Wat als dhcp wegvalt ?

Pagina: 1
Acties:

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-12-2025

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Topicstarter
Beste tweakers :)

Ik heb een probleem met mijn linux doos.

Ik heb dus op mijn server (debian) webserver enzo draaien, nu is de laatste tijd mijn isp wat onstabiel, en ligt der dhcp server er soms voor 2uur uit! Nu heb ik timeout in dhclient.conf op 86400 gezet (24uur).
Nu zou hij moeten proberen ip voor 24uur terug te krijgen, maar als dhcp server terug komt, komt hij niet terug up. Ik krijg enkel connection refused :( Iemand enig id hoe ik dit probleem kan oplossen ? dat hij wel automatisch terugkomt als dhcp server weer up is!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:56
'apt-get install dhcp3' lost je probleem wel op denk ik ;)

[ Voor 31% gewijzigd door UltraSub op 16-12-2005 11:32 ]

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Zoals ik het begrijp krijg je altijd een lease voor een bepaalde tijd laten we zeggen 2 uur.
Na 1 uur begint de client dan opieuw te kijken, en probeert net zo lang totdat hij weer een nieuwe lease krijgt. Als je de client op 24 uur zet lijkt mij dat als hij de dhcp server niet meer kan bereiken pas na 24 uur opnieuw gaat kijken. Dus eigenlijk wil je het aantal retries oneindig en de timeout kort bv 10 minuten..

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11-2025

RagaBaSH

Huttenbouwer

Een DHCP-based netwerk configuratie zou op de volgende manier moeten werken
  • Boot
  • Zoeken naar DHCP
  • DHCP-lease ontvangen -> server geconfigged
  • lease afgelopen -> nieuwe zoeken
  • nieuwe lease gevonden -> oude lease weggooien
  • netwerk volgens nieuwe lease geconfigged
Nu is het op een aantal windows systemen zo dat ze de DHCP lease weggooien vlak voordat ze gaan zoeken naar een nieuwe, hierdoor wordt je systeem dus onbereikbaar als er geen nieuwe wordt gevonden.

Linux clients hebben in de regel dit probleem niet omdat ze zich gewoon aan de specs van DHCP houden. in dit geval houden ze dus hun oude lease en kunnen ze op basis daarvan nog altijd bij het internet/intranet

Conclusie: Als bij jouw ISP de DHCP server uitvalt moet je rebooten, anders zou ie het gewoon moeten doen. zo niet, stap over op een compliant DHCP client.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:06

sphere

Debian abuser

Als je dhclient exit in je syslog, dan even de tip in post 2 opvolgen. Verder lijkt mij het aanpassen van de leasetime naar iets langs een averechtse werking hebben.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

En op de dhpc server kun je de lengte van de leasetijd aanpassen (als je daar tenminste toegang toe hebt natuurlijk)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
zomertje schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 12:24:
En op de dhpc server kun je de lengte van de leasetijd aanpassen (als je daar tenminste toegang toe hebt natuurlijk)
Als TS toegang had tot de DHCP server dan had dit topic niet bestaan. :P
Gaat hier duidelijk om een ISP DHCP server. Dus TS is client.

dus ook:
UltraSub schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:31:
apt-get install dhcp3-client dan.

[ Voor 24% gewijzigd door Arnout op 16-12-2005 12:36 ]

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:56
jaja ok, you're right of course :P

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
Mogelijke oplossing: [rml][ Debian] dhclient exit voorkomen[/rml]
kort samengevat: "apt-get install dhcp3-client".

"This APT has Super Cow Powers." :>

[ Voor 34% gewijzigd door Arnout op 16-12-2005 12:44 ]

Verwijderd

RagaBaSH schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 12:07:
Een DHCP-based netwerk configuratie zou op de volgende manier moeten werken
  • Boot
  • Zoeken naar DHCP
  • DHCP-lease ontvangen -> server geconfigged
  • lease afgelopen -> nieuwe zoeken
  • nieuwe lease gevonden -> oude lease weggooien
  • netwerk volgens nieuwe lease geconfigged
Niet geheel juist. Zodra de leasetijd voor de helft verstreken is, probeert de dhcp client te de lease al te verlengen. Je behoudt dan gewoon het oude adres.

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-12-2025

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Topicstarter
UltraSub schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:31:
installed :) en nu hopen dat het werkt :)

bedankt voor de reacties allen !!!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11-2025

RagaBaSH

Huttenbouwer

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 12:49:
[...]

Niet geheel juist. Zodra de leasetijd voor de helft verstreken is, probeert de dhcp client te de lease al te verlengen. Je behoudt dan gewoon het oude adres.
Ik bedoelde meer dat een goeie dhcp client niet de oude lease weggooit voordat ie een nieuwe heeft. en dat het wegvallen van een dhcpserver als dusdanig geen diepgravende effecten zou moeten hebben.
Als de client daadwerkelijk exit (zoals aangegeven in [rml][ Debian] dhclient exit voorkomen[/rml] ) dan heb je wel een probleem, maar dit ligt blijkbaar aan de gebruikte versie (eveneens per andere topic)

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Pagina: 1