[koelvloeistof] een vloeistof die niet geleid

Pagina: 1
Acties:
  • 1.130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 20:17
Laatst zag ik op internet een reportage van iemand die zijn PC in een bak met frituurvet zette. Het was speciale planktaardige olie die geen stroom geleid aangezien de PC gewoon bleef draaien en op 25 graden celcius idle was.

Nu vroeg ik mij af of er meerdere vloeistoffen zijn die electriciteit niet geleiden en of dit ook bij een watercooling toegepast wordt mocht het fout gaan.

Over hoe het allemaal natuurkundig zit met welke vloeistoffen niet geleiden (of het uberhaupt mogelijk is) heb ik niet veel verstand so bare with me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84159

Als je kijkt naar veel koelvloeistoffen die bij wc producten worden geleverd staat er op de verpakking vaak al dat de vloeistof niet geleid. Ik weet iig dat dit zo is bij de vloeistof die bij mijn Aquagate zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-06 15:59

BertV

Handgemaakt

Door vervuiling van de vloeistof gaat het spul langzaam geleiden.
Ook moet de vloeistof in beweging blijven omdat de warmte vlak boven de componenten blijft hangen.

Zo ben je de absolute stilte weer kwijt.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blax
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:09
Voor waterkoeling is het beste om gedemineraliseerd water te gebruiken. Zoals met natuurkunde lessen heb geleerd geleid zuiver water niet. Als de waterkoeling gaat lekken dan wordt dit water vervuilt maar het zal volgens mij minder geleiden dan als je gewoon leidingwater gebruikt. Let er op dat je geen gedestileerd water neemt deze is een stuk minder zuiver en dus ook een stuk goedkoper.

[ Voor 17% gewijzigd door blax op 16-12-2005 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

blax schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:15:
Voor waterkoeling is het beste om gedemineraliseerd water te gebruiken. Zoals met natuurkunde lessen heb geleerd geleid zuiver water niet. Als de waterkoeling gaat lekken dan wordt dit water vervuilt maar het zal volgens mij minder geleiden dan als je gewoon leidingwater gebruikt.
Deze vlieger gaat dus niet geheel op zijn al talloze topics over geweest. Koper gaat door al het water wat er langs stroomt koper-ionen afsplitsen daardoor gaat het water langzaam geleiden.

Hier nog een leuke discussie over vloeistoffen Verschil Demi-Gedestilleerd water

[ Voor 9% gewijzigd door Herby op 16-12-2005 11:19 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
  • Laatst online: 18-02 20:17
Hmm, er staat dat water slecht geleid als het veel inzit (waardoor het dus ook stroperiger wordt, verklaart waarom het werkte met het frituurvet). Maar zuiver water geleid niet? Dat is dan toch tegenstrijdig of mis ik iets ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 15:27
In de praktijk geleid water altijd.

Als je bijvoorbeeld zoekt op "3M" (die maakt vloeistof die niet geleid wat enorm duur is en in ieder vloeistof topic boven drijft) vind je aardig wat topics:
Pc in nietgeleidende koelvloeistof
[rml][ BC3] Welke vloeistof ipv water?[/rml]
Profielwerkstuk: Revoltionaire Koelingen
[rml][ WC] Compleete pc vloeistof koelen[/rml]
plaatjasin de olie(2) maar nu ook gekoeld

Enfin, in die topics vind je veeeel info (je kan ook zoeken op Slaolie etc.
Ik voorspel een slot :+

[ Voor 11% gewijzigd door Vandread op 16-12-2005 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

killingdjef schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:36:
Hmm, er staat dat water slecht geleid als het veel inzit (waardoor het dus ook stroperiger wordt, verklaart waarom het werkte met het frituurvet). Maar zuiver water geleid niet? Dat is dan toch tegenstrijdig of mis ik iets ? :)
Wat mis je dan. Water (als in zuivere stof H20) is niets meer en niets minder dan water en geleid dus niet. Kraanwater bevat allerlei zouten en andere stoffen die wel geleiden.

Leuke proef die we allemaal wel kennen is het bekerglas met demiwater en 2 krodillenbekjes erin hangen met een lampje ertussen en ga maar zout scheppen! Eerst zal het lampje niet aangaan maar naarmate het zoutgehalte stijgt gebeurd dat ook met de lichtopbrengst

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Demi water of Desti ofzo geleid eigenlijk ook niet, maar het stof dat vermengt wordt met het water (gewoon huis tuin en keuken stof dus) zorgt ervoor dat het geleid... (iig dat dacht ik altijd :P )

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Computer in frituurvet? zie ik nut niet van in... Misschien als combi om friet te bakken maar verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
killingdjef schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 10:53:
Laatst zag ik op internet een reportage van iemand die zijn PC in een bak met frituurvet zette. Het was speciale planktaardige olie die geen stroom geleid aangezien de PC gewoon bleef draaien en op 25 graden celcius idle was.

