P4P800 Dlx naar de RMA > wat doen met 2 HDD's in RAID0?

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Mijn p4p800 deluxe moederbord is helaas pas stuk gegaan, nu moet deze dus naar de rma, de kans bestaat dan dat ik een gelijkwaardig board terugkrijg maar ik zit dan wel met 2 hdd's speciaal voor de via vt6410 controller.

Ik heb al gezocht en heb al begrepen dat overstappen naar andere controller niet foutloos gaat, is er toch niet een manier om mijn data op de 1 of andere manier veilig te stellen?

Of kan ik dan alleen dit via een willekeurige Via vt6410 doen? :(

overigens heb ik deze controller nog niet los ergens kunnen vinden, in pci vorm, hij moet er wel zijn omdat je bij de drivers ook een los bios erbij krijg steeds, weet iemand of er een vt6410 te koop is?

alvast bedankt

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-02 16:18

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ik zou iig wachten (dat wil zeggen de schijven rustig laten liggen) totdat je mobo tje terugkomt, veel kans krijg je hetzelfde (of gerepareerde) mobo terug. Dan kun je je array gewoon weer rebuilden.

Mbt een losse vt6410, ik heb geen idee, ik denk niet dat de chips die on-board gebruikt worden met dezelfde config ook als PCI controller te verkrijgen/gebruiken zijn .....

Powered By C8H10N4O2

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Met precies dezelfde RAID controller kun je beide schijven gewoon in RAID1 of 0 gebruiken.

Met hetzelfde merk, in dit geval VIA, is dit niet altijd mogelijk. Neem dan een nieuwer type controller dan de vt6410. Dan kan het wel.

Zie ook de RAID FAQ

[ Voor 34% gewijzigd door PD2JK op 16-12-2005 21:44 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Dnc1n
hmm ik mag het board morgen ophalen, het is nu alleen wel een p4p800-e deluxe geworden,
aan de ene kant ben ik daar natuurlijk wel blij mee, is een beter board vind ik.

maar wat nu met mijn 2 hdd's....

iemand adviezen of gaat en staat het gewoon om dit terug te krijgen op een vt6410 van via?
software raid via xp geen manier?

de Via was immers niet zo'n hele bijzondere controller, deed het wel goed verder, maar niet een topper ivm andere. Misschien is de controller wel softwarematig?

vind wel dit op ebay, is geen echte vt6410, maar wellicht dat het werkt, immers via heeft maar 1 driver pakketje voor al hun raid controllers
http://cgi.ebay.com/ws/eB...SCC_Pr8_PcY_BIN_Stores_IT

[ Voor 23% gewijzigd door Dnc1n op 12-01-2006 23:26 ]

• Dnc1n
hoppa, hij draai weer :D

alleen nu het verhaal met mijn raid nog...
valt een raid area rebuilden te proberen op een promise?

• Dnc1n
Zou ik een p4p800deluxe board moeten scoren,
of zijn er andere oplossingen? :/

• Dnc1n
http://www.runtime.org/raid.htm

is dit het overwegen waard?

ik neem aan als ik de hardeschijven single aansluit, en
dan vanaf een andere hdd het gaat proberen te recoveren,
dat ik dan niet meer kapot maakt op die manier?

een p4p800 deluxe kan ik zo snel niet aankomen namelijk....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je überhaupt een array aangemaakt op de schijven met exact dezelfde instellingen? Dit werkt in veel gevallen wel gewoon :)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

BalusC schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 06:36:
Heb je überhaupt een array aangemaakt op de schijven met exact dezelfde instellingen? Dit werkt in veel gevallen wel gewoon :)
Heb zelf een losse raid controller pas gekocht en in de handleiding stond dat ik idd zou kunnen wisselen van controller indien er gebruikt maakt werd van LBA. Er werd ook CHS vermeld. Ik neem dus aan dat LBA en CHS twee systemen zijn die door raid controllers (ongeacht onboard of los) gebruikt worden.

Maw probeer uit te vinden met welk systeem die VIA en je huidige raid controller werkt, komt dat overeen dan gewoon aansluiten en kijken of hij de array laat zien.
Can I take a drive used in a SuperTrak EX Series logical drive and access it
directly with a different controller, such as the one integrated on the
motherboard?

