GF2 MX400 & Intel D845GERG2 Mobo .. ineens zwart beeld

Pagina: 1
Acties:

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb de pc van een vriend wat zitten 'repareren', maar sindsdien krijg ik geen beeld meer op het beeldscherm tijdens het booten.. (en inmiddels ook niet meer in XP)

De configuratie is als volgt...
Intel D845GERG2 Mobo
Pentium4 2.8Mhz
GF2 MX400 64mb tv-out (PCI)
Audioblaster Live 5:1 (PCI)

Deze pc werkte (voor ik begon) gewoon zoals verwacht... Zet 'm aan en je zag de bios-schermen voorbij vliegen, waarna XP tevoorschijn kwam..

Ik heb toen ..
.. een casefan toegevoegd
...de processor heatsink+fan vervangen
...een 2e geluidskaartje erbij geprikt (zo'n goedkoop 5.1 PCI sweex-ding)

Hierna begonnen de problemen.. De standaard monitor wilde met geen mogelijkheid meer aan.. Hij stond netjes standby, maar ging maar niet aan tijdens het opstarten van de pc... Ook niet toen ik de pc weer helemaal in de oude, originele staat had hersteld...

Inmiddels kwam ik er (na lang proberen) achter dat ik weer beeld kreeg, als ik een master-hd&slave-hd aan de primaire ide kabel aansloot, de secundaire kabel leeg liet en maar lang genoeg wachtte.. Tijdens het booten dus geen beeld, maar in XP wel.. Daarna heb ik (na lang klooien met de installatie van andere nvidia drivers) ook die mogelijkheid om zeep geholpen |:( ... helemaal geen beeld meer dus...Ook niet bij testen op andere beeldschermen..

Wie kan me helpen om m'n beeldscherm weer terug te krijgen? Ik heb inmiddels al zo'n uur of drie zitten proberen en zo'n uurtje op internet zitten speuren.. helaas zonder resultaat..

- geeft een moederbotd zoals dit in normale situaties gewoon beeld als er niks aan de ide-ingangen is aangesloten?
- beschikt dit moederbord over een ingebouwde videokaart? Waar ik ik dit opzoeken? het lijkt wel of je voor de intel-documentatie een afgeronde studie kernfysica nodig hebt...

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:37

Oceria

I've been in between....

Waarom heb je een tweede geluidskaart erbij geprikt, terwijl er al een in zat?

Wat ik denk dat er gebeurd is, is dat het BIOS zichzelf gereset heeft toen de tweede kaart gezien werd.
De default setting voor Intel mobo's is dat tijdens de post het scherm blank blijft. Kijk eventjes op de Intel site hoe je in het bios komt (waarschijnlijk gewoon [DEL]) en zet "quiet boot" uit, dan zie je de POST weer op het scherm.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• scorpion303
  • Niet online
Oceria schreef op donderdag 15 december 2005 @ 16:10:
Waarom heb je een tweede geluidskaart erbij geprikt, terwijl er al een in zat?
Ik had er nog eentje liggen en het leek ons zeer de moeite waard om eens wat actiever gebruik te gaan maken van de mp3 voorraad.... Even wat proffesionele dj-software erbij, mixertje aansluiten en gaan met die (audio)banaan.
Wat ik denk dat er gebeurd is, is dat het BIOS zichzelf gereset heeft toen de tweede kaart gezien werd.
De default setting voor Intel mobo's is dat tijdens de post het scherm blank blijft. Kijk eventjes op de Intel site hoe je in het bios komt (waarschijnlijk gewoon [DEL]) en zet "quiet boot" uit, dan zie je de POST weer op het scherm.
Dit klinkt als een goede stap om te proberen, zodra ik thuis kom ga ik aan de slag.. thanks!

• scorpion303
  • Niet online
Hoera.. ik heb 't gevonden... De vga-output op het moederbord bleek ineens te gaan werken toen ik alle PCI en IDE zaken ontkoppelde...

Via F2 naar het Bios-menu gegaan en hier kon in de default video apapter aanpassen... Deze was (waarschijnlijk bij het inbouwen van die 2e geluidskaart) versprongen van PCI naar AGP, dus toen ik deze terugzette op PCI was alles weer de oude en werkt de boel weer naar behoren.. thanks voor de tip!

• scorpion303
  • Niet online
[update (na twee jaar) voor in het archief.. wie weet komt dit moederbord (en dit probleem) nog in het wild voor en kunnen mensen hiermee geholpen worden..]

probleem deed zich algelopen weekend weer voor. Na inbouw extra harde schijven weer geen beeld .. zowel niet op de externe als de on-board vga output.. probleem leek niet te liggen in de eerder beschreven oorzaken, maar in een slechte verbining tussen één van de twee geheugenmodules en het moederbord... Dit resulteerde niet in een bios-foutmelding, maar in het compleet wegvallen van de vga-output.. Ik ga ervan uit dat dit ook de oorzaak was van mijn eerder beschreven problemen...