[ubuntu] enkele kleine vragen ...

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-02 22:00

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Ik heb eerst de hele faq doorgelezen , maar mijn vragen werder er niet in beantwoord ...
Ik heb daarstraks ubuntu geinstalleerd , de installatie ging goed :) .

Nu in ubuntu kan ik mijn schermresolutie niet hoger dan 1024*768 zetten , terwijl ik in windows wel 1280*1024 kon draaien ? In de menu van schermresolutie staat er niets hoger dan 1024*768.

Ten tweede , werkt mijn geluid niet .... wat kan ik hieraan doen ? en hoe ?

En verder , ik wilde een flash plugin installeren voor mozilla , maar dit lukt niet echt ; als ik op het 'uitvoerbare' bestand klik , komt er te staan dat ik het kan uitvoeren in terminal mode of gewoon uitvoeren , wat ik ook aanklik er gebeurt hierna niets meer ?

Waar staat de 'program files' map in linux ? ik kan deze niet vinden ...

als iemand mij (de linux NooB) zou kunnen verderhelpen ?

vriendelijk bedankt :)

Strava

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

evert_ schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 20:58:
Ik heb eerst de hele faq doorgelezen , maar mijn vragen werder er niet in beantwoord ...
Ik heb daarstraks ubuntu geinstalleerd , de installatie ging goed :) .

Nu in ubuntu kan ik mijn schermresolutie niet hoger dan 1024*768 zetten , terwijl ik in windows wel 1280*1024 kon draaien ? In de menu van schermresolutie staat er niets hoger dan 1024*768.

Ten tweede , werkt mijn geluid niet .... wat kan ik hieraan doen ? en hoe ?

En verder , ik wilde een flash plugin installeren voor mozilla , maar dit lukt niet echt ; als ik op het 'uitvoerbare' bestand klik , komt er te staan dat ik het kan uitvoeren in terminal mode of gewoon uitvoeren , wat ik ook aanklik er gebeurt hierna niets meer ?

Waar staat de 'program files' map in linux ? ik kan deze niet vinden ...

als iemand mij (de linux NooB) zou kunnen verderhelpen ?

vriendelijk bedankt :)
1: XF86config (of een dergelijke X configuratietool. hoogstwaarschijnlijk is die wel meegeleverd. dien je te starten vanaf de prompt, *zonder* dat X gestart is.)
2: Drivers, net als onder Windows, maar dan anders.
3: wat is het packagetype? bijv bij RPM moet je ff vanaf de prompt "rpm" starten met de naam van de file als parameter.
4: Die is er niet. er is wel /home/$usernaam (waar $usernaam de naam van de desbtreffende gebruiker is). dit is zijn/haar Home directory. Mijn documenten style...

edit: owjah mute kan ook nog ja. had ik ook altijd last van onder slackware na een verse install...
alsamixer gebruiken om het geluid aan te zetten, en dan alsactl om de boel als default op te slaan.

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 16-12-2005 21:08 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Ik geef je enkele tips maar je zult toch even in de ubuntuforums moeten kijken over het hoe en wat precies, want ik ben geen Ubuntu gebruiker.

Schermresolutie: kun je aanpassen in je /etc/X11/xorg.conf bestand.
Geluid: waarschijnlijk staat je geluid gemute. Zoek naar "alsamixer".
Flash: die zal je waarschijnlijk los moeten installeren. Zoek naar mozilla-flash of iets dergelijks.
Program Files: zoiets bestaat niet in linux. Linux heeft een compleet andere indeling. Het lijkt zeer chaotisch, maar in feite is het heel simpel. Hier kun je lezen hoe je filesystem in elkaar steekt.

Veel succes, en welkom in de wondere wereld van NOS.
:)

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
wow , alvast bedankt voor de vele snelle antwoorden ....

die config file , ik kan deze openen , maar als het de bedoeling is dat ik hier handmatig mijn resolutie in aanpas gaat dat niet , ik kan nml niet typen ofzo in deze file ....

