Toon posts:

[FLASH] Gebruiker iets laten tekenen en dit opslaan als PNG

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is dit mogelijk? Het dient gewoon om een handtekening te laten plaatsen (simpele zwarte lijn)

1 Ik weet dat gebruikers laten tekenen in Flash in ieder geval al moet lukken maar ik weet niet goed hoe... kan iemand toevallig een tutorial aanwijzen?

2 Dit getekende bestand zou liefst met transparante achtergrond als PNG opgeslagen moeten worden. Ik kon op Google enkel het omgekeerde vinden (dynamisch inladen van PNG bestanden).

In principe moet het niet met Flash, maar ik ken niet meteen andere technieken waarmee het mogelijk zou zijn.

Verwijderd

D'r was hier op GoT ooit eens user waarbij je op zijn website zijn icon kon kleuren en tekenen. Dat was volgens mij niet in flash gedan..

Kan er alleen zo snel niet opkomen wie die user was, maar er was vast wel een topic over.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-04 05:37

alienfruit

the alien you never expected

Flash 8 gebruiken BitmapData meuk opvragen van de movieclip/canvas vervolgens dit versturen na een script die het omzet na een plaatje en klaar is kees :) Volgens mij was hiervan al een voorbeeld te vinden op internet.... ik ga op jacht voor je.. Wie zoekt zal vinden -> http://www.kirupa.com/forum/showthread.php?t=194602.

Hoewel je waarschijnlijk ook prima de coordinaten van de drawing api kan bijhouden en dat alleen doorsturen naar een script. Hoeft er een stuk minder data over de klein, hoewel een handtekening natuurlijk niet groot hoeft te zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door alienfruit op 16-12-2005 18:04 ]

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 18:32
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 17:54:
D'r was hier op GoT ooit eens user waarbij je op zijn website zijn icon kon kleuren en tekenen. Dat was volgens mij niet in flash gedan..

Kan er alleen zo snel niet opkomen wie die user was, maar er was vast wel een topic over.
He, volgens mij heb ik die een gehad ja :-) Dat werkte met PHP en GD en er waren een heleboel mensen waar je iets in het icon kon zetten.

Je kan met PHP en GD afbeeldingen maken. Je zou dus vanuit flash door moeten geven welke lijnen/pixels er zijn getekend, en dan kan PHP daar elk type afbeelding van maken dat je wenst.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:00

crisp

Devver

Pixelated

PellePaint :*

Overigens ben ik bezig met een javascript-tekentool voor hier op GoT (zie [rml][ FR] Tekenfunctie binnen bericht middels java oid[/rml] ) - daarin heb ik een GIF-implementatie verwerkt (dus geen serverside stuff nodig): wip

Intentionally left blank

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-04 05:37

alienfruit

the alien you never expected

Kan natuurlijk ook, misschien later in combinatie met het nieuwe Canvas-element ofzo?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:00

crisp

Devver

Pixelated

alienfruit schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 18:21:
Kan natuurlijk ook, misschien later in combinatie met het nieuwe Canvas-element ofzo?
Mwa, voordat IE dat ondersteund zijn we 10 jaar verder...

Intentionally left blank

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:35
vanuit flash naar php gd kan prima.
De methodes die je nu (sinds flash8) op internet ziet werken relatief eenvoudig.

stap1:
met de drawing api binnen flash laat je de user tekenen. Let hierbij op dat je wanneer je snelle bewegingen wil kunnen registreren, je dus met een flinke framerate moet werken (/snelle interval)
flash tekent nml rechte lijnen tussen die punten. Je sampled eigenlijk telkens de positie van cursor en trekt lijnen tussen die punten.

stap2:
gebruik het bitmapData object om de pixels van de handtekening uit te lezen. Deze data stuur je vervolgens door naar php. (voor flash8 kon je dus binnen flash tijdens het tekenen de coordinaten ook opslaan en doorsturen)
als je bitmapdata gebruikt, kun je van elke pixel de kleur uitlezen. Je plaatje is dan een matrix van kleurcodes. Deze matrix stuur je naar php
Als het alleen om een zwarte handtekening gaat, zou je dus een reeks 1 en 0 kunnen sturen:

000000100001000
000001000010000

enz..

stap3:
met GD genereer je aan de hand van de gestuurde data weer het plaatje (bijvoorbeeld png). dit kun je vervolgens opslaan op de server of aan de user voorschotelen.

Het bitmapData object heb je dus niet perse nodig (stel je hebt geen flash8, maar wel mx)
Het leuke van het bitmapData object is dat je bijvoorbeeld ook een screenshotje van een webcam stream kan nemen ( en daar allerlei bewerkingen op los kunt laten zelfs...of motion detection of...etc)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:33

orf

Voor een klant ook eens zoiets gemaakt; gewoon Flash 6 drawing API; coordinaten naar PHP en natekenen. Op m'n workstation kan ik wel wat sourcehints erbij zoeken. Flash demootje hier:

http://www.avviso.nl/paint/
Pagina: 1