Gezocht: Ideale laptop

Pagina: 1
Acties:

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02 22:28
Ik heb de taak gekregen om voor mijn moeders bedrijfje een laptop uit te zoeken.

Het moet het liefst de volgende eisen voldoen:

Lange accu tijd
Mooi scherm
minimaal 40 gig
W-LAN ( wireless lan)
1024 mb werkgeheugen ( niet noodzakelijk wel handig)
en het liefst moet ook even meegaan ( kwaliteit).
Budget: Rond de 1000 euro met eventuele uitloop naar iets meer.

Nou heb ik me dus al vlink lopen verdiepen en ik ben al aardig wat laptops tegen gekomen, maar het blijft een feit dat accu tijd niet een van de factoren is waar het meest op gelet word. Toch vind ik dit een van de belangrijkste aspecten voor mijn moeders laptop, omdat ze vaak een paar uur weg is. ( makelaar).

Na een paar dingen gelezen te hebben lijkt het alsof de pentium M het zuinigst zijn. En dan met name de "dothan". Maar is dit ook echt zo, en is de dothan ook vlink in de prijs? In de notebook faq stond dat deze in iedergeval het best is.

Bij het scherm kom je allerlei termen tegen die mij vrij weinig zeggen. Zoals brightscreen ( acer) en Color Shine ( asus). Zit hier verschil in, of is het de zelfde technologie met een ander naampje?

Nou heb ik het liefst 1024 erin, en is het dan verstandig om dat erin te laten zetten, of is het handiger/goedkoper om er gelijk eentje te kopen die dat al heeft?

40 gig bevat volgensmij een beetje laptop wel.

Grafische kaart maakt echt geen bal uit, dit omdat mijn moeder de laatste is die spelletjes speelt.

En dan de kwaliteits kwestie:

Sommige zweren bij acer en sommige vinden het niks. Persoonlijk heb ik goeie verhalen gehoord, maar een vriend van mij heeft er ongeloofelijk veel gezeik mee gehad. Ik had namelijk deze laptop bekeken: pricewatch: Acer Aspire 3614WLMi_512 (Cel 380 1,6GHz; 512MB; 60GB; DVD+/-RW DL; 15,4", WXP Home)

Acer Aspire 3614WLMi Intel Celeron 1,6 GHz, 512MB DDR, 15.4” WXGA, 60 GB

Maar zoeen Celeron lijkt me dan weer niet zo heel goed plan.En toen ik keek bij de duur van de accu was dit inderdaad in het gunstigste geval 2 uur. En tja het is wel een acer, en daar zijn wel veel slechte verhalen over.

Dus om dit verhaal even kort samen te vatten. Hebben mensen nog tips voor een laptop en/of aanmerkingen over fouten in mijn verhaal. Laat het met weten!

Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Mielmania op 16-12-2005 09:50 ]

hoi

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 18:31

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

De volgende vraag is natuurlijk, wat gaat ze ermee doen, gamen, typen internetten, foto's bewerken.... Dat is wel handig om te weten, zodat bepaald kan worden welke processor je daarvoor nodig hebt, hoeveelheid geheugen, videokaart/shared video etc etc..

Waarom? Omdat het kan!!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zakelijk gezien zou ik nooit een celeron nemen. Voor zakelijk zou ik ook nooit een Asus of Acer nemen. Dit zijn gewoon consumenten laptops

En de ideale laptop bestaat niet ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Gunner op 16-12-2005 09:48 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Mielmania
@Lolhozer;

Ze gaat er veel foto's mee bekijken. Internetten/office/mailen. Het betere office werk dus.

@Gunner;

Eigenlijk moet ik dus gewoon niks nemen :>
Het is maar een eenmans bedrijfje met een kantoortje, dus een consumenten laptop kan denk ik prima.

hoi

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 18:31

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Mielmania schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:53:
Ze gaat er veel foto's mee bekijken. Internetten/office/mailen. Het betere office werk dus.
Dat kan dus met elke laptop, dus dat moet geen probleem zijn. 1024 mb is dan wel wat overdreven natuurlijk.

Let wel goed op de garantie-mogelijkheden, voor zakelijk gebruik is het natuurlijk geen optie dat je je laptop 3 weken kwijt bent, omdat er een scheurtje zit in een scharnier.