1: XF86config (of een dergelijke X configuratietool. hoogstwaarschijnlijk is die wel meegeleverd. dien je te starten vanaf de prompt, *zonder* dat X gestart is.)

aan deze zin geraak ik helemaal niet aan uit sorry ... hoe kan opstarten vanaf de promt ?
wat is x configuratietool ?

en packagetype : euhmm ik zou het eerlijk gezegd gewoonweg niet weten , moet ik deze nog appart installeren of zou deze (normaal gezien) met ubuntu meegeinstalleerd geweest moeten zijn ?

[ Voor 16% gewijzigd door DeadLock op 16-12-2005 21:12 ]

Strava

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02 16:49

DefLite

Why so serious?

ik weet niet zeker of dit topic kaping is maar heeft iemand ubuntu met een printer(hp psc all in one 1205) Kon namelijk geen "driver "voor vindeen

edit/
bedankt voor de link

[ Voor 19% gewijzigd door DefLite op 16-12-2005 21:27 ]

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 20:45

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

evert_ schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 21:09:

die config file , ik kan deze openen , maar als het de bedoeling is dat ik hier handmatig mijn resolutie in aanpas gaat dat niet , ik kan nml niet typen ofzo in deze file ....

aan deze zin geraak ik helemaal niet aan uit sorry ... hoe kan opstarten vanaf de promt ?
Je kunt die file alleen editten als "root", in console bijv: sudo vi xorg.conf. Hierna dien je X wel opnieuw te starten.
Little_captain schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 21:11:
ik weet niet zeker of dit topic kaping is maar heeft iemand ubuntu met een printer(hp psc all in one 1205) Kon namelijk geen "driver "voor vinden
Hiervoor kun je terecht op de Ubuntu fora:

Clique!

't is wel ff goed zoeken .... maar moet te vinden zijn..... En ja het het is topic kaping, imho :)

[ Voor 25% gewijzigd door Kluk-Kluk op 16-12-2005 21:19 ]

Powered By C8H10N4O2

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Kluk-Kluk schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 21:13:
[...]

Je kunt die file alleen editten als "root", in console bijv: sudo vi xorg.conf. Hierna dien je X wel opnieuw te starten.
waarom een beginner in een configfile laten wroeten?

om de console te krijgen, doe je ff ctrl+backspace.
daarmee kill je X (de grafische omgeving)
je komt dan terug op de commandprompt. dat is een beetje DOS achtig.
je typt er commando's in.
probeer daan eens XF86config in te tikken
of typ eens "x" en dan twee keer op tab drukken om alle mogelijke variaties te zien van commando's die beginnen met "x". daar vind je vast wel iets met config tussen. dat is dan meestal de tool waarmee je X configureert.
evert_ schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 21:09:

en packagetype : euhmm ik zou het eerlijk gezegd gewoonweg niet weten , moet ik deze nog appart installeren of zou deze (normaal gezien) met ubuntu meegeinstalleerd geweest moeten zijn ?
wat is de bestandsextensie? (net als onder windows... vaak heeft een bestand aanhet einde een punt en een paar letters er achter.

[ Voor 41% gewijzigd door McKaamos op 16-12-2005 21:20 ]

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
ik heb ctrl+alt+F2 gedrukt ... is dit die console of is dit anders ?
daar heb ik dan dit command ingetypt (na ingelogd te zijn)
sudo vi xorg.conf

dit geeft beeld met allemaal blauwe "~" langs de linker kant en mijn MoBo begint er van te piepen :/

dat kan niet de bedoeling zijn :P
hoe krijg ik dit weer 'leeg' ?

als ik ctrl+backspace druk gebeurt er gewoonweg niets....

ik ben dus duidelijk nog heeel slecht met linux , wat wil je juist een uur ofzo bezig , op de site van ubuntu , bij die help , worden die commands daar uitgevoerd in het venster dat je krijgt door ctrl + alt + F2 te drukken of een ander venster ?

[ Voor 6% gewijzigd door DeadLock op 16-12-2005 21:28 ]

Strava

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

esc
:q!

om VI af te sluiten.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
ik geraak er altijd nog niet aan uit :(

Strava

Verwijderd

Kleine tip voor als je een beginner bent ;

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=64629
Easy Ubuntu is an easy way to make Ubuntu usable in few minutes. This a graphical tool for begginers.
With Easy Ubuntu you can use Ubuntu as your main system without any knowledge about Linux!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:56

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

evert_ schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 22:21:
ik geraak er altijd nog niet aan uit :(
mmm, die zin snap ik nou weer niet, maar ik vermoed dat je probleem nog niet opgelost is.

