaar oud..

• RainofDeath
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-02 11:04

RainofDeath

DYUVSDFJ

Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 02:43:

Een PC MOET geaard worden.
1 - Dit omdat het een klasse 1 apparaat is waarin dus dingen enkelvoudig geisoleerd zijn.
2 - Omdat het ingangsfilter uit Condensatoren en spoelen is opgebouwd. Waarin de condensatoren direct op de aarde (ground) zijn aangesloten om zo spanningspieken en dippen beter te kunnen filteren en begrenzen.
Ik heb anders mijn pc's al jaren lopen op een ongeaard stopcontact, er is nog nooit iets gebeurd met die pc's wat ik zelf niet heb gedaan... Als het wel moet, waarom wordt dat dan nooit echt duidelijk gemaakt aan een doorsnee klant? Als ik bij mensen thuis kom heb ik vaakgenoeg gezien dat de pc ongeaard was, maar klaagden ze erover dat hun pc vaak kapot was? nope.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:35
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 15:45:
Misschien wel handig aangezien de stroomtoevoer in deze wijk de laatste tijd wel vaker 'schommelt'... Mag dat eigelijk wel zulke storingen ? Het huis is ongeveer 20 jaar oud..
Indien de volledige wijk er last van heeft, ligt het probleem dus niet in jouw woning.
Die storingen mogen normaalgezien niet voorkomen. Indien wel is de beheerder aansprakelijk voor de geleden schade. Daarvoor zijn ze dan ook verzekerd. Ik zou dus maar eens telefoneren naar de maatschappij zodat ze het probleem proberen te achterhalen en vooral proberen op te lossen. Want er kan nog meer sneuvelen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt,
heb de energiemaatschappij gebeld. Moet een formulier invullen en dan opsturen. Hopelijk lossen zij het stroomprobleem op. En met een beetje geluk is er ook kans op een vergoeding, daar reken ik natuurlijk niet op.

Denk dat ik nou ook maar even een nieuw goedkoop mainbordje (had een asus a7n8x-x, heb hem gezien voor 59,95 nieuw..) bestel, en ga testen of de rest van de onderdelen gespaard is gebleven. Testen probeer ik dan zolang wel even in een ander huis ofzo, met spanningsbeveiliger..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 17:17 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:35
Je zou best ook even rondvragen in de wijk of degenen die er ook last van hebben dit ook willen rapporteren aan de maatschappij. Hoe meer er dit melden, hoe meer kans dat jij een vergoeding krijgt. Normaal mag je "het toestel" dan ook niet herstellen omdat je dan waarschijnlijk dit bij een door hen aangeduide "hersteller" moet laten doen. Of er komt iemand langs die de schade moet bepalen en een raming maakt van de kosten. Soms kan nog anders zijn, het hangt er een beetje van af hoe zij het willen regelen.

[ Voor 13% gewijzigd door D-Three op 17-12-2005 18:29 ]

Pagina: 1