Toon posts:

Terug zetten van backup met Retrospect 6.5 Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 250GB WD externe harddisk dual option 2500 met het prgr Retrospect express 6.5

Mijn vraag is nu:

Weet iemand hoe ik de backup terug krijg vanaf deze schijf naar mijn interne C schijf dit nadat mijn PC vorige week is vastgelopen en ik C geformateerd heb en XP opnieuw heb geinstalleerd.

Ik krijg het met recover van Retrospect 6,5 niet voor elkaar !!!!
Het programma geeft steeds aan van dat ik naar een snapshot toe moet maar ik heb m'n hele interne harde schijf leeg (behalve xp dan).

Help wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen. :?

PS met de engelstalige handleiding kom ik er ook niet uit.

Kan iemand het mij op een simpele manier en in het Nederlands uitleggen ?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik heb een kopie van ditzelfde bericht verwijderd uit Wat vragen over WD externe schijf
Ten eerste omdat het niets had te maken met het onderwerp van dat topic, ten tweede omdat een schop van een half jaar een beetje overdreven is en vooral omdat 1 enkele plaats genoeg is om een vraag te stellen :)

Ik ken Retrospect niet, maar ik neem aan dat je dat snapshot op die externe HDD heb gezet en dat je dus gewoon daar naar wilt verwijzen :?

Dan moet die externe schijf natuurlijk wel herkend worden. Maar hoe zo'n snapshot terugzetten: geen idee. Ik zou toch naar de handleiding verwijzen: als jouw engels niet goed genoeg is, vraag het aan iemand in je buurt die wel engels kan lezen :)

Weet je trouwens zeker dat je dan wel op de juiste manier een backup hebt gemaakt? Hoe dan ook is het verstandig omo een volgende keer eerst het van begin tot eind te checken voordat je vertrouwd op een backup :X

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
De snapshot stond denk ik op mijn c schijf voordat deze vastliep en geformateerd werd. Hier kan ik dus niet meer naar toe verwijzen.

Ik had inderdaad beter van tevoren kunnen oefenen met dit backup programma van Dantz Retrospect.

Haarna volgen een aantal plaatjes (printscreen) van wat ik te zien krijg als ik Restore menu aanklick.

oei Hoe krijg ik een jpg in dit topic ?

Dat lukt me dus niet.

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Misschien heb je hier iets aan: [rml][ Retrospect] Backup terugzetten met RDB files.[/rml]
Ik had eerst ook het probleem, maar ben er toen met behulp van GOT wel uitgekomen :Y)

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

Verwijderd

Topicstarter
Dit had ik ook al gezien maar heeft me niet geholpen; toch bedankt

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

offtopic:
Screenshot: ergens op een webpagina zetten en ons dan de URL geven in een post. Als het screenshot niet te groot is kan je er IMG tags omheen zetten maar alleen als het dus een erg beperkte grootte heeft. Voor een screenshot waarschijnlijk niet doen dus. (Zie de FAQ voor de RML tags).

Maar begrijp ik nu dat je je snapshot ook kwijt bent na formatteren? Dan heb je een probleem.

Maar geef dat screnshot dus even :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
[url=http//img320.imageshack.us/my.php?image=clip15wy.jpg]Afbeeldingslocatie: http://img320.imageshack.us/img320/7943/clip15wy.jpg[/]
Modbreak:gefixed

[ Voor 20% gewijzigd door Spider.007 op 19-12-2005 19:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
En deze is de 1e optie daarna: Entire volume

[img]=http://img102.imageshack.us/img102/2778/clip2a5gc.jpg[/img]

Is dit te lezen ?

neem anders de link:

http://img177.imageshack.us/img177/3856/clip15tf.jpg

en

http://img120.imageshack.us/img120/8295/clip2a3dj.jpg

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 20:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nu achter hoe het programma'zo'n beetje werkt.

Het is in ieder geval heel omslachtig als je een complete restore wilt doen na een crash: je moet dan van tevoren al een disaster recovery cd gemaakt hebben.Heel ingewikkeld allemaal.