Korte achtergrond:
X is het programma wat je een grafische omgeving biedt. Vroeger gebruikte iedereen XFree86, tegenwoordig Xorg. Xorg is een doorontwikkeling van XFree86, dus ze werken globaal op dezelfde manier. Jij hebt Xorg. De configuratie van dat programma staat in /etc/X11/xorg.conf. In dat bestand mogen gewone gebruikers dus niet schrijven, dus je zult root moeten worden. Je kunt dat doen door in een terminal "su" te typen. Je kunt dan met vi editen, maar voor beginners is nano of pico meestal makkelijker. tik dus in: "nano /etc/X11/xorg.conf". Je moet dan op zoek naar de Section "Screen", en naar de Subsection "Display". Daar moet je dan bij de juiste kleurdiepte (24 bit denk ik) gewoon "1280x1024" toevoegen aan de modes regel.

Als alternatief kun je een soort wizard draaien, die de file automatisch voor jou maakt. Die heet xorgcfg of xorgconfig. Die vraagt jou een aantal dingen, en maakt die file dan automatisch voor je. Soms moet je m zelf nog kopieren naar de goede lokatie.

Als t niet lukt moet je even je /etc/X11/xorg.conf hier posten.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Ok , hier ben ik dus al heel veel meer mee :) echt bedankt !

als ik in die console (dus toepassingen , hulpmidelen ,terminalvenster)
nano /etc/X11/xorg.conf typ dan krijg ik wel iets te zien maar hier kan ik niets editten (of hoe graak je dan verder ? )

en als ik su typ , dan wordt mij een paswoord gevraagd ... welk is dit paswoord ? want het is niet het paswoord van mijn 'account' ....

Ik zal er nog wel aan uit geraken (hoop ik :P ) iedereen zeker bedankt voor de vele moeite !

Strava

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:06

Cyphax

Moderator LNX
evert_ schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 22:49:
Ok , hier ben ik dus al heel veel meer mee :) echt bedankt !

als ik in die console (dus toepassingen , hulpmidelen ,terminalvenster)
nano /etc/X11/xorg.conf typ dan krijg ik wel iets te zien maar hier kan ik niets editten (of hoe graak je dan verder ? )

en als ik su typ , dan wordt mij een paswoord gevraagd ... welk is dit paswoord ? want het is niet het paswoord van mijn 'account' ....

Ik zal er nog wel aan uit geraken (hoop ik :P ) iedereen zeker bedankt voor de vele moeite !
Hrm Ubuntu doet standaard geen wachtwoord op root of iets dergelijks, ik ben er ook nog nooit achter gekomen. Maargoed als je `su` uitvoert ben je aan het proberen je voor te doen als iemand anders (root standaard, maar je kunt ook su evert doen om in evert te veranderen voor die sessie bijvoorbeeld. `su` staat dus gelijk aan `su root`. (su staat voor substitute user)
Je kunt wel `sudo passwd` root proberen en dan een wachtwoord instellen. Anderzijds is sudo ook geschikt om als root dat bestand te editten met nano. Niet `nano /etc/X11/xorg.conf` maar `sudo nano /etc/X11/xorg.conf`

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Cyphax schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 22:55:
[...]

Hrm Ubuntu doet standaard geen wachtwoord op root of iets dergelijks, ik ben er ook nog nooit achter gekomen. Maargoed als je `su` uitvoert ben je aan het proberen je voor te doen als iemand anders (root standaard, maar je kunt ook su evert doen om in evert te veranderen voor die sessie bijvoorbeeld. `su` staat dus gelijk aan `su root`. (su staat voor substitute user)
Je kunt wel `sudo passwd` root proberen en dan een wachtwoord instellen. Anderzijds is sudo ook geschikt om als root dat bestand te editten met nano. Niet `nano /etc/X11/xorg.conf` maar `sudo nano /etc/X11/xorg.conf`
staat hier...........

http://help.ubuntu.com/st...guide-all.html#whatissudo

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Je kan met hetvolgende commando je resolutie aanpassen in X.org:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

It takes one to know one...

