Vraagje: Ik heb een Nikon D50 met als telelens een Nikkor 70-300 G. Daar heb ik nog geen filter op gemonteerd. Bij foto's waar ook maar een klein beetje contrast in zit, heb ik last van "purple fringing" (dus paarse randen tussen fel-donkerovervangen). Nu weet ik ongeveer hoe een polarisatiefilter werkt (soort lamellen). Nu vraag ik mij af, of ik de fringing kan tegengaan met door een polarisatiefilter te monteren. Of zit misschien de fout wel in de lens? Zoja, heeft iemand wel eens geprobeerd garantie te claimen op zo'n lens?
polarisatie filter versterkt juist contrast, lijkt me niet echt werken. Vanuit RAW is 't meestal aardig te corrigeren. De fout van fringing zit overigens gewoon in de lens, maar dat is meestal normaal. Goedkopere objectieven vertonen dit wel vaker.
|>
Waarom denk je dat je de purple fringing (= CA) tegen kunt gaan met een polarisatiefilter?
ben benieuwd naar de gedachtegang erachter
Die purple fringing is gewoon het gevolg van afwijkingen in de lens, dus daar doe je heel weinig aan en het valt imo zeker niet onder de garantie van een lens.
Die purple fringing is gewoon het gevolg van afwijkingen in de lens, dus daar doe je heel weinig aan en het valt imo zeker niet onder de garantie van een lens.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Omdat ik het vooral heb bij fel weerkaatsend licht. Als dat licht niet binnengelaten wordt, zou het minder kunnen worden. Als ik dit effect dus niet meer wil moet ik in ieder geval een lens hebben met apochromatische coating, toch?YellowCube schreef op donderdag 15 december 2005 @ 16:18:
Waarom denk je dat je de purple fringing (= CA) tegen kunt gaan met een polarisatiefilter?
ach zo, maar dan zou je ook gewoon een donker stukje glas voor je lens kunnen houden. Dat houdt ook licht tegen.
Je kunt idd een lens nemen met apochromatische coating, maar dit wil niet persé zeggen dat de CA dan weg is. Het wordt minder. Nikon heeft verder lenzen met ED glas. Heeft de zelfde werking als zo'n coating, alleen beter.
Wat je overigens ook kunt doen is een kleiner diafragma kiezen op de (70-300) lens. Lenzen hebben wijd open vaak meer last van CA dan wanneer je het diafragma een beetje sluit.
Je kunt idd een lens nemen met apochromatische coating, maar dit wil niet persé zeggen dat de CA dan weg is. Het wordt minder. Nikon heeft verder lenzen met ED glas. Heeft de zelfde werking als zo'n coating, alleen beter.
Wat je overigens ook kunt doen is een kleiner diafragma kiezen op de (70-300) lens. Lenzen hebben wijd open vaak meer last van CA dan wanneer je het diafragma een beetje sluit.
[ Voor 28% gewijzigd door YellowCube op 15-12-2005 16:26 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Nog een andere vraag. Het zal ook wel niet zo werken, maar ik zou me kunnen voorstellen dat een UV-filter dit verschijnsel tegengaat, omdat het kleurtje nogal paars is... Of bestaan er msischien apo-coatingfilters?
Verwijderd
Hier worden CA & purple fringing onder 1 noemer gegooid terwijl dit 2 verschillende dingen zijn.
CA onstaat door een afwijking in de lens, dit effect/afwijking zie je ook vaak alleen in de hoeken, omdat een lens bijna nooit perfect bol is komen de kleuren niet hetzelfde punt aan (kleuren zitten op verschillende golflengtes).
Het plaatje hieronder laat dit verschijnsel zien

Purple fringing manifesteert zich niet alleen in de hoeken van een foto maar kan zich overal voordoen. Als je lens CA verschijnselen vertoont dan zal dat alleen maar versterkt worden door purple fringing, een goede lens geeft iig minder CA.
Purple fringing ontstaat door het "overlopen" (blooming) van pixels naar de naburige pixels, dit hangt tevens samen met dynamisch bereik, en doet zich vooral voor als de contrasten te groot zijn.
Ik heb toch wel een aantal jaartjes analoog gefotografeert met een SLR, en ik ben nog nooit een foto tegengekomen (niet van mezelf en niet van anderen) die purplefringing liet zien, maar wel degelijk foto's met CA verschijnselen in de hoeken en dit kan zich in verschillende kleuren voor doen.
In de digitale wereld heb ik er genoeg gezien en gemaakt die dit wel vertonen, in het midden en in de hoeken, het kan zich dan ook overal voordoen.
Het word daarom ook wel "sensor blooming" genoemd, typisch een digitaal issue.
Maar goed TS, daar ben je nog niet bij gebaat, er is geen echte remedie voor, maar dat was al duidelijk
ongeacht waar het aan ligt.
