Cisco 851 configuratie vraag

Pagina: 1
Acties:

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
Ik ben bezig met het configuren van een cisco 851 Router.

De situatie is als volgt: ik heb een klein netwerkje met meerdere ethernet apparaten. Die vrij met elkaar kunnen communiceren. Deze zitten aangesloten op een hub en hebben IP's in de range: 192.168.100.X. (kleine netwerk)

Nu is er ook nog een ander netwerk: 10.10.10.X (grote netwerk) en de apparaten op het kleine netwerk kunnen vrij verbindingen aangaan met machines op het grote netwerk. Andersom mogen er geen connecties worden aangegaan. Behalve door specifieke apparaten op specifieke poorten.

Ik heb een configuratie file geschreven die dit allemaal afhandeld, maar daarvoor moet ik voor 2 poorten het IP address zetten. En dat lukt mij alleen op de WAN poort. Op een switch poort krijg ik de melding dat het niet mogelijk is om om een layer 2 poort een ip address te zetten.

Op de Cisco 831 lukte dit wel, maar alleen met 10 mbit en ik heb echt 100 mbit nodig.

Nu is mijn vraag: kan ik de poorten van de switch van layer 2 naar layer veranderen door een config setting zodat ik wel een ip-address kan binden aan een poort of kan ik het op een andere manier op lossen bijvoorbeeld met een vlan over de switch poorten?

Verwijderd

Volgens mij kan het niet wat je wil: op layer 2 wordt namelijk niet gekeken naar je ip-adressen. Op de router die de twee netwerken verbindt moet je een access-list aanmaken die de juiste computers wel/geen toegang geeft, eventueel met portnummers erbij (extended access-list)

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-03 15:43
kun je wel een vlan interface maken?

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
Ja, het apparaat heeft 5 FastEthernet poorten.
Poort 0 t/m 3 zitten standaard in vlan1

Poort 4 is de WAN poort.

Ik heb zitten prutsen met de firewall functies, maar de apparaten willen elkaar niet zien.

Verwijderd

probeer eens:

conf t
interface vlan1
ip address 1.2.3.4 255.255.255.0