Toon posts:

Geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen

Ben van plan om sloot geheugen in me pc te donderen.

Er zit nu 512 DDR 2700 in. Processor is een P4 2,6 GHZ 533FSB
Ik wilde er 1 gb bij in prikken. Heb al gegoogled, wat op dit forum rondgensuffeld en de FAQ gelezen. Het enige wat ik daar niet in kon vinden (je kunt ook niet met alles rekening houden) welke keuze verstandiger is:

Gewoon 2700 geheugen kopen
of iets sneller (mobo ondersteunt max 2700 - 2 gig). Ik weet namelijk niet of het mobo sneller wel slikt.

Ook wil ik jullie nog even vragen hoeveel snelheidswinst ik met deze tune up kweek.

Ik gebruik de pc heel veel voor rarren, grote bestanden kopiëren naar de hdd's, draaien altijd wel wat proggels en voor de rest i-net en e-mail.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2005 23:40 ]

Verwijderd

google is op je mobo type, en kijk op de site van de fabrikant wat de max mem speed is.
niet zo lastig lijkt me.
Verder kan je beter pc3200 kopen, mem schakeld automatisch terug naar 2700 :)

Verwijderd

snellere mem er instoppen maakt niks uit zolang het maar gewoon ddr-sdram blijft. Dat snellere mem zal gewoon als pc2700 gaan draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:39:
google is op je mobo type, en kijk op de site van de fabrikant wat de max mem speed is.
niet zo lastig lijkt me.
Verder kan je beter pc3200 kopen, mem schakeld automatisch terug naar 2700 :)
Srry niet vermeld, maar Medion is de fabrikant (MSI 6701), maar wordt niet ondersteunt. En in de topicstart staat: max snelheid is pc 2700 2 gig

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Onthoud dat als je dual channel wilt gebruiken 2x geheugenbankjes van dezelfde (bij voorkeur zelfde type/fabrikant) grootte moet hebben. Vier keer schijnt ook te kunnen, maar dat kan ik niet bevestigen. Wat je eventueel zou kunnen doen is extra PC3200 geheugen kopen, de PC2700 module er uit halen en dan de PC3200 modules op PC2700 snelheid laten lopen, waardoor de bankjes op betere latencies kunnen draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Lawrentium schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:40:
Onthoud dat als je dual channel wilt gebruiken 2x geheugenbankjes van dezelfde (bij voorkeur zelfde type/fabrikant) grootte moet hebben. Vier keer schijnt ook te kunnen, maar dat kan ik niet bevestigen. Wat je eventueel zou kunnen doen is extra PC3200 geheugen kopen, de PC2700 module er uit halen en dan de PC3200 modules op PC2700 snelheid laten lopen, waardoor de bankjes op betere latencies kunnen draaien.
Wat je zegt, die 2700 dumpen en dan 2 nieuwe 3200's erin?
Maar als je dus 2 verschillende geheugens erin prikt dan werkt het ddr gebeuren niet meer, ofwel je bent je snelheid kwijt en dus heeft 1 gig erbij niet heel veel zin?

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:42:
[...]

Wat je zegt, die 2700 dumpen en dan 2 nieuwe 3200's erin?
Maar als je dus 2 verschillende geheugens erin prikt dan werkt het ddr gebeuren niet meer, ofwel je bent je snelheid kwijt en dus heeft 1 gig erbij niet heel veel zin?
DDR staat los van Dual Channel. DDR zorgt er voor dat de snelheid theoretisch 2x zo hoog ligt als normale SD-RAM geheugen (voorloper van DDR-RAM). Misschien even slim om de FAQ van dit subforum te lezen. Dual Channel zorgt er voor dat het geheugen zegmaar in een soort van RAID0 config draait (makkelijk gezegt), omdat er 2 identieke geheugen reepjes tegelijk kunnen lezen/schrijven.

DDR zal dus hoe dan ook blijven draaien, maar als je extra snelheid wilt dmv Dual Channel zal je 2x dezelfde reepjes moeten hebben in de zin van grootte (2x 512MB).

Verwijderd

Topicstarter
Lawrentium schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:47:
[...]

DDR staat los van Dual Channel. DDR zorgt er voor dat de snelheid theoretisch 2x zo hoog ligt als normale SD-RAM geheugen (voorloper van DDR-RAM). Misschien even slim om de FAQ van dit subforum te lezen. Dual Channel zorgt er voor dat het geheugen zegmaar in een soort van RAID0 config draait (makkelijk gezegt), omdat er 2 identieke geheugen reepjes tegelijk kunnen lezen/schrijven.

DDR zal dus hoe dan ook blijven draaien, maar als je extra snelheid wilt dmv Dual Channel zal je 2x dezelfde reepjes moeten hebben in de zin van grootte (2x 512MB).
Ah op die fiets. Dan knikker ik er gewoon 512 bij in ipv 1 gig. Kan dat wel? En moet ik ook nog op de latency letten dat die bij beide gelijk is of is dat geen pré?

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-05 11:50
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:55:
[...]

Ah op die fiets. Dan knikker ik er gewoon 512 bij in ipv 1 gig. Kan dat wel? En moet ik ook nog op de latency letten dat die bij beide gelijk is of is dat geen pré?
Als je veel gamed zou ik er inderdaad 512 bij pleuren als je het meeste uit je geld wilt halen. Als je er 1Gb bij doet, blijft je systeem evensnel(/traag), maar dan wel met meer ram. Terwijl als je er 512 bij doet, en gebruik maakt van dual channel zullen je game prestatie's er flink op vooruitgaan :)

En latency is naar mijn weten geen pre. Dat schakelt automatisch terug, evenals de snelheid (3200>2700)

[ Voor 9% gewijzigd door B-Bandit op 16-12-2005 00:17 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat zit iedereen hier elkaar na te blaten over dual channel :? Dat bord heeft een SiS648 chipset die dus geen dual channel ondersteunt |:(

TS, in het beleid van dit subforum staat duidelijk welke informatie in een topicstart dient te staan. Je presteert het om vrijwel niets daarvan te melden. Bovendien kun je met een beetje uitzoek- en nadenkwerk je vraag makkelijk zelf beantwoorden. Denk als eerste even goed na over geheugensnelheid. Wat bepaalt de snelheid waar een DIMM op draait? De DIMM zelf of de geheugencontroller die het aanstuurt?

Verder zie ik hier helaas een aantal mensen (virtuele) banken en (fysieke) DIMMs door elkaar halen. Zo ga je het dus nooit snappen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.