Nu vroeg ik mij af of er meerdere vloeistoffen zijn die electriciteit niet geleiden en of dit ook bij een watercooling toegepast wordt mocht het fout gaan.

Over hoe het allemaal natuurkundig zit met welke vloeistoffen niet geleiden (of het uberhaupt mogelijk is) heb ik niet veel verstand so bare with me :)
Alcohol is een goede kans hebber....niet alleen niet electrisch geleidend, warmte geleid het vrij goed...ook bij vervuiling met oa zouten geleid het niet(voor zover ik weeT)electrisch omdat er minder ionvorming optreed...

[ Voor 3% gewijzigd door Rey Nemaattori op 17-12-2005 02:38 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Ik zou niet voor alcohol gaan met omdat dat nogal fikt, 1 vonkje en het gaat verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:54
Puur water (H2O) geleid ook nog een klein beetje hoor. Het heeft namelijk een pH van 7, wat er dus op neerkomt dat er per mol 10-7 mol H3O+ is. Dus let daar wel op :). Maar veel is het niet ;).

[ Voor 18% gewijzigd door The__Virus op 17-12-2005 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-06 23:27

Bob

Kraantjeswater heeft ook nog een serieuze weerstand hoor, steek maar eens een ohmmeter in een glas water, de geleiding is verwaarloosbaar als je de 2 meetprobes op meer dan een millimeter van elkaar houdt. In een pc zitten er spijtig genoeg wel veel spanningsverschillen op een millimeter van elkaar, mssn is het risico dan toch wat groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Soldaatje schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 02:21:
Computer in frituurvet? zie ik nut niet van in... Misschien als combi om friet te bakken maar verder?
Stiller kan niet :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
BertV schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 10:56:
Door vervuiling van de vloeistof gaat het spul langzaam geleiden.
Ook moet de vloeistof in beweging blijven omdat de warmte vlak boven de componenten blijft hangen.

Zo ben je de absolute stilte weer kwijt.
als je een pompje onder dompeld in het vloeistof en dan laat circuleren heb je amper geluid
bijvoorbeeld de DYO L30 pomp

als je vet/olie dan blijft draaien heb je gewoon koeling
(heb je dan alleen nog maar heatsinks nodig zonder fans? of zou het zelfs zonder sinks kunnen.
dan heb je gewoon en open en bloot je CPU daar hangen in olie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
100 watt op 1cm2 geeft denk ik een soort minifrituurpan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
En dan ga je er vanuit dat de olie zijn warmte zo via het oppervlak weer kwijt kan?

Net zoals bij waterkoeling is het idee om het gebruikte koeloppervlak te vergroten. Het doel is dus niet water op zich. Water of olie heeft wel een grote warmte capaciteit, maar dat helpt dus alleen maar om veel energie op te slaan in de olie (en dat heeft geen zin).
Het is geen magische warmte-wegzuiger ofzo, als je dat soms denkt!

En dan komen nog alle secundaire problemen zoals geleiding en vervuiling.
Maargoed, mijn vraag; waarom wil je het?

ohja, en nog even een reactie op het stukje van Blax: (ge)demi(enraliseerd) water of gedestilleerd water is een pot nat. Met tracht men dmv. van destilleren (verdampen) het water te scheiden van de rest van de zouten en andere stofjes. Dat is minstens zo goed, zij het niet beter dan gedemineraliseerd water waar in feite alleen de mineralen (zouten) uit zijn gehaald. Volgens mij is dat ook meer voor de consumptie bedoeld (en als geldklopperij voor mensen die jouw verhaal letterlijk opvolgen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 19:45

boner

misantropisch altruïst

wat had je van wasbenzie gedacht. Dat geleidt niet, is anticorrosief en erg vloeibaar ook nog eens een keer. Alleen een beetje brandbaar, dus zorgen dat er nooit zuurstof mij kan komen anders boem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Bob_A schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 12:02:
Kraantjeswater heeft ook nog een serieuze weerstand hoor, steek maar eens een ohmmeter in een glas water, de geleiding is verwaarloosbaar als je de 2 meetprobes op meer dan een millimeter van elkaar houdt. In een pc zitten er spijtig genoeg wel veel spanningsverschillen op een millimeter van elkaar, mssn is het risico dan toch wat groot...
Zuiver water is weliswaar een zeer slechte geleider, maar er is nog een ander effect wat niemand noemt: de hoge dielectrische constante van water. Die zorgt voor effecten waarvan vooral signalen met hoge frekwenties hinder van kunnen ondervinden.

Capaciteiten tussen verbindingen worden opeens ca. een factor 50 hoger. Dat gaat echt niet goed bij circuits die werken op honderden MHz en hoger.
Pagina: 1