[FTP] 'back-up' naar ander kantoor

Pagina: 1
Acties:

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:14

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Topicstarter
Hey, ik weet niet of dit in het goede forum staat, maar dit komt geloof ik het dichtste in de buurt..

Maar mijn situatie:

Ik moet een hoop data nachtelijks/wekelijks van de file server in ons hoofdkantoor back-uppen naar de server in ons down-town kantoor...
Het gaat hier om vooral véél foto's...
Ik zoek de beste manier om zo efficient en makkelijk mogelijk de data over het net hier te krijgen zodat er niet elke dag iemand met een USB stickie alle nieuwe foto's moet gaan rond rengen.

Beide servers hebben een variabel IP :( maar op de file server in het hoofdkantoor hebben we wel no-ip draaien, waardoor we dus wel webtoegan hebben tot onze webmail via een domeinnaam.

het andere kantoor heeft dit niet.

Wat mij de beste oplossing lijkt is een FTP server draaien op de file server in het hoofdkantoor en de server in het down-town kantoor deze regelmatig alle nieuwe bestanden daar vandaan laten kopiëeren, want het is nu zo'n 10 gig aan foto's en om nou elke nacht die 10 gig te kopiëeren is onzin natuurlijk..

ik heb een beetje met WS_FTP lopen klieren, maar door andere dringende zaken is de trial verlopen :P ik heb wel toestemming om WS_FTP te kopen, als ik er ook daadwerkelijk het desgewenste resultaat mee kan berijken, maar kan dat nu dus zo 1-2-3 niet testen hier :/

Is het inderdaad mogelijk om dit zo te doen of moet ik een andere manier vinden?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Welk operating system? Ik denk niet dat WS_FTP de handigste oplossing is. Ik heb een zelfde situatie onder Linux met behulp van 'unison' opgelost. Maar er zijn nog vele andere oplossingen onder Linux. Voor Windows kun je xcopy gebruiken met een bepaalde optie, met webdrive kun je dan een ftp mounten op/als een schijf.

[ Voor 4% gewijzigd door banaan-X op 15-12-2005 18:20 ]

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Tool als Syncback gebruiken, zijn er overigens nog wel meer.

klik hier

Je zorgt op de server pc waar het heen moet dat je daar naar toe kan FTP'en dan kan je elke nacht op een vast tijdstip synchroniseren. De 1ste keer zal die alles overzetten daarna synchroniseert ie de nieuwe bestanden alleen. Scheelt weer dataverkeer op den duur ;)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:00
rsync by all means!
Zorg dat je het grootste deel van de data al daar hebt staan, vervolgens kan je gewoon met rysnc de verschillen tussen beide servers oplossen. Ik heb het destijds gebruikt bij een servermigratie: eerst alles met tar en ssh pipes zitten kopieren naar de nieuwe server, daarmee testen en uiteindelijk nadat we zeker wisten dat alles klaar was hebben we uiteindelijk alles offline gegooid, rsync over de boel heengehaald en vervolgens de nieuwe server in het rack geplaatst.

Verwijderd

Bij mij op het werk gebruiken we ook rsync, en daarbij gaat het om een veelvoud van 10GB ;) Maar aangezien je alleen de verschillen kopieert, kopieer je alleen het noodzakelijke met een minimum aan overhead, dat bij zulke hoeveelheden helemaal te verwaarlozen is.

Oh, en een server met een variabel ip is natuurlijk compleet waardeloos. Probeer dat gewoon goed te regelen, zorg dat je vaste ip adressen krijgt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2005 18:58 ]

• Spike_wolf

Spike_wolf

Topicstarter
Ik zal eens kijken naar rsync, kijken hoever ik daar mee kom :)
En het is niet mogelijk om een vast ip te krijgen hier... op Aruba hebben we alleen maar Variabele IPs die iedere dag wijzigen :( niks aan te doen...
Maar ik ga even opzoek naar rsync :)

Wacht ff.. t draait ovirgens op Windows 2003 Server... is rsync niet een of ander linux progje? :?

