Disk ontkoppelen via CMd.exe

Pagina: 1
Acties:

• WarthogSmurf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Na flink wat geknutsel met linux ben ik toch weer terug bij windows. Linux is leuk alleen windows is vele malen makkelijkere. (dat compilen en RPM, debian etc...het werkt niet enik wil simpel point and click hebben). Echter linux had 1 ding dat ik zoek in windows. Het is een vrij standaard commando. Het gaat namelijk om UNmount. In linux kan je als een disk niet wil unmounten dit forceren, en zo geen bestanden kwijt raakt. Nu zoek ik zo iets ook voor windows.

vaak genoeg krijg ik dat ik een schijf wil ontkoppelen dat er een proces op draait. Soms zelfs als de schijf in slaap staat. Windows vertikt het dan om veilig te verwijderen 9 van de 10 trek ik de stekker eruit en gaat alles goed. Maar ik wil graag dat het bij 11 van de 10 keer het goed gaat.

Nu moet het toch zo zijn dat windows dit heeft. Bij chkdsk heb je optie -x dit forceert alle toegangen naar de disk als gesloten. Dit moet dan toch ook bij een ander command kunnen??

Ik heb al 8 dagen lang gezocht, geprobeerd en gegoogled maar ik kan niks concreets vinden

Zou iemand mij kunnen helpen met dit? iets in de zin van een command of een programmatje?

Verwijderd

Kijk eens op sysinternals.com de gratis tooltjes en daar kijken naar het tooltje "sync", ben ik gisteren tijdens het surfen tegengekomen en ik denk dat dit kan wat je bedoelt.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke Windows draai je nu? Zoals je in de Windows Operating Systems Policy kan lezen zien we deze graag in je topic titel terug namelijk :)

Verder - wat voor schijf gaat het om? Heb je al eens gekeken naar bv. devcon of mountvol? :)

Verwijderd

In Diskpart (standaard onderdeel van Windows) heb je het commando 'remove', waarmee je een stationsletter-toewijzing kunt verwijderen. Is dat wat je zoekt? Dit kun je ook scripten.

• WarthogSmurf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Mijn excueses het gaat hier om windows XP als je mod dat kan aanpassen in de titel. Maar ik dacht dat dit een algemeen windows probleem was vandaar. at sync werkt niet en ook niet devcon (kwam mij bekend voor werkte ook niet) en ik moet niet de drive letter weg hebben

Ik wil een maxtor onetouch (of een ander externe hdd) ontkoppelen maar vaak geeft hij aan dat dit net kan omda er een process op draait. Alleen er draait niks en soms slaapt de schijf zelfs. daarom erger ik mij hier aan omdat ik niet elke keer mij server opnieuw wil opstarten