Enermax Liberty 600W: op welke 12V rail zit de 24 pins plug?

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik wil graag de Enermax Liberty 620W kopen, maar de documentatie is summier en de reviews reppen er met geen woord over. Wat ik wil weten is het volgende:

De Liberty heeft twee 12V rails, aangegeven door twee rijen connectors (plaatje)

Afbeeldingslocatie: http://www.phoronix.com/images/picture.php?id=301&image=enermax_liberty_interface_lrg

De bovenste rij lijkt mij rail 1 en de onderste rail 2 en ik wil mijn videokaart op de rail aansluiten (via de rode PCI-e connector) waar het moederbord NIET op zit. Zodoende hoop ik de load te verdelen daar mijn X1800XT stroom vreet en mijn CPU ook (bij beide de shit eruit geOC'd).

Ik "denk" dat het mobo op de bovenste rail zit, maar dat denk ik alleen maar omdat die dichter bij die rail geplaatst is, niet bepaald wetenschappelijk onderbouwd dus :)

Heeft iemand enig idee of ervaring die relevant is?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou me daar echt niet druk om gaan maken. Het is een redelijke voeding dus die moet dat gewoon aankunnen, ongeacht waar je je beeldkaart op aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn Noisetaker 600W is het als volgt:
1e rail: mobo en cpu
2e rail: videokaart en schijven en andere zaken (molexen, sata power, floppy power, SLI connectoren)

Ik veronderstel dat het bij de Liberty ook zo gaat zijn.

Offtopic: verder denk ik dat je daarmee zowat de beste stille voeding ter wereld gaat aanschaffen ;)

EDIT> volgens mij gaan ze sowieso niet de videokaart en cpu op 1 rail zetten. Houdt er rekening mee dat de voeding in principe zonder moeite, 2 stroomvretende cpu's moet kunnen voeden en 2 high-end videokaarten in SLI, en dat gaan ze dus niet op 1 rail zetten. Wel kan er eventueel wat gegoccheld worden met de aansluitingen van de schijven maar dat is ook alles.

Bij mijn voeding was een technisch schema meegeleverd waarop je kon aflezen welke connector op welke rail staat. Misschien kan je iemand zoeken die die voeding al heeft en vragen of die persoon dat eens wilt nazien op zijn schema. Maar desalniettemin ben ik redelijk zeker van wat ik hierboven heb gezegd.

Deze persoon heeft deze voeding: Tijgert in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 14" Ben je zelf 8)7
En kan je het nu zelf bevestigen van welke connectoren op welke rails?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2005 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik ga het boekje NU door lezen :)

620W !!!

[evil grin mode ON]

>:) >:) >:) WOEOEOEOAAHAHAHAHAHAHAAAAAHAHAH!!!!!!!! >:) >:) >:)

[evil grin mode OFF]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Het diagram in de manual is of niet erg duidelijk of te duidelijk en dus beetje te simpel.

Zoals ik het lees:
De 24 pins mobo plug zit op 12V1 tesamen met alle molex, floppy, SATA en PCI-e (!?!?) connectors.
Dit lijkt me wel een erg hoge concentratie.
Op 12V2 zit 'enkel' de twee 4 pins (of bij elkaar de 8 pins) connectors voor de CPU stroom.

Dus de CPU(s) heeft(hebben) een hele eigen 12V rail en de rest moet de andere 12V rail delen.
In een worst case scenario, als je maar 1 CPU(core) hebt maar wel twee PCI-e videokaarten, dan is er een rail nogal onderbezet terwijl de andere een hele grote load voor de kiezen krijgt.

Kan iemand dit bevestigen?

[ Voor 10% gewijzigd door Tijgert op 16-12-2005 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens dit lijstje lijkt me het wel

Hoeveel ampere denk je nodig te hebben op de 12 volt lijnen? 620 watt zegt geen ene klap meer natuurlijk want een gedeelte van dat wattage zit in de 5 en 3.3 volt lijnen, die je in verhouding tot de 12 volt lijn erg weinig belast.

ATX2.0 PSU
+12V1 = Mobo (20/24-pin main ATX power connector)\PCI Slots\AGP\Molex Peripheral connectors (Drives\AGP, PCI-e Video extra connector)
+12V2 = CPU (4-Pin +12V Aux connector)

EPS12V SSI V1.6 PSU (Up to 550W)
+12V1 = Both CPUs (8-Pin +12V Aux connector)
+12V2 = Mobo (24-pin main ATX power connector)\PCI Slots\AGP\Molex Peripheral connectors (Drives\AGP, PCI-e Video extra connector)

EPS12V SSI V1.6 PSU (550W+)
+12V2 = Mobo (24-pin main ATX power connector)\PCI Slots\AGP, PCI-e Video
+12V3 = Molex Peripheral connectors (Drives\AGP, PCI-e Video extra connector)

EPS12V SSI V2.1 PSU (450W, 550W)
+12V2 = Mobo (24-pin main ATX power connector)\PCI Slots\AGP\Molex Peripheral connectors (Drives\AGP, PCI-e Video extra connector)