Yes, but only under certain configurations. First, the other controller must
address the drives as LBA, not CHS.
Second, only the following configurations allow the drive(s) to be accessed
individually on another controller:
• Single-drive RAID 0 (stripe)
• One drive from a RAID 1 (mirror) logical drive
• JBOD
Other array configurations will not work for this purpose.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Dnc1n
ok thnx voor jullie info hier heb ik wat aan! :)
ik weet alleen dat ik een clustersize van 64k had,
of het op LBA stond weet ik zo niet, maar ik ga is kijken ofdat al
voldoende kan zijn als ik ze aan een losse sillicon image image controller hang.

• Dnc1n
Ik geloof dat ik nu alleen maar verder van huis ben :(
ik heb de hdd's aan een silicon image controller gehangen,
werden de hdd's los van elkaar herkent, heb ik hem in raid0 gezet,
moest ik aangeven welke schijfvolgorde, gewoon wat gedaan.
in windows geen hdd te zien, dus ik denk aanpassen die hap.
kon ik alleen de set weer wissen, dat maar gedaan, andere volgorde,
geen succes.
help :/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gaat het wel om exact dezelfde RAID controller? Je had de schijven eerst aan de VIA controller zitten en nu blijkbaar aan een SiL controller? Dit gaat dan inderdaad niet werken ..

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 27-01-2006 22:28 ]

• Dnc1n
BalusC schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 22:27:
Gaat het wel om exact dezelfde RAID controller? Je had de schijven eerst aan de VIA controller zitten en nu blijkbaar aan een SiL controller? Dit gaat dan inderdaad niet werken ..
nee een andere controller, het probleem is dat die vt6410 niet los leverbaar is.
ik ga met raid recovery software aan de gang, en anders ben ik heeeeel veel (zeer bellangrijke) data kwijt :(

• Dnc1n
is zo'n zelfde board die ik had icm een nieuwe raidset nog een mogelijkheid?

• Dnc1n
Is een p4p800 deluxe moederbord op de kop tikken en dan deze gebruiken om de area te rebuilden nog een mogelijkheid?
Ondanks dat ik de raid set nu een beetje verknald heb met silicon image controller?

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Djoekie schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 10:14:
[...]
Heb zelf een losse raid controller pas gekocht en in de handleiding stond dat ik idd zou kunnen wisselen van controller indien er gebruikt maakt werd van LBA. Er werd ook CHS vermeld. Ik neem dus aan dat LBA en CHS twee systemen zijn die door raid controllers (ongeacht onboard of los) gebruikt worden.

Maw probeer uit te vinden met welk systeem die VIA en je huidige raid controller werkt, komt dat overeen dan gewoon aansluiten en kijken of hij de array laat zien.

Can I take a drive used in a SuperTrak EX Series logical drive and access it
directly with a different controller, such as the one integrated on the
motherboard?
Yes, but only under certain configurations. First, the other controller must
address the drives as LBA, not CHS.
Second, only the following configurations allow the drive(s) to be accessed
individually on another controller:
- Single-drive RAID 0 (stripe)
- One drive from a RAID 1 (mirror) logical drive
- JBOD
Other array configurations will not work for this purpose.
Dat gaat dus alleen op indien er sprake is van een enkele disk en TS heeft een RAID0 met twee disken en dat is net even iets anders om zo over te plaatsen.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

edit:
lama....

[ Voor 96% gewijzigd door Dukey op 06-02-2006 11:59 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Dnc1n schreef op zondag 05 februari 2006 @ 20:05:
Is een p4p800 deluxe moederbord op de kop tikken en dan deze gebruiken om de area te rebuilden nog een mogelijkheid?
Waar woon je?? ik heb zo`n ding in mn pc zitten. je mag wel langskomen (omgeving Rdam).

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Dnc1n
Ik woon in emmen maar kom regelmatig in rotterdam (geboortestad),
dus dat is idd wel een goed idee,
ik heb gisteren een grote sata hdd besteld,
als ik die binnen heb hoor je nog wel van mij!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Dnc1n schreef op maandag 13 februari 2006 @ 21:25:
Ik woon in emmen maar kom regelmatig in rotterdam (geboortestad),
dus dat is idd wel een goed idee,
ik heb gisteren een grote sata hdd besteld,
als ik die binnen heb hoor je nog wel van mij!
Dude, je mail in je profiel werkt niet?!

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Dnc1n
klopt, provider wissel...
veranderd nu

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Ik heb een vergelijkbaar probleem eens opgelost met dmraid ( http://people.redhat.com/~heinzm/sw/dmraid/readme ) Deze kan de RAID controller emuleren via Linux software RAID. Hierdoor kun je je array rebuilden zelfs als je schijven aan een normale IDE controller hangen. Dan kun je je data onder Linux branden of op een andere schijf zetten en dan je array formatteren voor je nieuwe controller.