[ Voor 17% gewijzigd door Spike_wolf op 15-12-2005 20:50 ]

Humankind… be both.

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-08 11:52

Kortfragje

......

Kan je neit beter via VPN verbinding maken met de hoofdserver (kanop no-ip) en vervolgens de te backuppen files als netwerkschijf mounten? Dan kan je daarna via een cmd scriptje en xcopy alles kopieren (scriptje in de taakplanner zetten) (gebruik ik zelf ook) werkt geweldig en is veilig!

(je kan zelf meegeven dat ie alleen veranderde files kopieert, heb je alleen de 1e keer die 10 gig en verder alleen de gewijzigde files)

[ Voor 26% gewijzigd door Kortfragje op 15-12-2005 20:56 ]

http://www.gjpvanwesten.nl

• Spike_wolf

Spike_wolf

Topicstarter
Kortfragje schreef op donderdag 15 december 2005 @ 20:55:
Kan je neit beter via VPN verbinding maken met de hoofdserver (kanop no-ip) en vervolgens de te backuppen files als netwerkschijf mounten? Dan kan je daarna via een cmd scriptje en xcopy alles kopieren (scriptje in de taakplanner zetten) (gebruik ik zelf ook) werkt geweldig en is veilig!

(je kan zelf meegeven dat ie alleen veranderde files kopieert, heb je alleen de 1e keer die 10 gig en verder alleen de gewijzigde files)
Okay, dat klinkt goed.. k heb zelf alleen helemaal geen ervaring met VPN..
Hoe zet je zoiets op?

Humankind… be both.

• _JGC_
  • Laatst online: 10:00
Spike_wolf schreef op donderdag 15 december 2005 @ 20:47:
En het is niet mogelijk om een vast ip te krijgen hier... op Aruba hebben we alleen maar Variabele IPs die iedere dag wijzigen :( niks aan te doen...

Wacht ff.. t draait ovirgens op Windows 2003 Server... is rsync niet een of ander linux progje? :?
Er zijn ook wel win32 versies van rsync te krijgen. Mocht je voor de VPN oplossing gaan: met rsync kan je ook gewoon 2 directories of netwerkschijven synchroniseren.

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-08 08:46
Om terug te gaan naar je origineel idee (wat vlgs mij idd de beste manier is om die bestanden op een consistente manier te benaderen ivm het hele variabel ip gedoe) nl. een ftp server op de bak met de te back-uppen bestanden:
Als je echt een heel simpel in te stellen FTP server wilt hebben: probeer Filezilla server eens: hyper-makkelijk en goed te beveiligen, en kan gebruikt worden in combinatie met eender welk backup tool met FTP ondersteuning.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Gebruik hier ook rsync, met alleen maar Windows Server 2003 server.. Werkt als een zonnetje.. En of dat nu over een VPN gaat of niet, doet er niet toe..

homepage van cwRsync: http://itefix.no/cwrsync, gewoon windows wizard enzo, installatie is fluitje.. daarna alleen nog 1 config file aanpassen..

Rsync is naast snel en slim ook nog eens robuust. En dat vind ik het belangrijkste.. Als er wat mis gaat geen probleem, gaat ie later gewoon verder waar ie gebleven was.. Ook met complexe directorystructuren, etc..

Edit: en die niet-statische ip's, inderdaad die no-ip en dyndns.com meuk werkt ook.. Misschien niet stabiel, en je hebt geen garanties, maar goed, het is beter dan continu wijzigende ip's..

[ Voor 45% gewijzigd door axis op 16-12-2005 14:33 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Topicstarter
axis schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:52:
Gebruik hier ook rsync, met alleen maar Windows Server 2003 server.. Werkt als een zonnetje.. En of dat nu over een VPN gaat of niet, doet er niet toe..

homepage van cwRsync: http://itefix.no/cwrsync, gewoon windows wizard enzo, installatie is fluitje.. daarna alleen nog 1 config file aanpassen..

Rsync is naast snel en slim ook nog eens robuust. En dat vind ik het belangrijkste.. Als er wat mis gaat geen probleem, gaat ie later gewoon verder waar ie gebleven was.. Ook met complexe directorystructuren, etc..