Verwijderd

Verder nog een toevoeging voor ubuntu-fan :-|)

Er is pas een nieuwe Ubuntu guide uitgekomen (voor 5.10)

Hier te vinden en de originele wiki (ietsje moeilijker te lezen staat eronder)

Veel succes en plezier met leren !!!!

(nieuw guide)

http://easylinux.info/wiki/Ubuntu

(wiki)

http://help.ubuntu.com/starterguide/C/faqguide-all.html

Verwijderd

In Ubuntu heeft het root account inderdaad geen wachtwoord, je kan daar niet rechtstreeks mee inloggen. Maar er is ook standaard sudo geinstalleerd, waarmee je alsnog rootrechten kan krijgen, je hebt dan alleen je eigen wachtwoord nodig dat je zelf hebt ingesteld. Met "sudo su" word je root, als je alleen maar 1 ding als root wil doen, bijv een config file wil editten kun je bijv doen "sudo nano /etc/X11/xorg.conf" en dan open je dus xorg.conf in de texteditor nano met rootrechten, dan kun je wel wijzigen en opslaan. Maar ik zou je afraden dat bestand rechtstreeks te editen, als ik zie hoe nieuw je bent met linux, dan is je x config met de hand editen te hoog gegrepen, no offence. :)

Ubuntu heeft een redelijk goedwerkende wizard om je X goed in te stellen, tik eens in een console "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" en volg dan goed de stappen. Je kan daar oa aangeven welke resoluties je wil gaan gebruiken en dingen als refreshrate etc. Voor het beste resultaat kun je het beste voor de advanced mode gaan, dan vraagt hij wel veel info en zul je de specs van je monitor bij de hand moeten hebben en iig weten wat voor videokaart je precies hebt, maar je haalt dan wel het maximale uit je apparatuur (als je alles tenminste goed invult). Wat handig is om te weten zijn de horizontale en verticale frequentieranges van je monitor, als je die opgeeft dan haal je het maximale uit je videokaart en monitor zonder dat je het gevaar hebt dat je in een videomode terecht komt die je monitor niet aankan (wat met windows ook kan gebeuren). Als je die info niet hebt valt die ook wel te googlen.

Je zal je wel moeten realiseren dat linux geen OS is waar je gedachtenloos maar wat kan klikken en dat alles voor je gedaan wordt. Veel wordt voor je gedaan, zeker in ubuntu wel maar hou er wel je kop bij en lees goed wat er op het scherm staat, en lees de ubuntuguide en andere relevante howto's heel goed door (google is je vriend). Leer met de console te werken, vertrouw niet alleen op wizards want je kan absoluut niet zonder de console en hij is vele, VELE malen krachtiger dan dat lame kut dos (en werkt veel fijner ook). Leer apt te gebruiken (tik in "man apt-get" en lees, als je toch bezig bent tik ook in "man man"), bekijk de packages die beschikbaar zijn op packages.ubuntu.com, daar zul je bijv ook zien dat er een package flashplayer-mozilla beschikbaar is dat je gewoon kan installeren met "apt-get install flashplayer-mozilla" (als root). En zo zul je steeds meer ontdekken, en je uiteindelijk afvragen hoe de fuck je toch zo lang met dat klote windows hebt kunnen werken. ;)

• HunterPro
  • Niet online
McKaamos schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 21:19:
[...]

waarom een beginner in een configfile laten wroeten?

om de console te krijgen, doe je ff ctrl+backspace.
daarmee kill je X (de grafische omgeving)
je komt dan terug op de commandprompt. dat is een beetje DOS achtig.
je typt er commando's in.
probeer daan eens XF86config in te tikken
of typ eens "x" en dan twee keer op tab drukken om alle mogelijke variaties te zien van commando's die beginnen met "x". daar vind je vast wel iets met config tussen. dat is dan meestal de tool waarmee je X configureert.

