Ik wil graag Linux op mn PC gooien, maar daarvoor heb ik een aparte partitie nodig. Nou vraag ik mij af hoe groot ik hem zou maken (Mandrake v7.2 ofzo). Ik zat zelf te denken aan 2 gig ofzo. Maar nu komt pas eigenlijk mijn echte vraag: hoe kan ik dat doen ZONDER mn HD te formatteren? Echt, het liefst zou ik formatteren enzo, maar geloof me: HET KAN NIET, ECHT NIET. Ik moet het dus doen met Partition Magic ofzo, maar hoe? Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit het veiligst kan doen, want ik wil Windows niet opnieuw installeren...
Verwijderd
Je hebt het antwoord zelf al gegeven. Kijk of je schijfruimte vrij hebt om met Partition Magic 6 een ext2 partitie aan te maken. 2 Gb moet wel lukken. Vergeet ook niet een Linux Swap partitie aan te maken. 128 Mb of zo.
Je kunt eventueel bestaande partities eerst shrinken.
Bij de installatie van Linux kies je dan de bestaande partities die jij zelf aangemaakt hebt.
Suc6
Je kunt eventueel bestaande partities eerst shrinken.
Bij de installatie van Linux kies je dan de bestaande partities die jij zelf aangemaakt hebt.
Suc6
Verwijderd
2 gig is genoeg, maar kun je mandrake niet volledig installeren denk ik.
ff checken: nee -> mandrake heeft 2.5 gig nodig als ie volledig (!) geinstalleerd is.
het is voldoende op een lege partitie te creeren. Tijdens installatie kun je die indelen. (dan maak je in de lege ruimte 2 partities, 1 swap en 1 ext2).
Het een en ander hangt af hoe je nu je partities hebt ingedeeld of je partition magic oid nodig hebt. Bedenk dat backups maken veel ellende kunnen besparen.
ff checken: nee -> mandrake heeft 2.5 gig nodig als ie volledig (!) geinstalleerd is.
het is voldoende op een lege partitie te creeren. Tijdens installatie kun je die indelen. (dan maak je in de lege ruimte 2 partities, 1 swap en 1 ext2).
Het een en ander hangt af hoe je nu je partities hebt ingedeeld of je partition magic oid nodig hebt. Bedenk dat backups maken veel ellende kunnen besparen.