Edit: en die niet-statische ip's, inderdaad die no-ip en dyndns.com meuk werkt ook.. Misschien niet stabiel, en je hebt geen garanties, maar goed, het is beter dan continu wijzigende ip's..
Okay dat ziet er verder veel belovend uit? zou je alleen een beetje uilge kunnen geven over hoe ik hem moet instellen?
Ik kan alleen info voor *NIX installs vinden :/

Humankind… be both.

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:29
Spike_wolf schreef op donderdag 15 december 2005 @ 20:47:

Je hebt waarschijnlijk toch wel een vaste hostname ?

• axis
Spike_wolf schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 15:11:
[...]
Okay dat ziet er verder veel belovend uit? zou je alleen een beetje uilge kunnen geven over hoe ik hem moet instellen?
Ik kan alleen info voor *NIX installs vinden :/
Dat vind ik knap, want als je naar die cwRsync pagina gaat, staat er alleen info over Windows.. Gewoon de uitleg volgen.. de rsync.conf syntax is platformonafhankelijk, maar er wordt een voorbeeld meegeleverd..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• BCC
  • Laatst online: 09:42

BCC

cwRsync is geweldig :). Ik back nu mijn linux server up naar een windowsbak. Gaat als een trein.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Spike_wolf

Spike_wolf

Topicstarter
axis schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 15:20:
[...]

Dat vind ik knap, want als je naar die cwRsync pagina gaat, staat er alleen info over Windows.. Gewoon de uitleg volgen.. de rsync.conf syntax is platformonafhankelijk, maar er wordt een voorbeeld meegeleverd..
ja ok, maar daar staat verder geen info over hoe je de connectie nou opzet, en als ik de server side wil starten met dat windows batch filetje dat er bij zit krijg ik een error dat het prgramma niet herkent word als een interne of externe opdarcht, of programma :/

[ Voor 3% gewijzigd door Spike_wolf op 16-12-2005 15:33 ]

Humankind… be both.

• axis
Spike_wolf schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 15:26:
[...]
ja ok, maar daar staat verder geen info over hoe je de connectie nou opzet, en als ik de server side wil starten met dat windows batch filetje dat er bij zit krijg ik een error dat het prgramma niet herkent word als een interne of externe opdarcht, of programma :/
Je kunt aan de serverkant de rsync.conf file aanpassen zoals je denkt dat gepast is, en dan kun je ook de rsync service starten die door de installatie is toegevoegd aan je services lijst.

Als je daarna die rsync.conf nog wijzigt, wel even de service herstarten.

Zo ziet mijn config file eruit op de server:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
use chroot = false
strict modes = false
log file = rsyncd.log
pid file = rsyncd.pid
secrets file = rsync-users.txt
hosts allow = *
read only = true

# Module definitions
# Remember cygwin naming conventions : c:\work becomes /cygwin/c/work
#
[Module1]
path = /cygdrive/C/Inetpub/wwwroot/BlaBla/Module/1
transfer logging = yes
auth users = gebruiker

rsync-users.txt
code:
1
gebruiker:wachtwoord

Als je dit allemaal gedaan hebt, en je service is gestart, ben je aan de serverkant klaar.. Nu nog vanaf een client connecten..

[ Voor 9% gewijzigd door axis op 16-12-2005 16:01 ]

• Spike_wolf

Spike_wolf

Topicstarter
Ik kan de service nog steeds niet starten.. dat batch bestand in m'n startmenu werkt niet... geen geldige interne of exte...blabla :/

Humankind… be both.

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08 14:26

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Spike_wolf schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 16:17:
Ik kan de service nog steeds niet starten.. dat batch bestand in m'n startmenu werkt niet... geen geldige interne of exte...blabla :/
Kan je die batch dan niet gewoon aanpassen zodat hij naar de goede .exe verwijst? Of je past je PATH variabele aan, zodat de dir van cwRsync er ook in staat :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Spike_wolf

Spike_wolf

Topicstarter
okay, ik geloof dat ik hem nu bijna aan de praat heb, alleen kom ik niet echt wijs uit die commando's :?
Ik wil hem dus alles dat nieuw of veranderd is laten kopieren, enig idee welk commando ik moet gebruiken? (cwRsync)

Humankind… be both.

