curry684 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 14:21:
Stel ik verdien nu 40k per jaar (leuk net-boven-modaal salaris). Over de kop van m'n salaris, de laatste 10k, betaal ik in Nederland 42%. Stel nu dat ik 8 jaar de maximale 12% spaar, dan kan ik dus in principe daarna een jaar op paid-sabbatical. En ja, dan ga ik inderdaad alsnog belasting betalen over het gespaarde,
maar dan wel het progressieve tarief. Oftewel ik krijg dat jaar alsnog iets van 40k bruto betaald uit de regeling, waar ik door het progressieve tarief, heffingskorting en arbeidskorting ongeveer 30% belasting over betaal.
Volgens mij klopt dit vetgedrukte niet. Als je opneemt uit je zorgverzekering dan is dat "gewoon" inkomen en moet je dus alle normale belastingen betalen. Overigens is de normale inkomstenbelasting al een progressief tarief. Hoe meer je verdient hoe meer je moet betalen.
Als je net zoveel opneemt uit je zorgverzekering als wat je normaal zou krijgen dan betaal je dus net zoveel belasting. Alleen als je minder opneemt zodanig dat je in een lager belastingtarief valt dan heb je wat belastingvoordeel. Je moet dan natuurlijk wel eerst genoeg betaald krijgen om ueberhaupt in een lagere schijf te kunnen komen.
Zie ook
de site van het ministerie van SZW en kijk bij "hoe kunt u het spaartegoed opnemen".
Het andere 'voordeel' is dat je bij opname een korting krijgt van 185 euro (per jaar dat je hebt gespaard) op de te betalen belasting. Het blijft natuurlijk geld, maar persoonlijk vind ik dit niet echt boeiend. Je kan beter geld sparen op een eigen rekening, dan kan je het opnemen wanneer en waarvoor je wil.
Het is ook zo dat een levensloopregeling niet meetelt voor box 3 en dat je dus geen vermogensredementsheffing (of hoe het ook heten mag tegenwoordig) hoeft te betalen.
HenkieNL schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 20:40:
Om nog even terug te komen op het fiscale verhaal. Er is wel degelijk voordeel te behalen aan de levensloopregeling:
- je hebt uitstel van belastingbetaling. Later belasting betalen is altijd voordeliger dan nu.
Waarom? Geef jij een garantie dat de belastingen in dit land nooit omhoog gaan? Of dat er aan de regeling wordt gesleuteld of veranderd (denk maar eens aan alle andere spaarregelingen die worden verander)?
- er is de mogelijkheid dat je de inleg af kunt trekken tegen een hoger tarief dan waarmee de opname belast is
Klopt. Mits je nu goed genoeg verdient om een hoger tarief te moeten betalen *en* als je bij opname genoegen neemt met een lagere 'salaris'.
Ik weet niet hoe dat bij jou is, maar als ik aan het werk ben kan ik geen geld uitgeven; als ik vrij ben des te meer.
- de heffingskorting van 185
Dat is waar, maar gezien de bedragen die je zou kunnen sparen (ruim twee keer je jaarsalaris) vind ik dat nogal magertjes.
En ander nadeel is dat je alleen op kan nemen als je werkgever mee werkt. Stel je spaart een tijdje en je hebt je maximale bedrag gespaard (210% van die eerder genoemde 40k = 84k). Je wil 3 jaar eerder stoppen met werken: je krijgt dan 28k per jaar (bruto) van je gespaarde geld en je denkt daar wel genoeg aan te hebben (dit is 70% van je loon). Je hebt dan misschien wat belastingvoordeel omdat je in een lagere schijf valt (als de belastingschijven niet zijn veranderd).
Maar wat als je werkgever niet mee wil werken en wil dat je blijft doorwerken. Wat ga je dan doen?
Als je blijft doorwerken dan krijg je uiteindelijk je gehele spaartegoed in 1 keer uitgekeerd als je met pensoien gaat. Je moet dan in 1 keer over het hele bedrag belasting betalen (dat is natuurlijk niet tegen het lage tarief, maar tegen het hoogste tarief!).
Als je stopt met werken (je zegt je baan op omdat je het hebt gehad met die werkgever) dan kan je het geld niet opnemen omdat je geen dienstverband meer hebt. Je kan wel het totale bedrag in 1 keer laten uitbetalen (tegen het hoogste tarief) + je bouwt geen pensioen meer op (omdat je niet meer werkt) etc etc.
In zo'n geval ga je dus juist meer belasting betalen. NB Ik heb geen ruzie met mijn huidige werkgever en ik verwacht ook niet dat hij moeilijk zou doen. Maar je weet maar nooit. Misschien gaan ze over 10 jaar wel failliet en kom ik ergens anders te werken waar ze wel moeilijk doen.