Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RPM uitlezen

Pagina: 1
Acties:

• Baffel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11 14:12
nu de vakantie er aan komt wil ik even verder doen mijn mijn mod( mij eerste dus lach ma ), maar voor de koeling heb ik een vraagske. Ik heb 4 fans, 3 met rpm aansluiting en 1 zonder. Op mijn fancontroller zou ik er 3 willen aansluiten (2 met rpm en 1 zonder) en dan nog een fan op 12v. Maar ik wil van die fan op 12v wel de rpm op die fancontroller zien (op de plaats waar die zonder rpm hangt). Moet ik dit zo doen:

Afbeeldingslocatie: http://img109.imageshack.us/img109/3086/den17pn.jpg

ofzo?

Afbeeldingslocatie: http://img109.imageshack.us/img109/6682/den21ml.jpg

Ik kan natuurlijk gewoon alle 2 uitrprobere maar wil de kans niet lopen dat de fancontroller kapot gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Baffel op 16-12-2005 19:45 ]

• TRiXeS
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Je hoeft alleen de RPM meter er naar toe te laten lopen.

• Baffel
alle jong oe gaat da iet "versture" over enen draad :?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Wil je die fan zonder RPM ook aansturen of mag ie best voluit?
Als ie niet zo precies aangestuurd hoeft te worden, zet 'm dan op aparte schakelaar met 7V em 12V omschakeling.

Volgens mij is fancontroller elke uitgang zo gemaakt dat ie nog delta fan kan aansturen... Da's hoogvermogen fan met meer verbruik. Heb je lichtere fan, dan kan je wel 2 gezamelijk op aansluiten.

Ik zie die aparte 12V geen nut in, en als fancontroller spanning regelt, dan moet je ook geen 12V van aparte bron naar fancontroller punten leiden. Zo stuurt ie nooit fan aan en blijft altijd 12V. Weg ermee die aparte voedingslijnen. Hang de rpm-loze fan gewoon daar aan, heb je geen last van.

• TRiXeS
  • Niet online
Baffel schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 19:46:
door dat gele draadje gaat gewoon wat het toerental is van de 12V fan. Maar waarom zou je van een fan die op volle toeren draait de RPM willen zien? Als je die ff zoekt @ het grote Internet, dan zie je het daar meteen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door TRiXeS op 16-12-2005 19:50 . Reden: typo ]

• Baffel
al de fans op de fan controller worden temperatuur gestuurd, en die fan op 12v daar zit al een schakelaartje op om manueel te verzetten, dus is het handig dat ik kan zien in welke stand die kan staan he. Maar moest ik dus gewoon de rpm met rpm verbinden zou dat moeten lukken.

• TRiXeS
  • Niet online
Baffel schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 19:54:
al de fans op de fan controller worden temperatuur gestuurd, en die fan op 12v daar zit al een schakelaartje op om manueel te verzetten, dus is het handig dat ik kan zien in welke stand die kan staan he. Maar moest ik dus gewoon de rpm met rpm verbinden zou dat moeten lukken.
Ja. :) Aah, nu snap ik meteen waarom je het wel. Veel succes met je mod!

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 17:04
die fan zonder rpm uitlezing , is dat echt een zonder rpm uitlezing, dat wil zeggen dat er echt maar 2 aansluitpuntjes zijn voor draadjes ?

ik heb al verschillende fans zonder rpm uitlezing , rpm laten geven ....

kijk daar gewoon is naar

en ik denk dat het erste schema gezonder gaat zijn , want als je het tweede toepast en je controller regelt onder 12 volt, dan zal er gewoon een circulatiestroom ontstaan omdat je 12 volt aan minder dan 12 volt gaat aansluiten , wat int kort betekent da ge uwe fancontroller dan zo naar de zak helpt .... en das ni goe eh

Out of the box? What box? There is no box.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
lijkt me nog wel dat de massa (-) van de batterij aan de massa van de voeding moet komen, anders kan het rpm signaal geen potentiaal verschil naar je fancontroller sturen. (voor elke meting is een stroomkring nodig)

• Baffel
wel der zijn maar 2 draadjes aangesloten, maar je kan er percies 4 aansluite 8)7

Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/9537/im0038887ju.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/9012/im0038777he.jpg
rdfeij schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 14:03:
lijkt me nog wel dat de massa (-) van de batterij aan de massa van de voeding moet komen, anders kan het rpm signaal geen potentiaal verschil naar je fancontroller sturen. (voor elke meting is een stroomkring nodig)
heh :? euhm da snap ik ni ze.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Ik snap jou effe niet meer.
Eerst zeg je nog:
En dan ineens snap je niet dat er 2 draden nodig zijn...

Vaag.com? 8)7

[edit]

Oh nee, belg.com >:)

[ Voor 30% gewijzigd door Atmoz op 17-12-2005 19:03 ]

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 13:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

ahja die blege tog eh...
Nee effe serieus. Er is eigenlijk altijd wle een massa nodig. Gewoon ergens aan de - hangen. Maakt (verbeter me gerust) niet uit aan welke -, massa is massa.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• shadowrazor
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-12-2024
Maar das zo een oude fan, zonder signaal

• Baffel
shadowrazor schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 20:05:
Maar das zo een oude fan, zonder signaal
ja da weet ik
atmoz schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 19:02:
[...]