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Als ze er een beetje op gaat internetten/boekhouden/tekstverwerken,

Lekker een Mobile Celeron nemen met 512Mb, DVDRW, 15"TFT, WLAN, 60Gb + extra garantie.
Hierbij gaat de accu natuurlijk langer mee dan dat je er zwaar op gaat liggen photoshoppen ofzo.
Misschien een tip om gelijk een 2de accu mee te bestellen.

Ook komen er vaak al mensen na een jaar dat de accu nog maar een half uu meegaat, dan is meestal hun eigen schuld. Gebruik de laptop als laptop en niet als desktopvervangen. Dus niet de accu de hele tijd op netspanning. Gewoon lekker leeg laten lopen en als hij pas echt gaat zeuren dat hij dorst heeft de netspanning aansluiten. Geheel laten opladen en dan er weer af halen.

Mocht ze echt zwaardere dingen met de laptop gaan doen is het verstandig om een Mobile Pentium IV te halen. Maar hier geld natuurlijk ook bij, hoe zwaarder de applicaties hoe sneller dat de accu leeg is.

1024Mb geheugen is leuk om er gelijk in te doen. Lekker snel ook, maar je wilt ook dat je laptop over een 1.5 jaar nog meekan. Zet er nu dan gewoon 512Mb(1 module), en steek er later 512Mb bij. Nu merk je dan geen verschil en over 1.5jaar is ie nog sneller zodat je je er nog niet aan irriteert.

Nu gelijk alles volproppen betekent dat je je laptop niet echt sneller kunt krijgen, dus ga je je over een jaar irriteren aan de snelheid. Snelheid wend namelijk heel snel ;)

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
offtopic:
@Gunner: hoe kom je aan de wijsheid dat een Asus 'slechts' een consumenten notebook is?

Belangrijkste voor een zakelijk gebruikte notebook is service. Wil je de volgende dag een monteur op locatie hebben die het probleem voor je oplost, of mag ie ook 2 weken weg zijn. Kies je voor het eerste, ben je uiteraard meer geld kwijt.

[ Voor 63% gewijzigd door Marck21 op 16-12-2005 10:13 ]

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• Xardas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 09:56
Sat Pro L20-102/M 740 1730 512MB 60GB 15.0 TFT DVD WIFI
Uitgebreide specs: CentralPoint.nl

[url= pricewatch: Toshiba Satellite Pro L20-102 (P-M 740; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15"TFT; WXP Pro)] Pricewatch
[/url]

Voila, kan je nog 59 euro uitgeven voor evenuele upgrade naar 1024mb

The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

• Mielmania
Neodelec schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 10:12:
Sat Pro L20-102/M 740 1730 512MB 60GB 15.0 TFT DVD WIFI
Uitgebreide specs: CentralPoint.nl

[url= pricewatch: Toshiba Satellite Pro L20-102 (P-M 740; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15"TFT; WXP Pro)] Pricewatch
[/url]

Voila, kan je nog 59 euro uitgeven voor evenuele upgrade naar 1024mb
Dit is inderdaad wel een mooie, en heeft 3 uur accuduur. Maar ik vraag me dan af, is dit gemeten op volle capaciteit of is dit als je hem 3 uur aan laat staan.

hoi

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Mielmania, een iBook?
Lange accu tijd
tot 6 uur
Mooi scherm
nette 12", lekker licht ook (2,1 kg)
minimaal 40 gig
40 gig hdd
W-LAN ( wireless lan)
w-lan volgens alle standaarden, je kunt elk netwerk op, zonder gebruik van een extra programma
512 mb, dus dat zou je ff moeten aanvullen
apple's iBook is erg stevig, goed afgewerkt en ziet er strak uit
1039 euro, maar je krijgt als student 6% korting

PSN: djmurcielago

Verwijderd

AAAAAsus Z92K, €999 @ MyCom

Maar loop eens een computershop binnen en laat je daar goed adviseren.

Ze hebben daar ook nog een mooie Compaq voor €999 met een centrino, bluetooth, 60GB (Met tijdelijke actie extra 80GB HD, dus in totaal 140GB), 15,4' scherm, lightscribe bladiebladiebla)

Verwijderd

mijn tip betreffende je scherm:
- die acer glossy ziet er voor geen meter uit, je zit gewoon in een spiegel te kijken, als je een acer neemt, zorg dan dat je er 1 met een mat scherm hebt.

echter zou ik zowiezo geen acer nemen maar meer asus, ik heb alleen de glossy van asus nog nooit gezien, maar zoals ik het hier en daar lees schijnt die wel goed te zijn.

