Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Casefan versnellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om de RPM van een Casefan te versnellen?? Hij draait op 12v... Het is een Artic:

Afmetingen 80 x 80 x 45 mm
Snelheid 1000 - 1900 RPM
Luchtstroom 28 CFM / 48m³/u
Voltage 12 V, 0.12 Amp.
Geluidsniveau 0.8 Sone
Aansluiting 3 Pin Molex

Hij heeft nu 1500rpm, dit waarschijnlijk omdat hij op temperatuur doet (thermo control?) als ik bij dat ding een draadje tussen zet moet hij het toch altijd volluit doen?? Ik vraag het eerst maar, anders heb ik zo mn moba naar de klote als ik kortsluiting maak ;)

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Je hoeft er geen draadje tussen te doen, je moet de gele doorknippen. Daar zit namelijk de RPM sensor in, Dan hou je rood (+) en zwart (-) over dus gewoon 12V = volle toeren

Revive the guild!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 17:33

drooger

Falen is ook een kunst.

Volgens mij kan hij niet sneller hoor, dan wat aangegeven staat op de verpakking waarin hij gekomen is. Als je hem toch zou gaan versnellen(mits mogelijk), dan zou dat ongezond zijn, kan misschien niet bijhouden, als resultaat=kapot.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

Topicstarter
Er zit toch een NTC in die de temperatuur regelt? ik kan em zo wel even doorknippen maar kan dat geen kwaad?

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
als er een sensor in zit kun je hem ook instellen

Verwijderd

Gewoon die ntc kortsluiten, dan draait ie maximaal.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 16:05

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het gaat er niet om dat je de gele draad doorknipt, deze registreerd alleen het toerental. Een Case fan die temperatuur afhankelijk is werkt zoals gezegt met een NTC, dit is een temperatuur afhankelijke weerstand. Hoe warmer hij wordt hoe minder de weerstand is, hoe meer spanning er op de fan komt te staan. Als het je lukt die NTC er tussen uit te halen en de draadjes waarop de NTC is aangesloten aan elkaar vast maakt za lde fan contineu op maximale snelheid draaien.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:43
Door knippen van je ntc kabel zou ik niet doen, dan stopt hij er helemaal mee. Wat je kan doen is is door verbinden. Waar je echter rekening mee moet houden is dat de NTC bij de max temperatuur (zeg 70o C) nog een rest weerstand. Als je deze weerstand weet kan je de NTC vervangen door een weerstandje met gelijke weerstand. Als je een multi meter hebt kun je het gemakkelijk na meten, NTC's zijn meestal redelijk lineair.

Ik verwacht dat als je de NTC kortsltuit het apparaat nog wel eens wat mee dan de 1900 RMP zou kunnen gaan draaien. als de Fan hier niet op berekend is kan dat leiden tot oververhitting van het motortje.

Edit:
Je kan ook proberen de NTC tijdelijk kort te sluiten en dan in windows of je bios kijken wat de fan snelheid is. Als je de Fan tijdelijk "overpowert" moet hij daar tegen kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Nivado op 16-12-2005 14:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar als dat erinstaat moet het toch goed zijn?? Of kan ik ook een weerstandje met kleine weerstand ipv de ntc zetten??

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Ik neem aan dat geluid geen issue voor je is? 1500 --> 1900 rpm ga je wel merken.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

Verwijderd

Topicstarter
Marck21 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 14:03:
Ik neem aan dat geluid geen issue voor je is? 1500 --> 1900 rpm ga je wel merken.
Geluid boeit me niet... heb toch muziek aan, neem aan dat hij daar niet bovenuitkomt :P

Anders kan ik t draadje altijd nog weghalen he :)

//EDIT:

Ik heb de isolatie erafgehaald en de draadjes tegen elkaar gedaan -> nu volle toeren!! :D

Everest geeft 2700RPM aan... Hoelang houdt hij dat vol??

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2005 14:20 ]

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:43
Om maar een opendeur in te trappen: Tot dat de motor door brand...
Daar is weinig over te zeggen aangezien wij niet weten op welke belasting het motortje gedimensioneerd is. Een klein weerstanje er tussen solderen kan een groot verschil maken.

Verwijderd

2700 toeren kan die makkelijk aan, zit toch een grote veiligheidsfactor overheen.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, maar die fan zit op de zijkant... (in het midden dus) is het niet beter als ik die bovenin zet?? btw... hij blaast naar buiten...