Als het goed is autodetect ie automatisch voor welk merk controller je array is en de volgorde van de schijven, als je dmraid aan de gang hebt hoef je alleen je partities te mounten en kun je je data benaderen.

Too many people, making too many problems

• Dnc1n
LeX-333 schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 17:10:
Ik heb een vergelijkbaar probleem eens opgelost met dmraid ( http://people.redhat.com/~heinzm/sw/dmraid/readme ) Deze kan de RAID controller emuleren via Linux software RAID. Hierdoor kun je je array rebuilden zelfs als je schijven aan een normale IDE controller hangen. Dan kun je je data onder Linux branden of op een andere schijf zetten en dan je array formatteren voor je nieuwe controller.

Als het goed is autodetect ie automatisch voor welk merk controller je array is en de volgorde van de schijven, als je dmraid aan de gang hebt hoef je alleen je partities te mounten en kun je je data benaderen.
denk je ook dat het nog gaat werken als ik de area al heb overschreven met die van een andere controller? dat is namelijk gebeurt nadat ik met een sillicon image controller aan het stoeien ben geweest.

• LeX-333
Dnc1n schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 17:47:
denk je ook dat het nog gaat werken als ik de area al heb overschreven met die van een andere controller? dat is namelijk gebeurt nadat ik met een sillicon image controller aan het stoeien ben geweest.
Als je partitietabel niet weg is zou je in theorie Linux software RAID alsnog de modus van je oude RAID controller kunnen laten emuleren. Misschien dat dit lukt met dmraid (volgens mij kan dat wel). Maar als je partitietabel weg is, dan moet je op een moederbord met de juiste controller exact dezelfde raid configuratie namaken. Dan kun je met recoverytooltjes nog wel je data terugkrijgen, maar let er op dat je je schijven niet verwissel.

• Dnc1n
LeX-333 schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 22:29:
[...]

Als je partitietabel niet weg is zou je in theorie Linux software RAID alsnog de modus van je oude RAID controller kunnen laten emuleren. Misschien dat dit lukt met dmraid (volgens mij kan dat wel). Maar als je partitietabel weg is, dan moet je op een moederbord met de juiste controller exact dezelfde raid configuratie namaken. Dan kun je met recoverytooltjes nog wel je data terugkrijgen, maar let er op dat je je schijven niet verwissel.
nou ik ben er mee aan het stoeien geweest maar ik kom er niet uit,
als ik dmraid gebruik op de gewone ata controller op mijn server dan kan hij geen raid sets vinden,
heb ze dus weer aan de sillicon image controller gehangen en weer een nieuwe raidset aangemaakt,
"dmraid -ay sil" gedaan, "fdisk /dev/mapper/sil(nog een rits cijvers)" gedaan.
maar dan zegt ie dat er geen geldige DOS partitietabel is.
ik zal vast wat fout doen...

• LeX-333
Dnc1n schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:54:
[...]
nou ik ben er mee aan het stoeien geweest maar ik kom er niet uit,
als ik dmraid gebruik op de gewone ata controller op mijn server dan kan hij geen raid sets vinden,
heb ze dus weer aan de sillicon image controller gehangen en weer een nieuwe raidset aangemaakt,
"dmraid -ay sil" gedaan, "fdisk /dev/mapper/sil(nog een rits cijvers)" gedaan.
maar dan zegt ie dat er geen geldige DOS partitietabel is.
ik zal vast wat fout doen...
Dmraid zal je schijven niet meer automatisch herkennen omdat je je raid set opnieuw geinitialiseerd hebt op een andere controller. (Nooit je raid set initialiseren op een andere controller als je je data wilt behouden dus!) Je zult op een of andere manier dmraid met de hand moeten vertellen dat het ooit een raid set van een andere controller is geweest en maar hopen dat de sillicon image controller je MBR heel heeft gelaten. Ik kan zo snel niet vinden hoe dat moet, misschien moet je hiervoor zelfs de source van dmraid aanpassen.

• Dnc1n
Als er mensen zijn die nog geintresseerd zijn in de afloop, ik heb met software op een gewone ide controller de 2 schijven gedaan, en zodoende de data vliegensvlug terug gehaalt.
Ok het was 2 uur image van 240gb maken, en 2 uur de image uitlezen.
maar dan kun je gewoon je data eraf halen.
runtime raid reconstuctor en runtime getdataback.
Pagina: 1