Het terugzetten van losse files met het prgr retrospect werkt goed als je van tevoren een backup set maakt en deze opslaat ergens op je interne harde schijf of nog beter: tweede interne harde schijf.

Voor diegene die echt in de knoop komen met de uitgebreide engelse handleiding heb ik nu zelf een Nederlandstalige samenvatting gemaakt voor een "snelle backup" en "snelle herstel"

Als er intresse voor is wil ik het hier wel plaatsen of geef me je mail adres en ik mail het je door:

mail me op *knip*

groetjes Marjo

[ Voor 5% gewijzigd door pasta op 25-12-2005 14:51 . Reden: Mailen doen we hier niet aan ]

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 23:05

pasta

Ondertitel

offtopic:
Voor een open discussie is mailen niet echt fijn, je kunt beter het ergens op een gratis host neerzetten, of hier. :)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Na nog wat uurtjes stoeien ben ik er achter dat je nog beter de optie DUPLICATE kunt gebruiken in het menu backup.

Dit werkt het makkelijkst en je gegevens worden zonder dat ze gecomprimeerd worden geback-uped.
Je kunt de backup daarna ook altijd op een andere pc terug zetten. En ook na een crash is het vrij simpel om alles terug te zetten : gewoon kopieeren vanaf de backup.

PS problemen post ze hier (maar niet mailen dus) ;)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Ik wil toch even twe dingen kwijt: ten eerste noem je een andere harde schijf om de backup op te slaan. Als het even kan wil je dat helemaal niet op eenzelfde PC zetten. Als je een vervelend virus hebt of pak-em-beet brand heb je nog steeds niets. Dus zet het op een of liever twee DVD's oid.

En als duplicate een kopie per bestand is: inderdaad net zo makkelijk als het vooral gaat om de bestanden. Maar pas op dat mails, adressenboeken, etc. nog wel meekomen.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens Retrospect moet je een "backupset" ergens op je interne harde schijf plaatsen. Dit is inderdaad raar omdat als deze crasht je nog niets van de externe HD terug kunt zetten.

Je moet dan gaan werken met een vooraf gemaakte disaster recovery cd: allemaal heel omslachtig.

Daarom neem ik nu gewoon de optie Kopieeren (Duplicate) en dit werkt het beste.
Je hebt dan helemaal geen snapshot of backupset nodig en kunt gewoon 1 op 1 kopieeren en later eventueel weer terugzetten van de niet gecomprimeerde backup.

Adresboek en favorieten exporter ik van tevoren naar de map mijn doc.en gaan daarna gewoon mee met duplicate

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 20:13
Okay, ff wat uitleg over de terminologie binnen Retrospect :)

Snapshot = NIET de werkelijke backup/kopie van je schijf
Snapshot = een overzicht van alle files die Retrospect heeft weg geschreven. Retrospect is eigenlijk bedoeld om dagelijkse incremental backups te maken en elke dag word er een nieuwe snapshot gemaakt die een lijstje bevat van alle files die die dag zijn gewijzigd (en dus bewaard naar de backup)

Backup set = NIET de werkelijke backup/kopie van je schijf
Backup set = een verzameling media waar naartoe de werkelijke backup word geschreven. In het professionele leven is dat een collectie tapes. In jou geval is dat je externe harde schijf.

De hele configuratie van Retrospect staat dus inderdaad op je lokale harde schijf, inclusief de snapshots enzo. Om een restore uit te voeren heb je in wezen dus je snapshots ook nodig. Mocht je die verliezen dan is het gelukkig mogelijk om die database opnieuw op te bouwen aan de hand van de data die is opgeslagen in de Backup Set.

Retrospect gaat dan de hele Backup Set opnieuw inlezen om zo z'n index opnieuw op te bouwen.

* Liegebeest heeft voor een klant een backup omgeving op basis van Retrospect opgezet.

Ik moet toegeven dat ik zelf ook een paar uurtjes de handleiding heb moeten lezen voor ik alles door had hoor :)

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1