Toon posts:

Mythtv op ASU A8N-E, geen geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Hauppauge PVR 150 (niet OEM) en een ASUS A8N-E Mb. Ik heb de NVIDIA drivers voor de NFORCE4 chipset geinstalleerd en gebruik zoals diens readme aanraadt de OS drivers. Als ik met Xine of Mplayer een filmpje draai, krijg ik daar geluid bij. De nvmixer werkt ook want ik kan er het geluidsniveau van mplayer mee beinvloeden. Ik heb MythtV geinstalleerd en kan alle zenders ontvangen maar ik krijg dan geen geluid. Ik heb dev/dsp opgegeven als output apparaat (doe ik dat niet dan zeurt MythTV). Enig idee waarom het geluid bij MythTV niet werkt en wat daaraan te doen is?

p.s. ik heb alleen de analoge uitgangen dus niet de spdif-uitgang van he ASUS bord geprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 08:22:
Ik heb een Hauppauge PVR 150 (niet OEM) en een ASUS A8N-E Mb. Ik heb de NVIDIA drivers voor de NFORCE4 chipset geinstalleerd en gebruik zoals diens readme aanraadt de OS drivers. Als ik met Xine of Mplayer een filmpje draai, krijg ik daar geluid bij. De nvmixer werkt ook want ik kan er het geluidsniveau van mplayer mee beinvloeden. Ik heb MythtV geinstalleerd en kan alle zenders ontvangen maar ik krijg dan geen geluid. Ik heb dev/dsp opgegeven als output apparaat (doe ik dat niet dan zeurt MythTV). Enig idee waarom het geluid bij MythTV niet werkt en wat daaraan te doen is?

p.s. ik heb alleen de analoge uitgangen dus niet de spdif-uitgang van he ASUS bord geprobeerd.
Oh ja, ik draai e.e.a. onder linux en wel FC4.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:29

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik neem aan dat je de ALSA drivers gebruikt. Geef je dat ook aan in MythTV? En heb je al met XMMS getest?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik gebruik geen ALSA maar de OSS geluidsdrivers. De beschrijving van de nvidia drivers geeft aan dat die daar het beste bij passen. Als ik in deze setup met xine of mplayer een filmpje afspeel, krijg ik geluid te horen (en beeld te zien). Alleen de tv-kaart levert geen geluid op.

Als ik cat /dev/video0 >test.mpg doe, levert dat een mpg file op met beeld (de kaart werkt dus, en het beeld is goed, dus de tuner is goed afgestemd), maar zonder geluid. Had in die file al geluid moeten zitten of is het in orde dat dat alleen video is (omdat ik alleen het video device cat)?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 09:55:
Als ik cat /dev/video0 >test.mpg doe, levert dat een mpg file op met beeld (de kaart werkt dus, en het beeld is goed, dus de tuner is goed afgestemd), maar zonder geluid. Had in die file al geluid moeten zitten of is het in orde dat dat alleen video is (omdat ik alleen het video device cat)?
Oh, nu snap ik je probleem pas goed. Ik dacht dat de weergave van geluid in MythTV niet werkte.

Je moet het zoeken in de configuratie van de ivtv drivers voor je PVR150 kaart. Heb je hier al rondgekeken:

http://ivtvdriver.org/index.php/Main_Page

Je probleem is vaker voorgekomen maar ik draai zelf met een PVR350.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Oh, nu snap ik je probleem pas goed. Ik dacht dat de weergave van geluid in MythTV niet werkte.

Je moet het zoeken in de configuratie van de ivtv drivers voor je PVR150 kaart.
Hmm, ik ben je ff kwijt. In mythtv (en alleen daar) doet de geluidsweergave het niet. Had er in die mpg file geluid moeten zitten?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 10:24:
Had er in die mpg file geluid moeten zitten?
Ja :) En zoniet, dan ligt dat aan de ivtv instellingen. Het kan trouwens zo zijn dat je toch de verkeerde tuner hebt ingesteld. Heel soms is het beeld dan wel goed, maar ontbreekt geluid.

Verwijderd

Topicstarter
Ja :) En zoniet, dan ligt dat aan de ivtv instellingen. Het kan trouwens zo zijn dat je toch de verkeerde tuner hebt ingesteld. Heel soms is het beeld dan wel goed, maar ontbreekt geluid.
dmesg | grep ivtv geeft het volgende aan:

ivtv: version 0.4.0 (tagged release) loading
ivtv: Linux version: 2.6.11-1.1369_FC4 gcc-4.0
ivtv: In case of problems please include the debug info
ivtv: between the START INIT IVTV and END INIT IVTV lines when
ivtv: mailing the ivtv-devel mailinglist.
ivtv0: Autodetected WinTV PVR 150 card (iTVC16 based)
ivtv0: Unreasonably low latency timer, setting to 64 (was 32)
tveeprom: ivtv version
ivtv0: i2c attach to card #0 ok [client=tveeprom, addr=50]
tuner (ivtv): chip found at addr 0xc2 i2c-bus ivtv i2c driver #0
ivtv0: i2c attach to card #0 ok [client=(tuner unset), addr=61]
cx25840 2-0044: cx25842-23 found @ 0x88 (ivtv i2c driver #0)
ivtv0: i2c attach to card #0 ok [client=cx25840, addr=44]
wm8775 2-001b: chip found @ 0x36 (ivtv i2c driver #0)
ivtv0: i2c attach to card #0 ok [client=wm8775, addr=1b]
ivtv0: loading /lib/modules/ivtv-fw-enc.bin
ivtv0: Encoder revision: 0x02040024
ivtv0 warning: Encoder Firmware can be buggy, use version 0x02040011 or 0x02050032.
ivtv0: Allocate DMA encoder MPEG stream: 128 x 32768 buffers (4096KB total)
ivtv0: Allocate DMA encoder YUV stream: 161 x 12960 buffers (2048KB total)
ivtv0: Allocate DMA encoder VBI stream: 80 x 26208 buffers (2048KB total)
ivtv0: Allocate DMA encoder PCM audio stream: 455 x 4608 buffers (2048KB total)
tuner: type set to 55 (TCL 2002MB) by ivtv i2c driver #0
ivtv0: Initialized WinTV PVR 150, card #0
ivtv: ==================== END INIT IVTV =============

dmesg | grep tveeprom

tveeprom: ivtv version
tveeprom: Hauppauge: model = 26034, rev = C197, serial# = 8087300
tveeprom: tuner = TCL 2002MB_3H (idx = 97, type = 55)
tveeprom: tuner fmt = PAL(B/G) PAL(D/K) (eeprom = 0x44, v4l2 = 0x00000e07)
tveeprom: audio processor = CX25842 (type = 24)
tveeprom: decoder processor = CX25842 (type = 1d)
ivtv0: i2c attach to card #0 ok [client=tveeprom, addr=50]

Die opmerking 'ivtv0 warning: Encoder Firmware can be buggy, use version 0x02040011 or 0x02050032.' bevalt me niet zo overigens. Daar ga ik eens verder naar zoeken, maar komt e.e.a. overeen met jouw settings (ik neem aan dat die voor een pvr350 niet veel verschillen)?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ow jee, ik zie net in /var/log/messages

cx25840 2-0044: unable to open firmware /lib/modules/HcwMakoA.ROM

Dat slaat iig op de sound chip op de tv-kaart.
Ik heb de file HcwMakoA.ROM geinstalleerd et voila !

Het werkt !!

Weird dat die file bij het installatieproces niet al automagisch op zijn plek is gekomen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Mooi zo :)

Pagina: 1