Je kunt altijd proberen om iets te onderbelichten om zo het contrast lager te houden, maar dat is niet altijd gewenst.
CA onstaat door een afwijking in de lens, dit effect/afwijking zie je ook vaak alleen in de hoeken, omdat een lens bijna nooit perfect bol is komen de kleuren niet hetzelfde punt aan (kleuren zitten op verschillende golflengtes).
Het plaatje hieronder laat dit verschijnsel zien
Purple fringing manifesteert zich niet alleen in de hoeken van een foto maar kan zich overal voordoen. Als je lens CA verschijnselen vertoont dan zal dat alleen maar versterkt worden door purple fringing, een goede lens geeft iig minder CA.
Purple fringing ontstaat door het "overlopen" (blooming) van pixels naar de naburige pixels, dit hangt tevens samen met dynamisch bereik, en doet zich vooral voor als de contrasten te groot zijn.
Ik heb toch wel een aantal jaartjes analoog gefotografeert met een SLR, en ik ben nog nooit een foto tegengekomen (niet van mezelf en niet van anderen) die purplefringing liet zien, maar wel degelijk foto's met CA verschijnselen in de hoeken en dit kan zich in verschillende kleuren voor doen.
In de digitale wereld heb ik er genoeg gezien en gemaakt die dit wel vertonen, in het midden en in de hoeken, het kan zich dan ook overal voordoen.
Maar goed TS, daar ben je nog niet bij gebaat, er is geen echte remedie voor, maar dat was al duidelijk
Je kunt altijd proberen om iets te onderbelichten om zo het contrast lager te houden, maar dat is niet altijd gewenst.
Nope, er zijn geen apo filters, dit gaat om interne lens delen die voor de diffractie zorgen (tenminste, volgens de canon lens system dvd
). Dat UV filters gewoon te protectie, enige mogelijke is dus je diafragma dichtschroeven en later in photoshop bewerken. Dit is gewoon het risico van goedkopere lenzen.
|>
Als ik het goed begrijp is het dus een samenspel van lens en sensor?Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 18:55:
Ik heb idd el cheapo lenzen geprobeerd die het in overvloed hadden. Dat was bv met zo'n Sigma 70-300 die veel als extra kitlens bij een 300D wordt weggegeven. Echt overal waar je op mikt waar ook de zon een beetje op schijnt krijg je van die paarse vlekken.
Met mijn huidige 1D en lenzen zie ik het sporadisch en dan niet heel erg opvallend. Mijn oude Minolta A1 had er nauwelijks last van. Kan het zijn dat een bepaalde lens het op de ene camera wél heeft en op de andere niet of nauwelijks? Dus 1 dezelfde lens, laten we zeggen eerst op een bodyX en dan op bodyY. Kan het zijn dat de sensor van de X gevoeliger is dan die van de Y?
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Canon A520 moet je eens proberen als je wilt zien wat Purple Fringing ook al weer was 
Wat je nu door elkaar haalt zijn 3 camera's met eigen lenzen. Je zou kunnen 'aantonen' dat het aan de lens ligt door je 70-300 op je 1D te zetten, en andersom. Als het probleem even groot is bij de 1D als de 300D, dan ligt het dus aan de lens.
Suggestie die ik wel eens heb gehoord: CCD's zijn gevoelig voor de hoek van het inkomende licht. Purple Fringing zou kunnen worden verooraakt doordat het licht onder een te scherpe hoek op de CCD valt.
Wat je nu door elkaar haalt zijn 3 camera's met eigen lenzen. Je zou kunnen 'aantonen' dat het aan de lens ligt door je 70-300 op je 1D te zetten, en andersom. Als het probleem even groot is bij de 1D als de 300D, dan ligt het dus aan de lens.
Suggestie die ik wel eens heb gehoord: CCD's zijn gevoelig voor de hoek van het inkomende licht. Purple Fringing zou kunnen worden verooraakt doordat het licht onder een te scherpe hoek op de CCD valt.
@drekstuut, heb je de lens al eens wat meer dicht gezet? Op F8 zijn de resultaten vaak stukken beter dan wide-open. Probeer dat maar, je kon wel eens versteld staan hoeveel dat scheelt.
Oops, had Yellowcube ook al geopperd... maar schelen doet het!
[ Voor 16% gewijzigd door JeanLeGrand op 16-12-2005 00:29 ]
Denon AVR-X3600H
Een G-lens heeft toch geen diaframaring?JeanLeGrand schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 00:26:
@drekstuut, heb je de lens al eens wat meer dicht gezet? Op F8 zijn de resultaten vaak stukken beter dan wide-open. Probeer dat maar, je kon wel eens versteld staan hoeveel dat scheelt.
Und? Je kunt dan toch nog wel je diafragma instellen via de camera?littlejoannes schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 08:42:
Een G-lens heeft toch geen diaframaring?
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Pagina: 1