[...]

wat is de bestandsextensie? (net als onder windows... vaak heeft een bestand aanhet einde een punt en een paar letters er achter.
nok eens met die jongen naar XF86config praten, er wordt Xorg gedraaid,geen XFree86. Bovendien is vi probably niet de beste keus als editor voor een nieuweling. Eerst dus maar eens mc installeren (installeren via de synaptics package manager, die vind je onder system -> administration). Als je dat gedaan hebt, ga je niet je grafische shell slopen, veel te lastig allemaal. Je kiest gewoon applications -> accesoires -> terminal. Vervolgens kun je als een normaal mens gewoon een internetpagina met hulp ernaast houden.

Dan tik je in: cd /etc/X11 [enter]. Als je nu ls intikt, zou je ergens de file xorg.conf moeten kunnen zien.

tik nu eerst in: sudo cp xorg.conf xorg.conf.backup [enter]. Zo kun je later altijd terug.

tik in: sudo mcedit xorg.conf [ender]. MCEdit lijkt enorm op de editor die vroeger bij Norton Commander zat, en is behoorlijk bruikbaar.

Druk op F7. Typ in: 1024x768 [enter]

Verander de waarde in de resolutie die je wilt. Vergeet niet je verversingswaarde ook aan te passen. Denk dat je dat zelf wel weet.

Kijk door nog eens op F7 te drukken of er niet meer verwijzingen naar zijn. Simpelweg alles aanpassen. Linux is niet moeilijk! Een hoop mensen noemen dit onvoorzichtig, maar het is wel het makkelijkst. Lees ondertussen wat dingen die in de configfile staan, je zult dan iets meer inzicht in je systeem krijgen.

Druk als je klaar bent op F2 om op te slaan. Normaal gesproken zou je op F10 kunnen drukken om af te sluiten, alleen heeft je terminalvenster die toets al als sneltoets ingepikt. Dus moeten we quitten met 2x escape. Werkt ook :) ;)
Mocht je nou trouwens niet kunnen saven, heb je mcedit niet met sudo opgestart. 2x escape, niet saven, en vanaf bovenaan opnieuw beginnen.

Hierna gewoon je computer opnieuw opstarten (is gewoon het makkelijkste), en kijken of het werkt. Zo niet, geen paniek. Log in op de tekstprompt, en zet met sudo cp xorg.conf.backup xorg.conf de oude weer terug. CTRL ALT DEL om te restarten en het werkt weer! :)

Verwijderd

HunterPro schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 23:33:

Hierna gewoon je computer opnieuw opstarten (is gewoon het makkelijkste), en kijken of het werkt. Zo niet, geen paniek. Log in op de tekstprompt, en zet met sudo cp xorg.conf.backup xorg.conf de oude weer terug. CTRL ALT DEL om te restarten en het werkt weer! :)
Als je in ubuntu op ctrl-alt-backspace ramt dan wordt X gekilled maar die start dan meteen automatisch weer op. Rebooten na een wijziging in de X config is dus echt absoluut niet nodig en gewoon tijdverspilling!
Sterker nog, het is met de standaard installatie van ubuntu bijna moeilijk om X te verlaten naar de text console te gaan, behalve als X niet opstart bijv door een config fout...

• HunterPro
  • Niet online
hmm, dan is mijn ubuntu blijkbaar brak, want als ik op ctrl alt backspace ros, ben ik gewoon m'n x kwijt :P

ik weet dat rebooten onder linux zeer weinig nodig is, maar voor een hoop gebruikers is het makkelijker dan via obscure trucjes het systeem maar weer richting het opstarten van X te lokken.

netste optie is trouwens idd via een dpkg-reconfigure xserver-xorg. :)

[ Voor 61% gewijzigd door HunterPro op 17-12-2005 00:08 ]

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
anyway , rebooten is voor mij simpeler ;)

thx schorpioen , door te doen wat jij gezegd hebt heb ik men resolutie in orde gekregen :) (ik heb het wel als root moeten uitvoeren en dan rebooten , anders deed die het ni )

als jullie mij nu nog even zouden kunnen uitleggen hoe ik mijn geluid kan fixen ?
Ik weet nog dat ik met een verse windows install daar ook veel problemen mee gehad heb .

Linux is niet zo easy als ik dacht :P (en dan heb ik nog een 'simpele' ubuntu)

het geluid staat niet gedempt en als ik bij volume opservator kijk is er echt wel geluid ... alleen hoor ik niets.