• axis
Je hebt ook al door dat je geen enkele batch file nodig hebt? Weet je wat een NT Service is? Weet je het verschil tussen een client en een server? Je installeert de server op de server, en de client op de client. En je initieert een overdracht vanuit de client, welke kant de data ook op gaat..

En wat is er zo moeilijk aan die commando's? Ik snap dat het allemaal niet zo makkelijk is, vond ik ook niet.. Maar rsync geeft 3.2 miljoen results op google.. geloof me, er is genoeg te vinden..

Je zult er toch wat voor moeten doen.. Het is nu even uitzoeken, maar dan snap je het ook.. Als je er geen energie in wilt steken, ook prima, huur je gewoon iemand in..

Als je ticket voor mij en m'n vriendin regelt, kom ik het wel op aruba voor je installeren en configureren :+

• Spike_wolf

Spike_wolf

Topicstarter
axis schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 21:29:
Je hebt ook al door dat je geen enkele batch file nodig hebt? Weet je wat een NT Service is? Weet je het verschil tussen een client en een server? Je installeert de server op de server, en de client op de client. En je initieert een overdracht vanuit de client, welke kant de data ook op gaat..

En wat is er zo moeilijk aan die commando's? Ik snap dat het allemaal niet zo makkelijk is, vond ik ook niet.. Maar rsync geeft 3.2 miljoen results op google.. geloof me, er is genoeg te vinden..

Je zult er toch wat voor moeten doen.. Het is nu even uitzoeken, maar dan snap je het ook.. Als je er geen energie in wilt steken, ook prima, huur je gewoon iemand in..

Als je ticket voor mij en m'n vriendin regelt, kom ik het wel op aruba voor je installeren en configureren :+
Ja dat is grotendeels het probleem, ik heb de tijd niet om het uit te zoeken, ik moet het vandaag af hebben, en niet alleen dit, ik heb nog een hele berg dingen die ik aan het einde van de dag (over 3 uur) gedaan moet hebben!
Dus als het niet te veel gevraagd is om me een handje te helpen zou ik dat erg op prijs stellen :/
Kan ik weer verder met die drie andere opdrachten :/

Humankind… be both.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:55
Spike_wolf schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 21:37:
[...]

Ja dat is grotendeels het probleem, ik heb de tijd niet om het uit te zoeken, ik moet het vandaag af hebben, en niet alleen dit, ik heb nog een hele berg dingen die ik aan het einde van de dag (over 3 uur) gedaan moet hebben!
Dus als het niet te veel gevraagd is om me een handje te helpen zou ik dat erg op prijs stellen :/
Kan ik weer verder met die drie andere opdrachten :/
Ja, heel verstandig, je (belangrijke) backup snel afraffelen, dan kun je lekker naar huis. Dat je geen tijd hebt om t goed uit te zoeken (of te testen) ach....

Nofi hoor, maar f*ck de andere 3 opdrachten, tenzij ze een backup niet belangrijk vinden.

• Spike_wolf

Spike_wolf

Topicstarter
DJSmiley schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 22:40:
[...]

Ja, heel verstandig, je (belangrijke) backup snel afraffelen, dan kun je lekker naar huis. Dat je geen tijd hebt om t goed uit te zoeken (of te testen) ach....

Nofi hoor, maar f*ck de andere 3 opdrachten, tenzij ze een backup niet belangrijk vinden.
Precies wat je zegt.. t is niet de balangrijkste opdracht ;)
T is meer een extra, om de foto's ook op dit kantoor te hebben om hier efficienter te kunnen werken, niet een 'echte back-up' dus... die staan op het hoofdkantoor... maar de andere dingen hadden iets meer prioriteit... vandaar....

Humankind… be both.

Pagina: 1