Ik snap jou effe niet meer.
Eerst zeg je nog:

[...]

En dan ineens snap je niet dat er 2 draden nodig zijn...

Vaag.com? 8)7

[edit]

Oh nee, belg.com >:)
nja dak 2 drade nodig heb da dacht ik al, ma de welke ???

[edit]

oe wete gij da kik nen belg ben? da valt toch ni op he 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Baffel op 18-12-2005 11:51 ]

• rdfeij
DualDevil schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 19:19:
ahja die blege tog eh...
Nee effe serieus. Er is eigenlijk altijd wle een massa nodig. Gewoon ergens aan de - hangen. Maakt (verbeter me gerust) niet uit aan welke -, massa is massa.
Massa is pas massa, als ze allemaal aan elkaar vastzitten, anders heb je altijd een potentiaalverschil.

De min van de batterij zal dus vast moeten zitten aan de voeding van de computer (zwarte draden) anders zal het rpm signaal never nooit niet gaan werken.

Maar waarom pak je niet gewoon de voeding uit je PSU. Dan zit je altijd goed met je rpm signaal, en maakt het niet uit van welke fan je het rpm signaal meet. Ook kun je met een schakelaartje makkelijk kiezen tussen 12 en 5 volt (mss ook nog wel 3.3V)

• Baffel
rdfeij schreef op zondag 18 december 2005 @ 12:00:
[...]

Massa is pas massa, als ze allemaal aan elkaar vastzitten, anders heb je altijd een potentiaalverschil.

De min van de batterij zal dus vast moeten zitten aan de voeding van de computer (zwarte draden) anders zal het rpm signaal never nooit niet gaan werken.

Maar waarom pak je niet gewoon de voeding uit je PSU. Dan zit je altijd goed met je rpm signaal, en maakt het niet uit van welke fan je het rpm signaal meet. Ook kun je met een schakelaartje makkelijk kiezen tussen 12 en 5 volt (mss ook nog wel 3.3V)
Euhm, welke batterij :? , da zwart waar 12v op staat is 12v van de voeding he. En die fancontroller hangt daar ook aan he. allé ja misverstanden allom

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Baffel schreef op zondag 18 december 2005 @ 12:40:
[...]
Euhm, welke batterij :? , da zwart waar 12v op staat is 12v van de voeding he. En die fancontroller hangt daar ook aan he. allé ja misverstanden allom
Zwart staat niets op, dat is de gnd.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 17:04
maar je ziet toch vier aansluitpunten , ik zou gewoon die punte proberen, met wat geluk is er een van die twee rpm uitlezing , en dan moet je wel alle twee uw fans aan die controller hangen, en kan je ze dus alle 4 uitlezen met die fancontroller.

massa is massa , ik neem aan dat die fancontroller gewoon ne potentiometer of ne pwm (pulse with modulator) is die de 12 volt naar omlaag helpt of in blokjes kapt om zo een lager toerental te krijgen op uw fan , en dus als mijn beredenering goed is schakelt uw fan signaal de nul en uw fan readout signaal heel snel aan-uit en zo bekom je je uitlezing van het toerental van uw fan door aantal pulskes per tijd ...

dus als je dusrt er mee te experimenteren , en je kan wat solderen zou ik gewoon proberen om die fan zonder snelheid readout een uitlezing van de snelheid te geven , en als dat lukt kan je die fan dus gebruiken als een gewone fan met rpm uitlezing en die andere fan met standaard uitlezing op je vierde poort van de fancontrolle hangen.

dat zou ik toch doen

correct me if i'm wrong, want ik maak ook fouten ...

[ Voor 28% gewijzigd door successor op 18-12-2005 16:07 . Reden: nu is het dialect weg ! ]

Out of the box? What box? There is no box.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mag ik iedereen er even op wijzen dat dit nog steeds een Nederlands forum is, en dat we van iedereen verwachten dat 'ie een taal uit z'n toetsenbord krijgt die het ABN toch redelijk goed benadert? Kiek, ik kan hier ook wa onmeunig plat wegkuier'n, maar da's toch echt niet de bedoeling ;)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• rdfeij
Ik zie nog wat in je tekening... ik hoop niet dat je die kleuren zo gaat aansluiten, zwart zit op de plus van je fans.

Kleur = computervoeding kleur = fan kleur.

Zwart = massa = 0volt = bij fans 0V
Rood = +5V = bij fans +12volt
Geel = +12V = bij fans rpm

Trouwens ook niet echt logisch verzonnen door de heren met zeer hoge salarissen maar toch... ff voor de duidelijkheid. 8)7

Verwijderd

Omdat over die RPM draad een puls signaal komt dat afhankelijk is van het toerental, en je dit signaal moet zien tegen de GND van de voeding op die fan ?
Pagina: 1