Toon posts:

CMOS Checksum bad - Wat is er aan de hand?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.949 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg net met opstarten ineens de volgende melding:

[americanmegatrends logo]

CMOS Checksum Bad!
Press F1 to enter setup
Press F2 to load default values en continue

Nou kan ik mij vergissen, maar CMOS is onmisbaar voor het opstarten... Wie weet wat deze melding precies wilt zeggen en wat ik er aan kan doen?

Overigens had ik toen ik de pc eerder vanmiddag aanzette nog geen problemen met dit soort meldingen, en ik heb in geen enkele BIOS of wat dan ook lopen klooien en ik kon ook niks vinden in de Hangen en opstartproblemen troubleshooter....

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Wat voor specs? Wat voor voeding (merk + vermogen)? Wat werkt er nog wel, wat werkt er niet meer? Al het moederbordbatterijtje doorgemeten (door gewoon te likken kun je iig kijken of ie het nog doet)?

Verwijderd

Topicstarter
Tja.. Ik heb hem net gereboot en hij geeft de melding niet meer...

Het volgende kwam ik ergens tegen:
Oorzaak:
Uw BIOS is een keer leeggemaakt, overschreven of de batterij die de instellingen van uw BIOS vasthoudt is leeg.

Antwoord:
Indien de BIOS instellingen 'vergeten' zijn door uw BIOS kunt u met de 'DEL' toets of de 'F1' functietoets op uw toetsenbord in de BIOS setup terecht komen. Hier kiest u dan eenmalig voor 'Load BIOS Setup Default' en bevestigd de vraag met 'Y'. Vervolgens gaat u naar 'Save Settings and Exit' bevestigd weer met 'Y' of 'Enter'. De BIOS instellingen zijn nu weer vastgelegd.

Indien uw PC bij de volgende herstart van het systeem weer met dezelde foutmelding komt is vermoedelijk de batterij van uw systeem leeg. Vervang deze dan door een nieuwe. U kunt deze vaak vinden bij een goed gesorteerde electronica of doe-het-zelf zaak. Als type-nummer voor de batterij kunt u als referentie vaak het type 'CR2032' gebruiken.
Dus ik denk dat de batterij ver leeg zal zijn...

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Ik heb dit een keer gehad bij het overklokken van me P4, de betekenis van de melding was dat me geheugen te ver gepusht werd :P
Heb je je systeem @ default speed draaien?