Toon posts:

Microfoon buzz probleem - netspanning?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al zo lang als ik hier woon een zeer hardnekkig probleem met microfoon opnames. Onder alle opnames zit een niet weg te krijgen "buzz" geluid. Als ik gewoon iets opneem en het af wil spelen is het niet eens zo heel vervelend, maar de buzz is voldoende om spraakherkenning flink in de war te maken, wat erg vervelend is.

Ik had gehoopt dat de aanschaf van de X-Fi dit misschien zou verhelpen (alhoewel ik niet erg hoopvol was), maar dit is niet het geval.

Het probleem doet zich voor op één computer met drie verschillende geluidskaarten (onboard Realtek ALC850, Audigy2, X-Fi XtremeMusic) en op een Asus A2500H laptop met de onboard AC 97. Ook heb ik verschillende microfoons gebruikt, zonder resultaat.

Hier wat audio files die het probleem demonstreren (je moet wellicht het volume wat hoger zetten om het te horen);
Opgenomen met de X-Fi
Opgenomen op de laptop

Echter, dit was het resultaat toen ik het probeerde als ik de laptop niet in het stopcontact had zitten:
Laptop niet in stopcontact
Er is nog wel wat ruis, maar dat irritante gezoem is weg.

Blijkbaar heeft het dus iets met het electriciteitsnet te maken. De vraag is echter wat en kan ik er iets aan doen?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:37
aardbrom,

probeer alle apparatuur wat je op je computer aangesloten hebt ongeaard te zetten en alleen de computer geaard te doen op het stopcontact, die brom die je hoort is de 50hz van het electranet.

kan ook zijn dat je electranet al verouderd is of daardoor interferentie van signalen instraald van buiten de electra leidingen.

maar probleem eerst maar eens alleen je pc te aarden.

en als je een tv out hebt die je ook gebruikt moet je ook die eens afkoppelen en dan proberen

de tv is namelijk geaard via de coaxkabel en de waarde van de coax is anders dan de waarde van je stopcontact

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Zet je de mic direct op je geluidskaart? Zoja: die mic ingang is bedoelt als "speeltje" en is zelden echt zinvol bruikbaar voor serieuze dingen. Een pre-amp is dan toch echt aan te raden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
shure-fan schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:47:
aardbrom,

probeer alle apparatuur wat je op je computer aangesloten hebt ongeaard te zetten en alleen de computer geaard te doen op het stopcontact, die brom die je hoort is de 50hz van het electranet.

kan ook zijn dat je electranet al verouderd is of daardoor interferentie van signalen instraald van buiten de electra leidingen.

maar probleem eerst maar eens alleen je pc te aarden.

en als je een tv out hebt die je ook gebruikt moet je ook die eens afkoppelen en dan proberen

de tv is namelijk geaard via de coaxkabel en de waarde van de coax is anders dan de waarde van je stopcontact
Helaas is er hier helemaal niets geaard. Geen van de stopcontacten in mijn kamer heeft een aarde aansluiting. Het electriciteitsnet is hier inderdaad behoorlijk oud.

Vreemd genoeg heb ik er dus bij het afspelen geen enkele last van, zelfs als ik mijn speakers op het hoogste niveau zet ontbreekt de brom volledig. De interne aux ingang op de kaart heeft er ook geen last van, alleen de mic ingang.

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Al eens met een andere microfoon geprobeerd?

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:40

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:04:
[...]

Helaas is er hier helemaal niets geaard. Geen van de stopcontacten in mijn kamer heeft een aarde aansluiting. Het electriciteitsnet is hier inderdaad behoorlijk oud.
Ik zou toch eens te proberen of je ergens aarde vandaan kan halen, van de verwarming bv. of een waterleiding.
Vreemd genoeg heb ik er dus bij het afspelen geen enkele last van, zelfs als ik mijn speakers op het hoogste niveau zet ontbreekt de brom volledig. De interne aux ingang op de kaart heeft er ook geen last van, alleen de mic ingang.
Dat klopt, het signaal van de mic is zo zwak dat het in dezelfde orde van grote ligt als de lichtnetbrom en door de gevoeligheid van de mic pikt die eerder die vervelende brom op.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Cavie schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 10:28:
Ik zou toch eens te proberen of je ergens aarde vandaan kan halen, van de verwarming bv. of een waterleiding.
Dat mag je dus never nooit doen. Als je pech hebt zet je je hele verwarmingssysteem onder stroom als er een keer wat mis gaat. Levensgevaarlijk dus!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
goeievraag schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 14:09:
Al eens met een andere microfoon geprobeerd?
Meerdere microfoons, dat had ik al aangegeven, en diezelfde microfoons geven dus op een andere locatie (en op de laptop zonder netspanning) wel een goed resultaat.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:40

Caveman

whahoehaha

deepspace schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 15:12:
[...]

Dat mag je dus never nooit doen. Als je pech hebt zet je je hele verwarmingssysteem onder stroom als er een keer wat mis gaat. Levensgevaarlijk dus!
In principe heb je gelijk, maar een verwarming en waterleiding MOETEN geaard zijn (nen-norm) dus in mijn bescheiden mening kun je daar gewoon aarde vanaf halen. (metalen douchebakken en badkuipen worden op deze wijze vaak geaard)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:48
Cavie schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 15:52:
[...]

In principe heb je gelijk, maar een verwarming en waterleiding MOETEN geaard zijn (nen-norm) dus in mijn bescheiden mening kun je daar gewoon aarde vanaf halen. (metalen douchebakken en badkuipen worden op deze wijze vaak geaard)
je heb hier gelijk in ze moeten geaard zijn. maar ff kleine aanpassing doucheputje en badenk moegen niet aan de waterleiding geaard worden maar worden aan een aardnet in de vloer geaard. die weer vast zit aan de aarde van bv stopcontact. maar toch zou ik nooit iets aarden aan de verwarming. als er ff keer wat mis gaat staat wel alles onder stroom, en als je dat net onder de douche staat word het een erg schokkende ervaring

[ Voor 16% gewijzigd door michelkoenders op 17-12-2005 17:10 ]

Pagina: 1