Als ik bij alsamixer kijk staat al het volume op het luidste ...

ik weet niet voor wat ik audio drivers moet zoeken ... voor sis of voor realtek :/

echt bedankt allemaal _/-\o_

ps; ik begin bijna te snappen waarvoor die console dient 8)

juist even ctrl , alt , backspace getest ; dan moet je opnieuw inloggen ?

[ Voor 6% gewijzigd door DeadLock op 17-12-2005 00:16 ]

Strava

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
HunterPro schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 00:04:
hmm, dan is mijn ubuntu blijkbaar brak, want als ik op ctrl alt backspace ros, ben ik gewoon m'n x kwijt :P
't is ook niet X dat zichzelf herstart maar GDM dat X opnieuw aanzwengelt geloof ik. :)
Wellicht gaat het daar bij jou fout ofzo.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
nu probeerde ik juist die flash player plugin te installeren , dus console , daar met behulp van het command cd /ever/desktop/install_flash_player_7_linux en dan ./flashplayer-install gedaan (zoals in de readme staat :+ )

dan krijg ik helaas deze error :
ERROR: Your architecture, \'x86_64\', is not supported by the
Macromedia Flash Player installer.

nu dacht ik eens iets zelfstandig te kunnen doen :P , mislukt het toch ni zeker 8)7

Strava

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
evert_ schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 00:24:
nu probeerde ik juist die flash player plugin te installeren , dus console , daar met behulp van het command cd /ever/desktop/install_flash_player_7_linux en dan ./flashplayer-install gedaan (zoals in de readme staat :+ )

dan krijg ik helaas deze error :
ERROR: Your architecture, \'x86_64\', is not supported by the
Macromedia Flash Player installer.

nu dacht ik eens iets zelfstandig te kunnen doen :P , mislukt het toch ni zeker 8)7
Ouch, dat is echt niet jouw schuld. Die player is (nog) niet beschikbaar voor je architectuur. Nogal vervelend is dat...
Overigens heb je zo te zien wel alles goed gedaan hoor. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 17-12-2005 00:29 ]

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
even een vraag , als je iets wilt installeren , gaat dat dan altijd (of toch meestal ) via die console ?

Ik heb nvidia drivers gedownload , maar als ik gewoon (zoals een windows gebruiker) dubbelklik op het icoontje , geeft hij error (iets in de aard van : u probeert een binair bestand te openen met de teksteditor ...)

[ Voor 52% gewijzigd door DeadLock op 17-12-2005 00:31 ]

Strava

• HunterPro
  • Niet online
het beste kun je de synaptic package manager gebruiken. Als die het niet heeft, heb je 9 van de 10 keer te maken met een tekst-installer. Stuk compacter dan zo'n hele grafische installer meesturen (en linuxers zijn meestal vrij zeurderig over grote stukken software :P). Tekst-installaties moet je idd vanuit je terminal doen. da's iig wel het handigst. :)

[ Voor 8% gewijzigd door HunterPro op 17-12-2005 00:35 ]

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
ik probeer nu americas army (2.5) te installeren , ik open dit via de console (ik begin op dreef te komen met die console :P ) en enkele stappen verder vraagt die om de map waar ik AA wil installeren .
Daar geef ik dan evert/test of home/evert/test maar telkens zegt die dat ik geen write permission heb ... ik moet dus als root ingelogd zijn om iets in mijn eigen map te schrijven ?

Strava

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
evert_ schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 00:29:
even een vraag , als je iets wilt installeren , gaat dat dan altijd (of toch meestal ) via die console ?

Ik heb nvidia drivers gedownload , maar als ik gewoon (zoals een windows gebruiker) dubbelklik op het icoontje , geeft hij error (iets in de aard van : u probeert een binair bestand te openen met de teksteditor ...)
Inderdaad, het beste is dat via de console te doen. Dat is ook beter omdat je dan output krijgt als er iets mis gaat of er iets crasht. :)
Verder moet je X eerst afsluiten voor je ze kunt installeren.
evert_ schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 00:29:

home/evert moet misschien /home/evert zijn, anders zoekt ie in de huidige directory naar home/evert en als je in een dir zit zonder schrijfpermissies lukt het niet. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Cyphax op 17-12-2005 00:39 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

no offence naar iedereen die hier de TS goede tips geeft, maar ik heb inmiddels gemerkt dat Ububtu 5.10 een geweldige grafische package manager heeft (nee ik ben niet lui, op mijn desktop draait een volledige custom Gentoo install, maar mijn laptop draait sinds kort Ubuntu). In het applicatie menu staat "Installeer toepassing", hierin krijg je eigenlijk alle beschikbare pakketten te zien.

