[ms-6380] onboard sound activeren

Pagina: 1
Acties:

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 14:59
Vandaag heb ik een een headset gekocht. Deze heb ik aangesloten op mijn onboard sound van mijn MS-6380 mainboard (K7T266 Pro).
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om ook daadwerkelijk in configuratiescherm deze geluidskaart te selecteren. De enige mogelijkheid die ik heb, is om mijn soundblaster live te gebruiken. Ik heb in de bios al mijn onboard audio aangezet. Ik heb ook geprobeerd om de install cd van mijn Mobo te gebruiken, maar de setup daarvan doet het niet meer: hij gaat iedere keer dan opstarten. Zelf de via drivers installeren vanaf de cd wil ook niet. dan krijg ik de melding dat ik in de bios de onbard audio eerst moet activeren, terwijl dat dus allang gedaan is...

Hoe krijg ik mijn pc toch zover dat ik inderdaad die onboard audio kan gebruiken?

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:29
Ik heb hetzelfde moederbord (offtopic: bagger moederbord) en gebruik de machine als media center met het geluid via de onboard audio. Geen hoogstaande kwaliteit, maar het werkt.
Welke versie van de VIA drivers gebruik je? En wat gebeurt er precies als je de drivers vanaf de mobo installatie CD wilt installeren?
"hij gaat iedere keer opstarten"
Start de PC iedere keer op of de Setup?

• DeRooney
De pc start iedere keer op als ik de setup.exe van de cd wil starten. ik krijg dus geen installatie menu voor mijn via drivers. welke versie van de via drivers ik gebruik: ik zou het niet weten.
ik heb die cd die bij het mobo hoort, maar die werkt nu niet meer.het gaat mij er gewoon om dat ik dus die onboard audio kan kiezen in configuratiescherm... dus niet alleen maar mijn soundblaaster live

• IloveMyHenB
Ik denk dat er dan wat mis is met je CD.
Probeer eens de laatste VIA drivers te installeren (download ze hier:)
http://www.msi.com.tw/pro..._detail.php?UID=27&kind=1
(bovenste linkje, de VIA AC97 PCI Sound Drivers van 2003-7-16)

Verder kan je eens kijken wat er staat bij Configuratiescherm -> Systeem -> Hardware -> Apparaatbeheer -> Besturing voor geluid... (of Overige apparaten).
Staat hier je onboard AC97 audiocontroller niet bij? Hier zou dan een rood kruisje doorheen kunnen staan wat betekent dat de drivers niet zijn geinstalleerd of dat je 'm zelfs uit hebt gezet. Je kan 'm hier dan ook weer inschakelen.
Wat je tot slot nog kan proberen is om 'm hier juist uit te schakelen en dan opnieuw op te starten. Wellicht dat Windows 'm dan vanzelf vindt waarna je alsnog de gedownloade VIA drivers kunt installeren.
Succes!

• DeRooney
thanks voor de link. denk dat er indd wat mis is met die cd.
dit staat er bij mij in mn apparaatbeheer:
Afbeeldingslocatie: http://img452.imageshack.us/img452/6648/apparaatbeheer6em.jpg

Geen idee hoe de onboard audio zou heten...

ik heb die drivers gedownload en geprobeerd ze te installeren. het hielp niet: ook nu kreeg ik de melding dat mijn onboard audio niet geactiveerd was en dat ik deze in de bios moet activeren om verder te kunnen

[ Voor 33% gewijzigd door DeRooney op 16-12-2005 15:09 ]

• IloveMyHenB
Ok, met het gevaar iets overbodigs te zeggen (omdat je zegt dat je het al gedaan hebt), maar weet je zeker dat je in de BIOS onboard audio op "enabled" hebt gezet?

Dit is als volgt te vinden:
BIOS -> Integrated Peripherals -> OnChip AC'97 Audio -> Enabled

Want uit je apparaatbeheer screenshot zie ik dat de onboard audio controller er helemaal niet bijstaat. Dit houdt in dat Windows het niet herkent. Ergo, het is nooit aangezet in de BIOS.
Dus als je werkelijk de OnChip AC'97 Audio op "Enabled" hebt staan in je BIOS, dan kan ik maar 1 conclusie trekken: je onboard audio chip is stuk. (Zoals ik in mijn eerste post al zei: bagger moederbord.)
Blijf gewoon je Creative kaart gebruiken, geeft ook beter en vooral harder geluid.

Grote kans dat je toch het geluid niet hard genoeg had kunnen zetten voor je headset. Die onboard audio kaart gebruik ik dus om films enzo te kijken in de woonkamer. Heb 'm aangesloten op de stereotoren. Terwijl radio/cd/etc normaal op volume niveau 5-15 uitstekend voldoet, moet ik 'm voor filmgeluid van de computer op 35-40 zetten om er een beetje hoorbaar geluid uit te halen. Zit op dit moment te zoeken naar een goedkope audiokaart voor in de media center.

EDIT: Ik bedenk me net iets: haal de Creative geluidskaart er eens uit en probeer het nog een keer. Volgens mij kan je niet tegelijkertijd je onboard audio en een audio kaart in een PCI slot gebruiken...

[ Voor 15% gewijzigd door IloveMyHenB op 16-12-2005 15:25 ]

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
of een jumpertje op het mb ?

• DeRooney
oke ik zal het eens proberen... ik heb op mijn creative mijn stereo aangesloten. daarom wilde ik mijn headset op mijn onboard.. hij heeft het wel gedaan volgens mij. ik kan proberen de headset op de tweede speakeraansluiting van mijn creative te doen.. maar goed.
thanks!
Pagina: 1