Verder is deze glossy tech heel leuk, de kleuren komen veel mooier uit dan op het matte scherm.

• Mielmania
Wel mooi, maar mijn ma is er denk ik nog niet toe aan het leren op een non-windows te werken. ;)

Maar hoe zit het nou met die accu duur? als er bijv. 3 uur staat. Is dat dan op volle capaciteit getest of gaat hij dan bij een beetje textverwerken ook al naar 3 uur uit? En wat houd dat Mobile mark in dan? Dat zie ik soms ook voorbij komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mielmania op 16-12-2005 11:10 ]

hoi

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Dooddoener: De ideale laptop bestaat niet. Er zijn altijd wel dingen die verbeterd kunnen worden, nieuwe dingen die je erbij wilt e.d.

Hier kon uw advertentie staan

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:15

mphilipp

Romanes eunt domus

Gunner schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:47:
Voor zakelijk zou ik ook nooit een Asus of Acer nemen. Dit zijn gewoon consumenten laptops
Heb je daar nog een soort van onderbouwing voor. Ik ben nu nl aan mijn 2de Acer bezig en die gebruik ik puur zakelijk. Draait Office en Oracle en dat gaat prima. Acer heeft wat mij betreft een streepje voor op al die anderen (HP enzo) want je krijgt mi het meeste bang voor je buck. En kapot gaat het niet, maar ja...ik krijg bijna niets kapot. En er zijn mensen die krijgen alles kapot. Maar ik ben nieuwsgierig: wat mankeert er aan een Acer?

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:15

mphilipp

Romanes eunt domus

Nitroglycerine schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:10:
Dooddoener: De ideale laptop bestaat niet. Er zijn altijd wel dingen die verbeterd kunnen worden, nieuwe dingen die je erbij wilt e.d.
de ideale laptop (of ander ding) bepaal je zelf. Iedereen heeft weer eigen specifieke eisen en wensen. Als een bepaalde laptop een featureset heeft die jouw aanspreekt voor de juiste prijs, is dat voor jou de ideale laptop. Voor een ander kan dat weer een hele andere zijn omdat die persoon het ding anders gebruikt of voor andere dingen gebruikt.

Dus wat dat betreft zijn er vele ideale laptops. Je kunt er vrijwel geen generieke uitspraak over doen. En dan heb ik het niet eens over smaak. De ene wil persé geen zwarte ofzo...

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Dat acer heel erg degelijk is, wou ik niet zeggen... maar misschien de oude generatie laptops van hun wel...

maar heb ongeveer 5 kennissen met redelijk nieuwe (<1jr) acers (uit alle prijsklasse...) en van die 5 laptops hebben er 4 het probleem dat sommige toetsten loslaten... en die kan je alleen vervangen voor een nieuw toetsenbord volgens acer.....

kan toeval zijn, ik weet het maar ik wou dit even bijdragen...

en trouwens als je ma elke keer die laptop meeneemt.. is dat dan bijv. van kantoor->in auto-> naar huis, en andersom of ook elke keer naar huisbezichtingen of iets...

anders zou ik ook ZEKER letten op het gewicht.....

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

Mielmania schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:41:
Ik heb de taak gekregen om voor mijn moeders bedrijfje een laptop uit te zoeken.

Het moet het liefst de volgende eisen voldoen:

Lange accu tijd
Mooi scherm
minimaal 40 gig
W-LAN ( wireless lan)
HP Business Notebook uit de nx-serie. Deze maanden zijn er veel aanbiedingen meer, dus ik denk dat je voor EUR 1.000,00 toch wel er aan moet kunnen komen. Check de prijzen voor 3 jaar 5BD Pickup & Return garantie. De nx611x serie heeft dacht ik 1 jaar PPR. en de nc612x drie jaar.
De 6110 heeft Celeron M, de 6120 Pentium M en nx61x5 heeft een AMD processor.

NL overzicht:
http://h10010.www1.hp.com.../22797-283797-283797.html

[ Voor 12% gewijzigd door PcDealer op 16-12-2005 12:11 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:39
Misschien eens een kijkje nemen bij Dell, Zakelijke service is goed. En met jou wensen heb je voldeonde aan zo'n beetje elk instap model met een beetje accu.

Edit:
Dell Notebook keuze wizzerd

Dan kom ik hier op, met 3 jaar on site garantie en 2e batterij.