EPS12V SSI V2.1 PSU (550W, 650W)
+12V1/+12V2 = One rail per CPU (8-Pin +12V Aux connector)
+12V3 = Mobo (24-pin main ATX power connector)\PCI Slots\AGP\Molex Peripheral connectors

EPS12V SSI V2.1 PSU (550W, 650W) 240VA Power Limit
+12V3 = Mobo (24-pin main ATX power connector)\PCI Slots\AGP\Drives
+12V4 = Molex Peripheral connectors (Drives\AGP, PCI-e Video extra connector)

EPS12V SSI V2.8 PSU (550W, 650W)
+12V3 = Mobo (24-pin main ATX power connector)\PCI Slots\AGP\Drives
+12V4 = Molex Peripheral connectors (Drives\AGP, PCI-e Video extra connector), Mobo (4-pin +12V Aux connector - when mobo requires more than 16A)

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 17-12-2005 11:27 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ja... lijkt toch te kloppen...
Hoeveel A ik nodig heb, lastig te zeggen... Zo veel mogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 23:47:
Het diagram in de manual is of niet erg duidelijk of te duidelijk en dus beetje te simpel.

Zoals ik het lees:
De 24 pins mobo plug zit op 12V1 tesamen met alle molex, floppy, SATA en PCI-e (!?!?) connectors.
Dit lijkt me wel een erg hoge concentratie.
Op 12V2 zit 'enkel' de twee 4 pins (of bij elkaar de 8 pins) connectors voor de CPU stroom.
Hmm is toch tegen mijn verwachting in dan. Deze opstelling lijkt me niet slecht, maar de opstelling zoals ik dacht dat ze ging zijn, lijkt me dan idd wel beter.
Dus de CPU(s) heeft(hebben) een hele eigen 12V rail en de rest moet de andere 12V rail delen.
In een worst case scenario, als je maar 1 CPU(core) hebt maar wel twee PCI-e videokaarten, dan is er een rail nogal onderbezet terwijl de andere een hele grote load voor de kiezen krijgt.
Dit klopt inderdaad. 2 high end videokaarten die overklokt zijn, kunnen @full load al een 18 -> 20 amperes consumeren dacht ik. Dan blijft er niet veel meer over voor de rest.

Als ik de Liberty vergelijk met de Noisetaker:

Liberty
12V1: 20A
12V2: 20A
som hiervan: 40A
Combined: 36A
Verschil tussen combined en som: 40-36= 4A
M.a.w. als je de ene rail volledig belast met zijn 20A, dan kan de andere nog maar 16A hebben (want combined is 36A) en vice versa.

Noisetaker
12V1: 18A
12V2: 18A
som hiervan: 36A
Combined: 35A
Verschil tussen combined en som: 36-35= 1A
M.a.w. als je de ene rail volledig belast met zijn 18A, dan kan de andere nog maar 17A hebben (want combined is 35A) en vice versa.

Hier reken ik enkel met een contunue belasting. Beide modellen kunnen echter nog meer leveren bij piekvermogens.

M.a.w. kan de Liberty zwaarder belast worden op zijn aparte rails maar dit voordeel wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een hoger verlies bij de combined power. Deze combined power is echter nog altijd hoger dan de combined power dan de Noisetaker. De Liberty is dus wel degelijk een krachtiger beestje, echter wel, voor zover we weten, een ongelukkigere verdeling van de belasting over de 2 rails als de Noisetaker. Toch voor mensen met heel wat belasting op onderdelen naast de cpu. Voor mensen met heel wat belasting op vooral de cpu is de Liberty dan wel heel ideaal.
Wat ik eventueel als optie zie voor jou: je gebruikt toch maar 1 cpu, dus je hebt maar 4pins nodig van de 8pins EPS connector (of SSI, weet de benaming niet uit mijn hoofd), misschien kan je de andere 4pins dan gebruiken voor je schijven te voeden, wat er dan voor zorgt dat de belasting op de eerste rail al wat minder wordt en je grafische kaarten wat meer ademruimte krijgen.
Interessant lijstje. Wat wel raar is, dat is dat mijn voeding onder geen enkele specs valt. Nu begin ik te twijfelen of ik het wel juist heb, ik ga nog eens even nazien.
Ok, ik heb het nog eens nagezien:
12V1 (18A): PCI-E, Floppy Power, Peripheral power (molex)
12V2 (18A): EPS12V (cpu), 20+4pins Mobo power, SATA power

Niet geheel zoals ik dacht, maar toch een betere verdeling als de Liberty vind ik. De rail van de cpu krijgt wat meer belasting, de rail van de grafische kaart krijgt wat minder belasting. Bij de Liberty is het net omgekeerd.

Heb even een foto genomen van het schema dat er als A4 papier los bijzat:
Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/8379/untitled18vs.th.jpg

Hoe bevalt trouwens het systeem met de 10molexconnectors en de 10sata-connectors?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Dan denk ik dat de Liberty toch precies goed is voor mij.
Ik voldoe niet aan het Worst Case Scenario maar ga wel voldoen aan het (mogelijk) Best Case Scenario.
Ik hou niet van SLi of Crossfire, ik wil gewoon 1 kaart hebben (al was het maar omdat WC op 2 kaarten te lastig is, te duur en mijn setup mogelijk niet genoeg koelt) en ik ben van plan snel over te stappen naar Dual Core.

