Toon posts:

waterpas houden camera?

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil me wat meer gaan bezighouden met het maken van pano's maar mijn grote uitdaging blijft steeds het goed recht houden van mijn camera/het goed neerzetten van mijn statief, ik heb een set klappootjes van manfrotto met RC141 kop, maar daar zit geen waterpas in.
hoe doen jullie dat?

ik heb begrepen dat er ook waterpasjes zijn die in je hotshoe passen maar die heb ik zelf nog niet live gezien, hebben jullie daar ervaringen mee?

groets,

Michiel

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Zoiets bedoel je denk ik:
Afbeeldingslocatie: http://www.hama.de/bilder/00005/abb/00005410abb.jpg

• Nielsracing
  • Laatst online: 22:40
Cool! Dat heb ik nou nog nooit gezien!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Afbeeldingslocatie: http://www.bearclover.net/photoshop/pics/measure-tool-screenshot.jpg
Alleen voor digicams natuurlijk

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
Ik vind het wel komisch uitzien; zo'n waterpas op je cam :P

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Nielsracing schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 19:19:
[...]

Cool! Dat heb ik nou nog nooit gezien!
Manfrotto maakt er ook 1, de 337..... maar niet voor €29,99!!!!! 8)7

Verwijderd

Ik heb een statief waar een waterpasje op zit , ook erg handig ;)

Verwijderd

Mjah maar veel mensen hebben een statief met balhoofd :)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Erg leuk, zo'n waterpas, maar ik kijk gewoon altijd naar bepaalde "lijnen" op mijn foto. Horizon, muurtjes, daken, noem het maar op, het kan allemaal :) Werkt ook best goed.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Soms, heel soms... heb je in je zoeker horizontale hulplijnen..... en anders moet je die er zelf bijdenken mbv de bovenkant/onderkant. Een beetje panorama mislukt niet als er 1 foto tussen zit die zeg 10 graden gekanteld is.

En anders maar voortaan bij de Parkinson-collecte een donatie doen.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:11
Ecteinascidin schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 00:21:
Soms, heel soms... heb je in je zoeker horizontale hulplijnen..... en anders moet je die er zelf bijdenken mbv de bovenkant/onderkant. Een beetje panorama mislukt niet als er 1 foto tussen zit die zeg 10 graden gekanteld is.

Als je een goede camera hebt, dan heb je die wel ja! ;)

Hail to the king baby!

• Byte_Me
  • Laatst online: 31-01 12:52
ik zou dan wel zo'n 2D waterpas nemen, waarbij de bel onder een bolvormig glas zit, en je dus je camera in alle richtingen tegelijk waterpas kan stellen.

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ecteinascidin schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 00:21:

En anders heb je altijd de focuspunten nog.....

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 00:53:
[...]

En anders heb je altijd de focuspunten nog.....
Precies...mijn horizon referentie bij uitstek. Ik heb een statief met balhoofd en gebruik wanneer ik 't nodig heb, altijd m'n focuspunten om een idee van 'horizontaal' te krijgen, natuurlijk is 't niet van toepassing op de 'pitch' (achter-voor kantelen), maar daar valt meestal wel iets te sjoemelen. Het gaat tenslotte uiteindelijk om de compositie.

• breinonline
  • Laatst online: 05:57

breinonline

Are you afraid to be known?

MissingDog schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 00:58:
[...]

Precies...mijn horizon referentie bij uitstek. Ik heb een statief met balhoofd en gebruik wanneer ik 't nodig heb, altijd m'n focuspunten om een idee van 'horizontaal' te krijgen, natuurlijk is 't niet van toepassing op de 'pitch' (achter-voor kantelen), maar daar valt meestal wel iets te sjoemelen. Het gaat tenslotte uiteindelijk om de compositie.
Als jullie nou even lezen gaat het om het maken van panorama's. Hij wil dus een hoop foto's aan elkaar plakken. Dan wil je niet op elke individuele foto een rechte horizon, maar dat de horizon zo goed mogelijk doorloopt over alle foto's om een zo groot mogelijk panorama over te houden. De beste mogelijkheid daarvoor is inderdaad een waterpas.

[ Voor 5% gewijzigd door breinonline op 17-12-2005 09:43 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Een waterpas heeft dus alleen zin op het draaipunt van het statief.. als je statief onder een hoek staat en je dat met de 3-way hebt gecorrigeerd gaat het dus een beetje mis....

Overdreven gesteld, je statief staat onder een hoek van 45graden, je camera ook weer 45 graden t.o.v. je statief...horizon is recht maar van je pano komt helemaal niets terecht.

Koop anders een klein waterpasje in de doe het zelf zaak an tape die aan de middenkolom van je statief.. nette oplossing voor 5 euro.

Verwijderd

we gebruiken bij filmen ook statieven met een waterpas erop. zegmaar de pas zit op het gedeelte wat direct vast zit aan de eigenlijke camera, om mogelijke afwijkingen te voorkomen.
in principe kan je ook een kleine waterpas kopen (een waarvan de waterpas een cirkel is met een bubbel in het midden, dus bij voorkeur niet zo'n "buisje" zegmaar) en die er met wat zorgvoldig meten op monteren.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, heb jij daar ervaring mee?
even een paar daagjes zonder intersmurf, dus wat laat gereageerd.
ik heb het idee dat een waterpas op mijn centerkolom wat lastig werkt als ik met mijn huidige kop aan de gang ga. daarom dus een waterpasje op de camera zelf, nu maar hopen dat die hotshoe recht op de camera zit :-)

Verwijderd

Ik ben niet duidelijk geweest begrijp ik.....

Dat je camera netjes horizontaal staat maakt dus geen moer uit. Weet niet precies hoe ik het op e-papier moet uitleggen.... probeer eens je statief overdreven scheef te zetten, graadje of 25 ofzo (zonder dat ie omvalt) en je camera zo horizontaal mogelijk. Maak nu een pano en kijk hoe je na 4 foto's alleen je vloerbedekking of plafond op de foto hebt staan....

Je statief moet waterpas staan, je camera mag zelfs onder een hoek staan, maakt alleen het stitchen wat lastiger :) Liefst dus allebei waterpas.....
Pagina: 1