Virtueel filesystem voor laptops

Pagina: 1
Acties:

• Oeboema
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-03 20:25
Ik heb al sinds een tijdje een laptop van mijn werk. Daar hebben we een samba server die een heleboel shares aanbiedt. De windows 2k clients mounten die als netwerkschijven. Ik heb op mijn laptop een ge-encrypte schijf (Drivecrypt) waar ik replica's heb van sommige shares. Die replica's maak ik met ViceVersa Pro. Die houdt bij in een database welke files er veranderd zijn op de server en mijn laptop zodat er geen dingen misgaan als verdwenen bestanden ed.Tot zover de standaard dingen. Ondanks dat het allemaal wel werkt is het nogal een gedoe. Als ik op mijn werk kom, gooi ik mijn laptop in de dock en moet dan eerst synchroniseren. Als ik
weg ga idem. Je wil het nog wel eens vergeten, het synchroniseren duurt een paar minuten en je hebt natuurlijk altijd een conflict als je over een paar minuten je trein moet halen.
Ik vroeg me af of er geen netwerk filesystem bestaat dat de volgende dingen combineert:
  • Net als een gewone samba share staat er op je laptop een schijf waar bestanden van de server op staan. Hij maakt alleen automatisch ook een kopie van die share in een lokale cache.
  • Als ik dan mijn laptop uit de dock haal, moet de netwerkschijf blijven staan en automatisch overgaan naar de lokale kopie. Als ik de laptop weer terugplaats in dock moet de schijf automatisch de lokale kopie en de netwerkschijf synchroniseren.
  • Daarbij moeten eventuele conflicten (bijv. bestanden
    zijn zowel lokaal als op de server verandert) op een simpele manier af te handelen zijn.
  • De lokale kopie wordt automatisch ge-encrypt op een hoog niveau.
  • Het systeem moet kunnen werken met Linux servers en win2k clients.
Ik heb al gezocht naar dit soort systemen en een paar dingen gevonden, maar die hadden niet alle specs die ik wil.
  • MS-DFS. Dit systeem kan niet overweg met bestands conflicten als meerdere gebruikers aan een bestand werken. De nieuwste versie van het bestand blijft bewaard.
  • Intermezzo.http://www.inter-mezzo.org. Dit lijkt een veelbelovend project, maar ik heb het idee dat er al een tijd niet meer aan gewerkt wordt. Bovendien is het alleen voor Linux.
  • Coda/AFS. Dit zijn zware systemen voor grote gedistribueerde filesystemen. Niet echt geschikt voor een laptopje.
Heeft iemand een goed idee of een hint?

He who has a shady past knows that nice guys finish last.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Oeboema schreef op donderdag 15 december 2005 @ 22:14:
Heeft iemand een goed idee of een hint?
Standaard Offline folders met encrypted cache lijkt me al voldoen aan jouw eisen eerlijk gezegd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-04 09:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

With BackSlash, wat je nu wil/doet zit automagisch al in W2K Prof (en verder, neem ik aan) en synched automatisch zodra hij de shares ziet.

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• Oeboema
Ik heb wel eens gekeken naar Offline folders, maar zag toen geen dingen als encrypted cache. Ik wilde hem op een drivecrypt disk laten syncen, maar dat ging heel moeilijk. Ik zal het eens checken.

• Oeboema
Goed, iets gevonden op Technet: http://www.microsoft.com/...ntain/encryptoffline.mspx
Daar staat toch duidelijk dat encryptie van de cache alleen voor windows XP pro beschikbaar is en dus niet voor win2k. Iemand nog andere ideeen, behalve dan upgraden naar winXP?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-04 09:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Oeboema schreef op maandag 19 december 2005 @ 08:59:
Ik heb wel eens gekeken naar Offline folders, maar zag toen geen dingen als encrypted cache. Ik wilde hem op een drivecrypt disk laten syncen, maar dat ging heel moeilijk. Ik zal het eens checken.
Volgende keer dan graag vermelden, want als ik iemand hoor over automagisch shares synchen enzo, denk ik meteen aan de Offline Folders van windows ...

Tijd voor een nieuwe sig..

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 19:21

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Vroeger gebruikte ik Offline folders van windows xp. Het grote probleem wat ik kreeg was dat soms dummy files ontstonden en soms niet gesynct werdt. Ben toen overgegaan naar subversion. Krijg je er meteen een history bij. Moet je alleen wel zelf syncen

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Pagina: 1