PC opstarten met föhn...?

Pagina: 1
Acties:

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hallo,

Een kennis van mij heeft een PC die hij op moet starten met een föhn. Het klikt raar maar het is waar. Wanneer de PC enige tijd uit heeft gestaan en dus koud is gaat de PC niet aan. Door met de föhn de voeding / pc te verwarmen start deze wel op.

Ook wanneer de PC opnieuw opgestart wordt en men naar de bios gaat kan het zijn dat deze na het afsluiten ervan niet meer opnieuw opstart. Ook dan dient de PC weer met de föhn opgewarmt te worden en wil deze weer opstarten.

Ik heb even naar de temperaturen en spanningen gekeken:
MB temp: 36­°C
CPU temp: 64°C
CPU Fan: 4100RPM

VCORE: 1.63V
+3,3V: 3,15V
+5V: 4,83V
+12V:12,73V

De dingen waar ik aan denk waar het aan kan liggen zijn:
  • Voeding levert niet meer genoeg vermogen
  • Biosversie niet meer up to date
  • CPU te warm
Kennen mensen dit probleem of weet men een oplossing hiervoor?

PS. Het betreft geen oude afgedankte PC. +/1 2 jaar oud, AMD 2600 XP, Asus moederbord.

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Hoe kan het er aan liggen dat de cpu te warm wordt, dan zou hij crashen enz, maar volgens mij niet meer op willen starten.

[ Voor 3% gewijzigd door Justifier op 16-12-2005 20:03 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
test de waardes van de voedingslijnen even met een multimeter
Idle en belast, aangezien een sensor dit niet nauwkeurig kan doen.
Kijk ook even de cpu cooler na, want een temp van 64 graden doet me denken aan een cooler vol met stof. :)

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 13:24
klinkt naar mijn mening als een zeer slecht contact. Dat pas weer contact maakt nadat het door warmte is uitgezet.

Probeer een een kale start dus zoveel mogelijk eruit halen en alleen starten met cpu/video/geheugen en kijk of het dan ook gebeurt.

Alles is terug te redeneren naar 4

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Volgens mij is dit een slechte verbinding, een haarscheurtje in de PCB of een losgekomen soldeerverbinding. Door op te warmen, zet de verbinding wat uit, waardoor er weer een beter contact is.

Als je kan solderen: tik alle soldeerverbindingen in de voeding eens aan met een warme soldeerbout, veel kans dat het dan opgelost is. Ik heb zelf nog een voeding gehad met een slecht contact, die startte iedere keer goed als ik een ferme tik tegen de voeding gaf.
Edit: wat Steef1983 zegt dus.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 16-12-2005 20:12 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

hahaha, je gelooft het nooit, maar ik heb in de tijd dat ik nog een athlon 600 met msi moederbord had, net hetzelfde aan de hand gehad. op een gegeven moment deed ie het helemaal niet meer. denk inderdaad ook dat het komt door een slechte verbinding ergens, maar ga maar eens zoeken waar...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:18

Steffy

Ayreonaut

8)7 Hoe kom je op het idee je pc te verwarmen met een Föhn, je moet er maar weer op komen

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
Onze 486 had hier in zijn laatste paar maanden ook last van, tot het moment dat hij helemaal niet meer aan was te slingeren. Aangezien ik toen nog niets van computers snapte is hij eigenlijk nooit gerepareerd en ooit weggebracht naar de sloop.

Dit was overigens in de tijd dat menig tweaker al achter een Pentium 2 systeem zat dus het ding was ook zwaar verouderd :P

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Nog een andere bijkomende vaagheid:

De spanning wordt via een stekkerdoos geleverd, zo'n ding met een schakelaar erop. Wanneer de PC uitgezet wordt en de spanning blijft op de stekkerdoos dan start de PC "koud" probleemloos op. Wanneer de spanning eraf gehaald wordt, dus de schakelaar wordt omgezet en de spanning is van de stekkerdoos af dan start de PC niet meer op en dient deze met een föhn opgewarmt te worden.

• naftebakje
  • Nu online
Erg logisch toch, het slecht contact zit in de voeding. Omdat die in standby (uit, maar nog met netspanning) ook nog 5V levert, blijft de voeding warm en blijft het slect contact verbinding geven.

Wat in mijn vorige post stond is dus nu 99% zeker juist, voeding ff snel hersolderen, of nieuwe voeding als je niet kan solderen...

[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 16-12-2005 20:29 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Timo002 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 20:24:

De spanning wordt via een stekkerdoos geleverd, zo'n ding met een schakelaar erop. Wanneer de PC uitgezet wordt en de spanning blijft op de stekkerdoos dan start de PC "koud" probleemloos op. Wanneer de spanning eraf gehaald wordt, dus de schakelaar wordt omgezet en de spanning is van de stekkerdoos af dan start de PC niet meer op en dient deze met een föhn opgewarmt te worden.
In dat geval denk ik dat er een paar condensatoren in die voeding zitten die bijna opgedroogd zijn. Deze condensatoren doen het dan namelijk alleen pas goed als ze
warm zijn. Zolang er spanning op blijft staan, blijven ze het ook nog wel goed doen, wat verklaart waarom de voeding goed opstart als de spanning nog erop staat.

De voeding vervangen helpt; repareren aan een PC voeding is de moeite niet waard.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-05 12:16
Timo002 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 20:24:

dan zou t kunnen komen doordat de bios batterij (vrijwel) leeg is. Misschien dat je die eens om zou moeten wisselen

LinkedIn
BlackIntel

• naftebakje
  • Nu online
brama schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 20:30:
[...]

In dat geval denk ik dat er een paar condensatoren in die voeding zitten die bijna opgedroogd zijn. Deze condensatoren doen het dan namelijk alleen pas goed als ze
warm zijn. Zolang er spanning op blijft staan, blijven ze het ook nog wel goed doen, wat verklaart waarom de voeding goed opstart als de spanning nog erop staat.

De voeding vervangen helpt; repareren aan een PC voeding is de moeite niet waard.
Persoonlijk heb ik andere ervaringen, in 15 minuten tijd had ik die slechte voeding hersteld, en die werkt nog steeds perfect. Het was gemakkelijk te zien dat er een slecht contact zat, ff soldeerbout ertegen en het was opgelost.

Verwijderd

Batterijen werken beter als ze warm worden, misschien ligt het aan je mobo batterijtje.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je ook nog even kunt controleren is of je condensatoren op het mobo nog goed zijn, brakke elcos kunnen namelijk verdomd rare problemen veroorzaken.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 13:06
Overlijdend mobo batterijtje zou volgens mij geen problemen opleveren van deze aard, dan zou hij eerder aangeven dat de bios settings gewist zijn.

Maar voeding testen moet je gewoon even de voeding verwisselen en kijken of hij beter werkt. Ik hoop dat je er nog ergens één tot je beschikking hebt.
Pagina: 1