Wat betreft het geluid, post eens je hardware specs, dus wat voor systeem je hebt. Van sommige dingen is bekent dat ze problemen kunnen geven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
ik heb het spel succesvol kunnen instaleren (dat gaf gewoonweg een goed gevoel :P )

Ik heb wel lagere fps dan met men windows systeem (kan gedeeltelijk komen omdat ik nog geen drivers heb geinstalleerd voor men grafische kaart)

stomme vraag ; ik wilde even terug naar mijn bureaublad tijdens het spelen en ik begon (naar goede gewoonte) op windows toets en ctrl + alt + del te drukken ... maar dat werkte niet |:(

hoe geraak ik wel terug naar mijn bureaublad zonder het spel te beindigen ?

moet ik eigenlijk nog kijken voor een goede virusscanner / firewall ? of is dat niet nodig in linux ? :/

mijn pc hardware ;
amd athlon 64 bit 3400+ (socket 754)
1 gig ram
asus k8s-la moederbord (het is een standaard hp moederbord , je vind dit nergens anders terug)
6800gt

[ Voor 8% gewijzigd door DeadLock op 17-12-2005 01:20 ]

Strava

• HunterPro
  • Niet online
CTRL ALT D brengt je desktop naar voren. Nog een keer ctrl-alt-D brengt je desktop terug in z'n oude staat.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
evert_ schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 01:13:
ik heb het spel succesvol kunnen instaleren (dat gaf gewoonweg een goed gevoel :P )

Ik heb wel lagere fps dan met men windows systeem (kan gedeeltelijk komen omdat ik nog geen drivers heb geinstalleerd voor men grafische kaart)

stomme vraag ; ik wilde even terug naar mijn bureaublad tijdens het spelen en ik begon (naar goede gewoonte) op windows toets en ctrl + alt + del te drukken ... maar dat werkte niet |:(

hoe geraak ik wel terug naar mijn bureaublad zonder het spel te beindigen ?

moet ik eigenlijk nog kijken voor een goede virusscanner / firewall ? of is dat niet nodig in linux ? :/

mijn pc hardware ;
amd athlon 64 bit 3400+ (socket 754)
1 gig ram
asus k8s-la moederbord (het is een standaard hp moederbord , je vind dit nergens anders terug)
6800gt
Die drivers zou ik wel installeren ja, dan heb je hoogst waarschijnlijk om en nabij dezelfde prestaties als in Windows.
Een virusscanner is op zich niet zo nodig, er zwerven nauwelijks virussen rond en als je al een virus te pakken krijgt en je werkt netjes onder je user account (en niet root) dan kan zo'n virus hooguit jouw homedirectory vernaggelen. Een firewall is wel zo handig om je een beetje af te schermen.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Ik denk dat het nu tijd wordt om ook zelf proberen te zoeken via Google naar antwoorden op je vragen. Veel van je problemen zijn al opgelost. Er zijn veel antwoorden en howto's te vinden. Het is te gemakkelijk om GoT als persoonlijke helpdesk te gebruiken zonder er zelf moeite in te steken. Linux is gewoon wat lastiger dan Windows en je zal dus veel moeten lezen.

Verder staan hierboven veel bruikbare tips en links naar ubuntu sites endergelijke. Ik zou je ook niet aanraden om te beginnen met vi als je nog niet bekend bent met Linux :) (mcedit, pico, nano, mogelijkheden genoeg).

Voor specifieke problemen die je na zoeken en proberen niet opgelost krijgt mag je uiteraard een nieuw topic openen. Maar we verwachten dan wel dat je wel eerst zelf gekeken hebt of je het probleem kan oplossen of dat het hier al eerder besproken is.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.