Splitter is altijd bij een hoofd aansluiting (daar waar het gesplit moet worden).
Wat betreft 11Mbit Wirless tegenover 54 Mbit.
Bij 11 Mbit zal je effectief de helft gebruiken (uiteraard afhankelijk van omgevings factoren en de gebruikte apparatuur) Je zou er wat boven kunnen zitten met de ideale omstandigheden of apparatuur van beter kwaliteit(meestal wat duurder).
De encryptie van data (versleuteling doormiddel van wep bijvoorbeeld) heeft weinig invloed op de snelheid. Het kan inderdaad voorkomen dat de verbinding iets trager is met encryptie, maar dit zal echt vrij minimaal moeten zijn. Misschien dat dit bij de wat goedkopere producten een grotere rol speelt.
Bij 54Mbit is dit eigenlijk hetzelfde. Ook hier weer de regel van de helft aan doorvoer snelheid. Er is hierbij alleen een hele grote maar! Sommige accespoints hebben bepaalde technieken voor het verhogen van bereik en doorvoer snelheid(bijv 108 Mbit snelheid, maar dit is nog steed sgebaseerd op 54G alleen krijg je er een + achter 54G+ dus).
In de praktijk kan een acces point met die extra technieken een verbeterde performance winst halen van pakweg 30% (wel alles afstemmen op elkaar). Hierbij komt ook dat wep inderdaad onveilig is. WPA is redelijk veilig te noemen en WPA2 heb ik geen berichten over gehoord dat dit onveilig zou zijn. Maar hou wel rekning dat alles te kraken is uiteraard.
Mijn eind conclusie is dat als je meer dan of gelijk aan 8Mbit internet vebinding hebt dat je inderdaad baat hebt bij een 54G/54G+ wireless systeem wat betreft internet snelheid.( en je inderdaad bedraad de capaciteit van je internet volledig kan benutten uiteraard)
Je huidige 11Mbit heeft geen last van problemen wat betreft het bereik, dus neem ik aan dat dat met een andere 54Mbit acces point geen groot probleem zou moeten opleveren. Maar aangezien we dan wel met een ander apparaat te maken en dus een andere omgeving kan ik hier geen garantie voor geven, evenals de te behalen doorvoersnelheid.
edit:
Voor 108 Mbit(54G+) kan ik de Atheros chipsets aanraden. Hier heb ik goede ervaringen mee wat betreft het bereik en snelheid. oa. 3com apparatuur gebruikt deze chips.
[
Voor 14% gewijzigd door
The Wrecker op 17-12-2005 18:40
]