[ Voor 70% gewijzigd door Nivado op 16-12-2005 11:38 ]

• Mielmania
Ideaal is relatief en dat weet ik ook. Want iedereen heeft zijn eigen idee van ideaal, en die ideeën wou ik graag horen, gaarne deze eisen. ;) ( jaahaa over nagedacht).

Ik heb de hele ochtend gezocht en ik denk ook dat de

http://nl.computers.toshi...vice=NL&PRODUCT_ID=106689

Een leuke optie is, wel mooi scherm en dothan en 60 gig maar geen grafische tralala. Maar hoe zit dat met garantie van toshiba?

dat hij wat zwaarder is geeft niet, want tis toch offic=>auto=>mensen=>auto=>office :P
( word ze hard van, zeulen met laptop :*) )

Maar weet iemand nou hoe het zit met die mobile mark en de tijd die gegeven word door fabrikant? Hoe word dat getest en gedaan?

hoi

• Xardas
Als er bij een laptop staat dat hij bv 3 uur mee gaat oid, dan moet je er vanuit gaan dat je dan geen zware processen doet (dus gewoon office werkzaamheden). De videokaart moet, zover het kan, uit staan. Wat je anders ook kan doen is, als je een bepaalde laptop hebt gevonden die je wat lijkt, eventjes op internet kijken wat de benchmarks er van zeggen. Bij Laptop benchmarks telt de accu vrijwel altijd zwaar mee.

Aangezien je moeder waarschijnlijk geen tweaker is en niet een sata schijf, lightscriber, 7800gt mobile en subwoofer nodig is moet je eens kijken in forums van bepaalde consumentensites (computer!totaal ofzo).
Want wij vinden bijvoorbeeld een celleron het slechtste wat er bestaat, langzamer kan niet, maar je moeder zou er al hardstikke blij mee kunnen zijn.

The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:39
Mielmania schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:36:
[...]

Maar weet iemand nou hoe het zit met die mobile mark en de tijd die gegeven word door fabrikant? Hoe word dat getest en gedaan?
Mobilemark is een programma dat je accutijd test door een bepaalde belasting. Dit is (wat ik heb begrepen) een indicatie van hoelang de laptop bij normaal gebruik mee zou moeten gaan. Het is in ieder geval een vergelijking van laptops onderling.

[ Voor 3% gewijzigd door Nivado op 16-12-2005 13:06 . Reden: typo ]

• Xardas
Mielmania schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:36:
Ideaal is relatief en dat weet ik ook. Want iedereen heeft zijn eigen idee van ideaal, en die ideeën wou ik graag horen, gaarne deze eisen. ;) ( jaahaa over nagedacht).

Ik heb de hele ochtend gezocht en ik denk ook dat de

http://nl.computers.toshi...vice=NL&PRODUCT_ID=106689

Een leuke optie is, wel mooi scherm en dothan en 60 gig maar geen grafische tralala. Maar hoe zit dat met garantie van toshiba?

dat hij wat zwaarder is geeft niet, want tis toch offic=>auto=>mensen=>auto=>office :P
( word ze hard van, zeulen met laptop :*) )

dat is zeker een mooie laptop. Ga er maar van uit dat met de werkzaamheden die erop gedaan zal
worden heus wel de 3+ uur haalt.

• PeterB
  • Laatst online: 12-04-2025
Als je je moeder echt gelukkig wilt maken zou ik kijken naar wat wij in ons bedrijf de 'Girly' laptops noemen. Dit zijn kleinere (en dus veel lichtere) laptops, waarbij zaken als de DVD drive in een docking station zitten. Meerdere fabrikanten hebben een dergelijke laptop in het programma.

Mensen die veel reizen bij ons bedrijf zijn zeer fervente aanhangers van dit type laptop. Zelf vind ik het niet zo geweldig want ik heb altijd liever mijn CD drive mee, maar voor heel veel mensen geldt dat bezwaar niet.

Voordeel van dit type laptop is dat ie kleiner is, en dus in een minder grote tas past. Ook is ie veel lichter en dus makkelijker te sjouwen. Beide eigenschappen zijn zeer geliefd bij vrouwen, maar ook bij reizende executives.

Nadeel is dat de prijs meestal een beetje hoger ligt, maar alle kans dat je moeder dat er voor over heeft!

[ Voor 1% gewijzigd door PeterB op 16-12-2005 12:21 . Reden: typo ]

Pagina: 1