[ASP.NET] Simpel query...dataset?

Pagina: 1
Acties:

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-03 14:50
Hey,

Ik ben bezig met een inlog systeem in asp.net. Ik frustreer me alleen ergends over. Ik heb een boek ter naslag waar heel goed asp.net behandeld wordt (asp.net in 21 dagen). Echter, ik wil even iets simpels. De gebruiker wordt ingelogd door middel van sessions, werkt allemaal goed en fijn. Op de profiel wijzigen pagina wil ik alle informatie van de gebruiker uitlezen uit een access database.

Aangezien ik lang php geprogrammeerd heb ben ik misschien wat versimpelt, maar moet je bij asp.net zelfs voor 1 result een hele dataset gedoe gaan aanmaken? Of kan dit ook op een simpele manier? (query - listen, zonder gedoe?). Zoniet, dan ga ik maar verder op de manier die het boek me voorschrijft (een uitgebreide code met datasets... :r).

Alvast bedankt.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Met Access heb je weinig andere mogelijkheden dan een recordset/dataset aan te maken. Als je overstapt op Ms Sql kun je gebruik maken van Xml..

Download my music on SoundCloud

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-04 22:00
Als het een paar simpele lees acties zijn kun je bijvoorbeeld ook gebruik maken van een DataReader.

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-03 14:50
Ja, ik ben ook helemaal geen voorstander van access. Alleen in verband met een projectgroep die voor het eerst met een database werken, en hier nog niet echt het principe van snappen heeft de docent maar aangeraden om voor access te gaan... maakt mij opzich ook niet zoveel uit omdat alles wel werkt... alleen wel jammer dat sommige dingen zo omslachtig moeten...

@Sybr_E-N, bedankt. Ik zal er eens naar kijken! :9

[ Voor 8% gewijzigd door Nielsvr op 15-12-2005 19:49 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-04 17:18
Nielsvr schreef op donderdag 15 december 2005 @ 19:35:
Hey,

Ik heb een boek ter naslag waar heel goed asp.net behandeld wordt (asp.net in 21 dagen).
Een boek met als titel 'X in 21 dagen', kan je moeilijk als naslagwerk betitelen...
Echter, ik wil even iets simpels. De gebruiker wordt ingelogd door middel van sessions, werkt allemaal goed en fijn. Op de profiel wijzigen pagina wil ik alle informatie van de gebruiker uitlezen uit een access database.
Hoe bedoel je, dmv sessions ? Ik zie even het verband niet....
Heb je ook al eens gekeken naar Forms authentication ?

[quote]
Aangezien ik lang php geprogrammeerd heb ben ik misschien wat versimpelt, maar moet je bij asp.net zelfs voor 1 result een hele dataset gedoe gaan aanmaken? Of kan dit ook op een simpele manier? (query - listen, zonder gedoe?). Zoniet, dan ga ik maar verder op de manier die het boek me voorschrijft (een uitgebreide code met datasets... :r).

Nee, kijk eens naar de verschillende mogelijkheden in de MSDN (da's een naslagwerk), of in je boek. Kijk eens naar de member methods van IDbCommand (ExecuteReader, ExecuteScalar).
dominic schreef op donderdag 15 december 2005 @ 19:44:
Met Access heb je weinig andere mogelijkheden dan een recordset/dataset aan te maken. Als je overstapt op Ms Sql kun je gebruik maken van Xml..
Dat slaat nu eenmaal als een tang op een varken.
Wat heeft XML met ACID data-opslag te maken ? Niets.
Met Access kan je evengoed uit de voeten als met SQL Server, zij het dan met de beperkingen die Access biedt. Echter, als je een simpele site wilt maken, als test-project, of voor een beperkt aantal users en waar je de mogelijkheden die sql server je biedt, toch niet nodig heeft, dan is Access voldoende.

[ Voor 23% gewijzigd door whoami op 15-12-2005 19:56 ]

https://fgheysels.github.io/