Dan zit ik exact zoals de Liberty is bedoeld, high load door de CPU(s) en niet de max op de andere rail door maar 1 kaart te hebben.

Heb ik het toch goed gedaan :Y)

b.t.w. onder full load, 2.6GHz A64 en 700/800 X1800XT, blijven zelfs op mijn Enermax 465W de voltages retestrak. Alleen de 12v lijn gaat naar 11,96v ... nounounou, da's het kopen van een Liberty waard ;)

Ach.. wat extra bragging rights voor mijn sig... als ik die ooit maak... :)

Edit: Mijn schema.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/temp/liberty620.jpg

Enne, ik heb geen 10 molex en nog eens 10 Sata connector hoor :-)

[ Voor 10% gewijzigd door Tijgert op 17-12-2005 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat beide voedingen in alle gevallen, zalige prestaties zullen leveren. :)
Ik ben zeer tevreden van mijn noisetaker, maar als ik nu zou kunnen kiezen, zou ik toch voor de Liberty gaan.

Dit topic vind ik toch interessant om eens te vergelijken hoe het zit met de belastingsverdeling ...

EDIT> hmm op jou schema zie ik wel dat er een beperking is op de 5V en de 3.3V lijn
Namelijk combined power 170W
Die combined power is bij de noisetaker 282W, en de 5V lijn en 3.3V lijn zijn volledig onafhankelijk van elkaar.

Hoezo? Geen 10 sata en geen 10 molex?
ENERMAX LIBERTY series features an extraordinary innovation, ENERMAX ETERNITY connectors, which may not be confound with its modular cable management. Up to now, any user of any PSU from any brand (even including ENERMAX) had the problem of having fixedly defined 4p Molex and SATA connectors, e.g. 6*Molex and 4*SATA. If e.g. 7*Molex or 5*SATA were needed, everybody had a problem. The only emergency solution was to use Y-adaptors as 2*Molex to 1*SATA, which cause performance loss and instability and are blocking even 2, most likely needed, Molex connectors.

ENERMAX solution is as brilliant as simple: ENERMAX ETERNITY connectors feature every connector twice in pairs! Besides every Molex connector a S-ATA connector is placed. This means, whenever somebody would like to replace a connected Molex HD by a S-ATA HD, he or she can just unplug it from its Molex connector and use instead the S-ATA connector besides it! This can be done without any other reconnection of the system as before, if all S-ATA would have been in use. Following up a.m. example, you can connect now instead of just 6 Molex and 4 S-ATA devices up to the maximum of 10 Molex or 10 S-ATA devices as you like, now and forever. Without adaptors, nor any reconnection of the system, nor performance losses or instability, nor the purchase of a new PSU or as for cable management PSUs without purchasing spare cable strings, which sometimes cost nearly as much as a new PSU itself.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Beide voedingen zijn natuurlijk top of the line, dus het is allemaal even goed. Alleen voor prodict diversiteit wil men gewoon meerdere product lijnen hebben lijkt me.

Ehm... ik moet hem nog uitpakken, daarom 'dacht' ik dat er geen 20 connectors bij zitten :)
maar er staat wel 10 Molex OF 10 Sata, niet 20 tegelijk dus ;)

Dat van die 5v en 3.3v lijn is wel waar.
Bij de Noisetaker zijn dat aparte delen van de voeding terwijl bij de Liberty de 3.3v van de 5v afgeleid schijnt te zijn. Daarom kunnen ze bij de Noisetaker apart volledig belast worden en bij de Liberty dus weer tot die gecombineerde waarde.
Daar staat dan wel die iets hogere 12v belastbaarheid van de Liberty tegenover wat toch eigenlijk alle hoofdstroom levert.

Als je ooit 170W, of zelfs 282W, aan vermogen gebruikt op die 5v en 3.3v lijnen dan zullen je 12v lijnen al helemaal niet voldoende zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ik dacht dat je de sata power connector en de molex power connector van 1 kabel wel beiden tegelijk kon aansluiten.

Als je hem hebt uitgepakt en volledig hebt kunnen inspecteren, laat dan nog weten hoe het nu net zit met die bekabeling want ik heb nog altijd geen duidelijke eenduidige conclusie kunnen afleiden uit de reviews en info die ik gevonden heb op internet.

Trouwens: nog niet uitgepakt??? Schaam u !! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Maar ik dacht dat je de sata power connector en de molex power connector van 1 kabel wel beiden tegelijk kon aansluiten.
Men raadt slechts 2 connectoren per kabel te gebruiken, maar dat kan een Tweaker niet tegen houden :)
Trouwens: nog niet uitgepakt??? Schaam u !!
Hehe, ik moet werken :( ben pas de 23e terug.. en het kriebelt!

Pagina: 1