Verwijderd

Maakt niet uit 2700 toeren kan die makkelijk aan.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:28

rdejongjr

Gnome

maakt weinig uit hoor, alleen als je er meer dan 12 volt op zet gaat het spoeltje in de fan stinken (lees: verbranden), op 24volt gaat het erg stinken ;)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 15:26:
Maakt niet uit 2700 toeren kan die makkelijk aan.
Hoe weet je dat nu al?
Je weet niet precies welk motortje wordt gebruikt, het kan best zijn dat de fan op deze snelheid met een week stuk is, maar hij kan ook nog jaren mee.

Verwijderd

Niet moeilijk, ten eerste staan de specificaties van de fan in de startpost en ten tweede is 2700 toeren niet echt veel voor een casefan.

Hoe wil je een fan die gemaakt is voor 12V vernielen door hem te laten draaien op 12V?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2005 17:49 ]

• peeter123
  • Laatst online: 21-11 13:01
had laatst compaq fannetje, ook ntc gestuurd, weerstand van mmmmmm.... 40K ohm over de ntc solderen en voila hij draaide op volle snelheid, lagere weerstand ging hij toch iets te hard. probeer maar even de weerstand over de ntc te houden als hij dan te hard gaat kun je hem zo weer loslaten of te zacht lagere weerstand pakken.

oohja zet er even een van externe bron 12V op anders trekt het moederbord de vraag naar amperes even niet meer en dan zegt hij *boem*, resultaat fan poort op moederbord kapot 8)

ik garandeer je niets maar bij mij werkte het wel :+ 8)7

Edit: Vieux heb het zelf meegemaakt duz!!!

[ Voor 30% gewijzigd door peeter123 op 17-12-2005 10:50 . Reden: toevoeging ]

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Ja klopt BOOOEEEEM.. broodje aap dus. Mobo's gaan alleen kapot van delta fans.

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me raar dat mobo kapot gaat door een casefan...

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:40
Je fanpoort wordt overbelast -> fanpoort kapot op je mobo, wat is daar nou zo moeilijk aan te begrijpen :P

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan zo'n ding dan overbelast raken??

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 17:33

drooger

Falen is ook een kunst.

Doordat je de snelheid verhoogt die hij normaal als maximum heeft, kan het zijn dat de ventilator daar niet geschikt voor is. De motor kan dan niet snel genoeg die ventilator rond laten draaien en uiteindelijk...

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• peeter123
  • Laatst online: 21-11 13:01
doordat hij eerst langzaam draait en opeens versnellt naar een x aantal rmp krijg je een spanningspiek, moederbord kan niet aan die spanning voldoen, fanpoort brand door.

@exter: heb het toch zelf meegemaakt, compaq bordje fanpoort kapot, als je had gelezen had je dat gezien!!

offtopic:
rustig....relax

nee me fanpoort is gewoon kapot gegaan doordat ik die fan voluit wilde laten draaien overbelasting dus... teveel stroom, geen kortsluiting. moederbord zelf werkt nog perfect except die fanpoort ach boeiend. even weer ontopic

[ Voor 66% gewijzigd door peeter123 op 26-12-2005 22:19 ]

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Pffff, nog meer broodjes aap....

Verwijderd

wat is het nou peeter je mobo is doodgegaan door een spanningspiek die je fan gegenereerd heeft of is hij doorgebrand door een oververmogen wat je fan vroeg ??

je zal wel kortsluiting gemaakt hebben ofzo
men noemt het ook wel eens stukmaken door onkunde :P

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

peeter123 schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 14:27:
doordat hij eerst langzaam draait en opeens versnellt naar een x aantal rmp krijg je een spanningspiek, moederbord kan niet aan die spanning voldoen, fanpoort brand door.

@exter: HEB HET TOCH ZELF MEEGEMAAKT, compaq bordje fanpoort kapot, als je had gelezen had je dat gezien!!
offtopic:
anders doe je even rustig ?

Als je nou die NTC die erop zit doorlus of een weerstand neemt van een X aantal ohm (weet niet meer precies of de weerstand bij een temp. hoger word of lager. heb geen natk. meer) dan draait ie gewoon voluit. ik zelf gok erop dat je hem door moet lussen, maar weet niet wat het printje zelf doet dan. misschien een potmetertje ? (en dan een weerstand ervoor, want als je hem helemaal doorlus slaat ie zon beetje min of meer op hol gok ik)

mogt ie snel genoeg draaien, op zijn maximum, en je vind dat het nog harder moet moet je richting labvoeding gaan rond de 16v. er waren wel wat truukjes om iets van 17v uit je voeding te trekken. miss ff zoeken daarnaar. (casefan overclocken heet het)

en anders een delta fan. houd wel je perzische taptijtje goed vast he ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1